Afsluitdijk? - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Afsluitdijk? - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Afsluitdijk?

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

28 December 2011 | Cambodja, Sisŏphŏn

Sisophon, dinsdag 27 December 2011

Om half zeven zitten we aan de ontbijttafel, het is nog lekker koel, 18-20º. Onze serveerster denkt daar anders over, ze draagt een dik vest, heeft een sjaal om en heeft het nog steeds koud. Om half acht fietsen we Siem Reap uit, we gaan naar het ruim 100 km verder gelegen Sisophon over Highway 6. Deze weg is sinds kort geheel vernieuwd, heeft brede zijstroken en prima asfalt. De weg ligt op een dijk en voert kaarsrecht door een vlak landschap. Links en rechts van ons alleen maar dorre rijstvelden, vervang deze in gedachte door water, dan rijden we vandaag twee keer de Afsluitdijk op en neer, inclusief een tegenwindje. Toch valt er nog genoeg te zien. Het blijft grappig om te zien hoe de mensen worden vervoerd, vaak boven op een al met goederen volgeladen vrachtwagentje.
Links en rechts van de weg liggen vele grote en kleinere poeltjes. Hierin wordt op veel verschillende manieren gevist, met netten, spiezen en zelfs met de hand wanneer een poel bijna is drooggevallen.
In sommige poelen worden honderden eenden gehouden. Toch vreemd, we zien nooit eend op de menukaart staan. Slangen en vogeltjes trouwens ook niet.
Halverwege de rit raken we in gesprek met een ons tegemoetkomende Koreaanse fietser. Vanuit Korea is hij via China, Vietnam, Laos en Thailand naar Cambodja gefietst. Hij is al een half jaar onderweg en slaapt/kampeert, net als de Russische fietser, bij monniken op het tempelterrein. Hij wil nog via Maleisie naar Indonesië en Australië Hij is erg goedlachs en enthousiast en glunderde bij het horen van de naam Guus Hiddink. Wij genieten van dit soort korte ontmoetingen.
Om half twee zijn we in Sisophon , rijden het gekozen hotel twee keer voorbij. Wel logisch, het wordt verbouwd en staat in de steigers. We vinden snel een ander hotel, ook prima.
Tegenover dit hotel ligt de “Ecole d’Arts et de Culture Khmers”, hier leren kinderen traditionele muziek, dans,schilderen, beeldhouwen enz. Met toestemming van de leiding mogen we rondkijken, erg leuk.
Groet, JA

• 28 December 2011 - 02:57

Joke:

Hoi Joop en Ali, wat een aparte muziekinstumenten zijn dat.
    Ben nog op mijn werk en dacht; kijk even of jullie alweer wat geschreven hebben en ja dus, ben ik weer op de hoogte, vele knuffels en goede reis verder xxxx

• 28 December 2011 - 13:14

ha ouders, nog steeds cambodja? Dacht dat jullie dinsdag naar thailand zouden gaan. Wij nu in Melaca. Valt een beetje tegen......Jurre heeft wel de eerste apen gezien, dat maakt weer veel goed. Morgen naar Taman Negara, ws geen inter net daar dus vrijdag weer vanuit de cameron Highlands! Dikke kus!

• 28 December 2011 - 14:49

Hilja:

lekkernijen uit de frituur.......kan mij er niets bij voorstellen.
    verder fantastische foto's, moet in het echt helemaal zeer indrukwekkend zijn,
    nog veel fietsplezier en alvast een goede jaarwisseling!!!
    groetjes.