Bloedzuigers - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Bloedzuigers - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Bloedzuigers

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

17 Januari 2012 | Thailand, Bangkok

Khao Sok NP, maandag 16 Januari 2012

Vanmorgen na het ontbijt hebben we kledingadvies gevraagd aan onze Thaise gastvrouw. We gaan een trekking maken in het regenwoud en zijn gewaarschuwd voor de aanwezige bloedzuigers. We twijfelen tussen lange broek, pijpen bij de sokken in en shirt met lange mouw of gewoon korte broek en T-shirt. Het advies van haar is overduidelijk: zorg voor goede dichte schoenen en sokken. Laat de benen vooral maar bloot, je ziet dan de bloedzuiger(s) zitten. Doe je dat niet, dus lange broek, dan kruipen ze net zo lang omhoog tot ze een stukje blote huid hebben gevonden. De sokken moeten wel van stevige kwaliteit zijn, anders gaat het bloedzuigertje er gewoon doorheen. We gaan in korte broek en wandelschoenen op pad , goed ingesmeerd met DEET, maar dit vooral tegen de muskieten.
Er zijn 2 trails uitgezet in het park, we kiezen de wandeling langs verschillende watervallen en zwempoelen, ongeveer 7 km heen en weer terug (over hetzelfde pad).
Al snel worden we geconfronteerd met de bloedzuigers, de jungle drupt nog na van de regenbui van gisteravond. Ideale omstandigheden voor deze kleine beestjes. Een gids, lopend op traditioneel schoensel in Zuidoost Azië, de teenslipper, plukt nonchalant enkele bloedzuigers van zijn voeten. Hij wijst op de voeten van een toerist, ook daar is een bloedzuiger bezig te proberen door een sok te komen. Terloops wijst hij op de sok van Joop, daar zit ook een klein bloedzuigertje. De kwaliteit van de Lidl-wandelsok belet het beestje de directe doorgang, met een vloeiende beweging wordt hij van de sok verwijderd. Vanaf dit moment blijven we regelmatig controleren. We doorstaan de wandeling zonder bloedverlies. Dit is niet elke wandelaar gegund, we zien enkele duidelijke voorbeelden van het effect van de bloedzuigers. Bloed op de voet, bij sandaaldragers, tot wonden in knieholte, dijbeen en taille. Vooraf tijgerbalsem smeren schijnt te helpen, ben je gebeten dan leg je een plukje tabak op de wond om het bloeden te stelpen.
De flora is schitterend, de fauna valt tegen. We horen zo af en toe insecten of een vogel en zien soms een vlinder. Een beetje weinig, we hadden ons er meer van voorgesteld.
De vochtigheidsgraad is 100%, we zijn doorweekt , de T-shirts kunnen worden uitgewrongen. De rest van de middag brengen we luierend door op de veranda. Het begint te onweren en even later plenst het.
Als we gaan eten gebruiken we weer onze parapluutjes, hebben we ze tenminste niet voor niets de bergen over gesleept. Morgen fietsen we weer richting kust, te beginnen met de eindklim van gisteren, maar dan in omgekeerde richting.
Groet, JA

• 18 Januari 2012 - 10:40

Margreet:

het heeft dus ook voordelen als je tabak rookt. Daarom ben ik maar doorgegaan met roken. Gewoon voor die bloedzuigers. Heb je in andere gedaanten ook in Nederland.............