Regen - Reisverslag uit Khura Buri, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Regen - Reisverslag uit Khura Buri, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Regen

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

15 Januari 2012 | Thailand, Khura Buri

Khura Buri, zaterdag 14 Januari 2012

Gisteravond kregen we van Boudewijn, na het eten, koffie met een Thais cognacje aangeboden. Hij neemt het zelf ook en komt bij ons zitten. We raken aan de praat over de politieke situatie in Thailand en in het verlengde daarvan de problematiek van het teruglopende toerisme. De politiek mikt op dure resorts en touroperators, rijke Russen, Chinezen,Japanners en Zuid Koreanen. Korte verblijven, veel geld uitgeven en dan ook nog gecentreerd in Pattaya, Phuket en Ko Samui. De rest van de accommodaties gaat langzaam ten onder, zoals we hebben gemerkt. Wie goedkoop en mooi in Thailand wil vertoeven, moet het nu doen.
We raken ook aan de praat met onze buren, een Frans echtpaar waarvan de man net op 60-jarige leeftijd gepensioneerd is. Ze hebben alles verkocht en reizen met “kleren, geld en laptop” zoals ze zelf zeggen. Wat de toekomst brengt, geen idee, ze zien wel.
Ondanks de gezellige avond, zitten we om 7 uur op de fiets. In het dorpje vlakbij is het al druk op de markt. In deze omgeving wonen veel moslims. We krijgen de indruk dat zij tot de armere Thai behoren.
De Musjids, moskeeën, zijn klein, pover en slecht onderhouden.
We zien langs de weg regelmatig Tsunami-evacuatieborden, ook zien we grote informatieborden voor toeristen, met verwijzingen naar stranden, eilanden, nationale parken en natuurlijk watervallen.
Na de mooie zonsopgang van vanochtend zien we steeds meer wolken verschijnen en het wordt donkerder. De route is wederom prachtig, steeds door het tropisch regenwoud. Vandaag is sprake van serieus klimwerk, maar daar staan dan ook weer heerlijke afdalingen tegenover. Verder onderweg niet zoveel meer beleefd, het begint te spetteren en nadat we ons hebben ingeschreven bij het resort begint het te regenen. Later gaat dit over in een echte plensbui, de rest van de middag blijft het regenen, dus niet luieren bij het zwembad zoals gedacht.
Aan de andere kant is dit een goede plek om te zijn met een middagje regen, prachtig huisje met veranda, bamboe overkapping, uitzicht op regenwoud en klein riviertje. We zien bijzondere vogels, een varaan zwemt voorbij en de regen klettert op het dak en de tropische planten. De rest van de middag bestuderen we de komende etappes, internetten wat, we vervelen ons geen moment. We hopen wel dat het morgen weer droog is. Op het programma staat een bezoek aan het Khao Sok NP, wordt wel het mooiste van Thailand genoemd. We willen daar 2 nachten blijven om een trekking te gaan maken
Groet, JA

• 15 Januari 2012 - 11:36

Lia.:

Alweer een goed begin van de dag, verslag lezen.
    Als je in die landen over politiek begint, word je wel droevig, denk ik.
    Leuk, dat ANWB-bord. Mooi die vroege zon op de markt.
    Joop zit daar als een kameleon, één met de natuur! Grappig, maar, is de regentijd op komst?
    Ik ga nu googlen naar Khao Sok NP.
    Groetjes, Lia.

• 15 Januari 2012 - 11:45

Lia.:

Ik heb net naar foto's gekeken van het nationale park, fantastisch! Dat wordt een belevenis.
    Veel plezier!