Weer verder - Reisverslag uit Selama, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Weer verder - Reisverslag uit Selama, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Weer verder

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

13 Februari 2012 | Maleisië, Selama

Selama Perak, zondag 12 Februari 2012

Gisteren, zaterdag, hebben we een heel luie dag gehad, zelfs geen enkele foto genomen. Dit laatste is nog nooit eerder gebeurd op deze reis! Heel warm, dag doorgebracht onder de parasol en onder de boom, af en toe het water in. Ali is zelfs een poosje met stoel en al in zee gaan zitten.

Vanmorgen gewekt door de imam, 5.53 uur. We rijden dezelfde kustweg terug naar George Town, pakken de Ferry en rijden de eerste 30 km op het vaste land over redelijk druk bereden wegen, echter geen problemen met dit verkeer. We zien onderweg toch ook een aantal Christelijke kerken, ze worden bezocht door Indiërs. Het Hindoe geloof en het kastenstelsel zijn voor Indiërs onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Geboren worden in een lage kaste betekent automatisch kansarm. We hebben gehoord dat vooral mensen uit de lagere kasten overstappen op een ander geloof.
Op een drukke weg wil een grote varaan oversteken. Ali pakt snel een fototoestel, maar krijgt de kans niet omdat er een auto aankomt en de varaan razendsnel rechtsomkeert maakt. We rijden door dorpjes en stadjes waar eigenlijk nooit toeristen komen, afgezien van die mallotige fietsers. We zijn dan ook zeer verbaasd om in Bukit Merkajam een Nederlands restaurant tegen te komen. Helaas gesloten, een kopje koffie gaat nu aan onze neus voorbij.
De laatste 30 km gaan door oerwoud, heuvels en oliepalm plantages. Het is warm, erg warm, 38 graden. Op de fiets is het te doen, vanwege de rijwind, maar als je staat te wachten voor een stoplicht, tussen de auto’s en brommers, dan is het een ander verhaal.
Ongeveer 10 km voor Selama zien we een nieuwe weg hierheen. Ziet er uitnodigend uit, er rijdt nauwelijks verkeer, dus we pakken deze weg.
In het hotel duiken we meteen onder de koude douche en gaan daarna op pad om een koud drankje te scoren. Bij de Chinees zijn altijd de drankjes te verkrijgen die wij graag lusten. Op de terugweg komen we langs de Rotibakker, hij maakt voor ons een lekkere roti, gevuld met sardines. Nog een zak chips kopen en onze zoutbalans klopt weer.
Aan het eind van de middag begint het te regenen, later te onweren. Hierdoor wordt de temperatuur aangenaam. Na een week toeristeneiland genieten we weer van de mensen die nauwelijks toeristen zien en zeer benieuwd zijn naar ons verhaal. De communicatie verloopt vrij makkelijk doordat veel mensen hier Engels spreken.
Het nadeel van deze plaatsjes is dat Internet hier niet altijd aanwezig is, we kunnen nu niet plaatsen.
Groet, JA

• 13 Februari 2012 - 08:18

Lia:

Wat jammer nou toch van die Hollandse koffie! Nederlanders zitten ook overal!
    Ali, op die foto zie je er toch nog vrolijk uit, ondanks de warmte.
    Lekker hoor, zo'n ter plekke gebakken roti. De variant 'roti sardientje' ken ik niet, lijkt me lekker.
    De kou is voorgoed verdwenen, het dooit en regent hier. Maar goed dat we gisteren nog naar de bevroren Waddenzee zijn gaan kijken. Weten jullie zeker dat jullie terugkomen?
    Groetjes, Ybe en Lia.

• 13 Februari 2012 - 13:14

Margreet:

Hebben jullie zaterdagavond wel gemist, hoor !

• 13 Februari 2012 - 13:44

Joke:

Hallo Joop en Ali, jammer dat je geen foto hebt kunnen maken van de grote leguaan ;-)
    Ze blijven apart die beesten met vreselijke scherpe tanden.
    Henny, Henry,Angela en Chris kwamen gisteren nog even aangewipt en was erg gezellig,
    helaas moesten ze snel weer weg daar het is gaan ijzelen, nu dooi, zal vanavond wel weer
    glad zijn dat zien we dan wel weer. Geniet nog maar even van de 38 graden en zon, dat willen wij ook wel al hoeft het geen 38 gr te zijn, vele knuffels doei doei xx