Van Oost naar West - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Van Oost naar West - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Van Oost naar West

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

11 Januari 2012 | Thailand, Bangkok

Kraburi, woensdag 11 Januari 2012

Vandaag is de dag slecht begonnen, bij het pakken van de fiets knalt Joop met zijn hoofd tegen een betonnen dwarsligger. Hij stort ter plekke neer en blijft gestrekt liggen. Ali vraagt geschrokken wat er aan de hand is , Joop gaat zitten en zegt: “Mag ik even bij komen?” terwijl het bloed over zijn voorhoofd stroomt. We maken alles schoon, gooien er wat betadine tegen aan en gaan daarna een kop koffie drinken om de schrik te boven te komen. Joop baalt, hij heeft voor vandaag een bezoek aan de kapper ingepland, kan mooi niet doorgaan. In het koffietentje hebben we nog een leuk gesprek met de Thaise eigenaar en zijn vriendin uit Alaska. Het is na negenen als we aan de tocht van vandaag beginnen. We fietsen van de Oost- naar de Westkust van Thailand, het grootste deel van de route gaat over Highway 4. Een plezierige, rustige weg langs plantages en regenwoud. Voordat we op de Highway komen, brengen we nog een bezoekje aan de Big C, een Thaise Carrefour. We blijven het leuk vinden om grote supermarkten in andere landen te bezoeken. We kopen een nieuwe voorraad muesli, al dagen samen met yoghurtjes en jus d’orange ons standaard ontbijt. Elke dag toast met jam of gebakken eieren gaat vervelen.
Er wordt hier weer koffie verbouwd, we zien de koffiebonen naast een andere vrucht te drogen liggen. Deze vrucht groeit aan een palmachtige boom. We hebben informatie ingewonnen over deze vrucht. Tijd dus voor een nieuwe Ra Ra.
Van honden vandaag geen last op een keer na, zonder te blaffen stormt er een hond op ons af. We twijfelen tussen Dazer en bamboestok, het wordt de stok. Stel dat de hond doof is en met de stok zwaaien voldoet aan het oergevoel. Hoe dan ook de hond staakt zijn poging.
10 km voor Kraburi komen we bij de Kra Isthmus, dit is het smalste gedeelte van het Maleisisch schiereiland. Al eeuwen geleden heeft een Siamese koning het plan bedacht om hier een kanaal aan te leggen om de Andamanzee met de Golf van Thailand te verbinden. Ook de Lesseps heeft zich met dit plan bezig gehouden en na hem nog vele anderen. Tot nu toe zonder resultaat. Op dit moment tonen de Chinezen interesse .
We overnachten in het Pannika “resort”, eenvoudige bungalows, heel wat anders dan de onderkomens van de afgelopen dagen. We worden hartelijk ontvangen door een goed Engels sprekende eigenaresse. Op haar aanraden gaan we een bezoekje brengen aan de pier, waar de oversteek naar Myanmar is. Het is geen officiële grensovergang, maar er is wel stiekem verkeer. Alcohol en tabak, goedkoop in Myanmar, worden gesmokkeld. We zien inderdaad een bootje snel op en neer gaan. We eten nog wat in een streetfood restaurant, er is geen kaart, dus we wijzen ingrediënten aan. De kokkin knikt begrijpend en maakt er iets lekkers van. Hier is men geen Westerse toeristen gewend, de mensen proberen weer contact te maken. We voelen ons weer reizigers in plaats van toeristen.
Groet, JA

• 11 Januari 2012 - 13:35

Henny En Carolien:

blij dat het goed is afgelopen denk dat een ziekenhuis bezoek niet op de lijst van bezichteginnen stond, ra ra weet dat dadels aan een soort palmboom groeien. maar aangezien er een bij je op tafel ligt is deze wel erg groot. kruizing mischien met een soort pruim qua smaak??? weet dat hij rood van binnen is.groetjes je broer. ps zijn de huizen er duur of moet je getrouwd zijn met een thaise om zo,n huis te mogen kopen??

• 11 Januari 2012 - 13:44

Harry Ina:

Wees wel voorzichtig anders moeten we ver reizen voor een ziekenhuisbezoek had je geen nietjes haha hoop dat het snel genezen zal nog fijne reis en kijk goed uit ook voor de honden

• 11 Januari 2012 - 13:49

Lia.:

Zo op de foto te zien heeft Joop de knal goed doorstaan, gelukkig maar dat jullie op eigen kracht weer verder konden. Gezellig met de gastvrouw op een plaatje! Als ik me niet vergis is het tafelblad een schijf van een of andere woudreus. Heel mooi.
    Zijn die vruchten niet oliepalmvruchten waar olie uitgeperst wordt?
    Tja, en die stokjes? Printa's waar bezems van gemaakt worden? Ze lijken me wel heel scherp.
    Groetjes.

• 11 Januari 2012 - 20:06

Thom Bulthuis:

Joop en Ali,
    Volgens mij zijn de vruchten: Gra torn of Santol.
    Deze tot 7 x 8 cm grote vruchten zijn bolvormig en overlangs gegroefd. De leerachtige schil is goudgeel tot roodbruin, donzig en bevat een wit melksap. De binnenste vruchtwand en de doorschijnende, sappige, witachtige, zaadmantels zijn eetbaar. De vleeskleurige vruchtwand smaakt zoetzuur. De zaadmantels smaken aromatisch en afhankelijk van het ras zuur tot zoet. Thais: (Sandoricum koetjape).

Graag hoor ik of ik een beetje in de buurt zit.
    Heel veel fietsplezier gewenst.
    Groet, ook namens Hannie,
    Thom.

• 11 Januari 2012 - 20:18

Maguurke En Anna:

Hoi Joop en Ali,

De vruchten waar Ali zo intensief naar kijkt, zijn de zaden van de betelpalm, betelnoten dus. Er wordt op gekauwd en zorgen voor een euforisch gevoel. Net zoals jullie reis en belevenissen, maar dan zonder noten. Je krijgt er ook "mooie" rode tanden en gekleurd speeksel van.
    En nu we toch bezig zijn: de bijzondere vogel in het verhaal "over de Mekong" is de bonte neushoornvogel.
    We genieten elke keer weer van jullie belevenissen, fijne reis verder en... Joop, denk om je hoofd!

• 11 Januari 2012 - 20:20

Joke:

Hallo Joop, balen van zo'n klap, maar goed dat je bent ingeent. Wel een goede tip om ook voor ons toch maar weer pleisters en desinfectant mee te nemen voor onderweg, wie weet wat wij tegen komen in Georgie, alleen weet ik niet of desinfectant daar helpt ;-) Vele knuffels en pas goed op, littekens in gezicht blijf je zien hoor. Rara heb ze ooit wel zien hangen maar dacht dat het olijfen waren, nou ja zo leer ik weer wat xx

• 11 Januari 2012 - 21:05

Bert En Jelleke :

Het is een vrucht met genezende werking.
    Je moet hem heel precies doormiddden snijden zodat de pitten netjes verdeeld liggen over de twee helften.Heb je dat niet gedaan dan heeft het geen genezende werking.
    Is dat wel gelukt dan leg je hem op de wond, het liefst een hoofdwond.
    Dus voor honden een stok,
    voor hoofdwonden deze vrucht
    en bij muggenbeten weegbree.
    veel plezier, het water is hier weer gezakt.