Zicht op Birma - Reisverslag uit Mae Chan, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Zicht op Birma - Reisverslag uit Mae Chan, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Zicht op Birma

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

14 November 2011 | Thailand, Mae Chan

Sai, zondag 13 November 2011

We fietsen vandaag naar het meest noordelijke puntje van Thailand. De route is landelijk en vlak, we moeten weliswaar eerst weer terug over de stoffige 1016, ongeveer 13 km. Daarna gaan we via een grote boog naar Mae Sai , over eerst de 4001, dan de 1009 om over de 1290 aan te komen. Al ruim voor Mae Mae Sai worden we geattendeerd op de grensovergang. Vlak voor Mae Sai komen we zowaar op een echt fietspad langs een kanaaltje terecht. In het kanaaltje liggen de restanten van de te water gelaten Loi Krathong bootjes. Als we Mai Sai binnen fietsen worden we verrast door een overweldigende drukte.
Het is een van de weinige grensovergangen met Birma. Thai en Birmezen kunnen op een tijdelijke vergunning de grens overgaan. De Thai slaan goedkope alcoholische dranken in en de Birmezen kopen massaal , althans naar ons idee, restantpartijen marktgoederen ( kleding, schoeisel, dekens etc.). Zoiets als een outlet-markt, super goedkoop, spullen die de Thai zelf niet meer willen hebben. De Birmezen zijn er blij mee en het is voor hen zo betaalbaar.
We nemen onze intrek in het Mae Sai Guesthouse, mooi gelegen aan de grensrivier. Op het terrein staat zelfs een officiële grenspaal. De bungalowtjes staan in een prachtige tuin met veel bloemen en grote vlinders, zoals in de vlindertuin in Emmen. Ook nu zijn er nauwelijks toeristen. We vragen ons af of dit alles kan worden toegeschreven aan de overstroming rond Bangkok. Volgens de Thai wel. We kunnen in ieder geval niet eten op dit complex, er zijn geen voedsel inkopen gedaan door de eigenaresse. Volgens haar kan dit nu niet uit. Zij geeft aan dat er in de hoofdstraat voldoende mogelijkheden zijn. De Lonely Planet prijst het restaurant van een naastgelegen resort aan, prima Thaise keuken en idyllisch gelegen aan de rivier. In eerste instantie denken we dat ook dit restaurant wel eens gesloten kan zijn, maar we zien een aantal Thai aan tafel. We worden bij binnenkomst onthaald op muziek van de Stones. Tijdens het eten wordt klassieke pianomuziek gedraaid, nog niet eerder meegemaakt. We hebben weer twee nieuwe Thaise gerechtjes uit geprobeerd. Het is hier allemaal zooo lekker! Na het eten probeert Joop, met behulp van het Thai phrasebook, in het Thais de rekening te vragen. De bedienende dames begrijpen er niets van en roepen de hulp in van een collega. Blijken de dames uit China ! te komen en geen Thais te verstaan. Alom grote hilariteit. (De Thaise collega begrijp t wel waar het om gaat, dat haalt het deukje in Joop zijn ego er weer uit).
Groet, JA

• 14 November 2011 - 08:16

Margreet:

Nou niet overdrijven, hoor ! We kregen jullie verslag vandaag DRIE keer. We geloven ECHT wel dat jullie het daar prachtig hebben, ha,ha.........

• 14 November 2011 - 10:13

Harry Ina:

welja tijd over?
    HEBBEN 3 BERICHTEN
    we lezen en zien aan de verslagen dat jullie het erg naar de zin hebben we genieten op
    afstand met jullie mee liefs en nog veel fiets plezier

• 14 November 2011 - 11:29

Henry Bouman:

Hey! Moniek en ik proberen jullie reisverslag te volgen!
    Leuke foto`s!

succes nog even!
    groetjes!

• 14 November 2011 - 16:44

Joke:

Hallo Joop en Ali
    Nu even niet de eerst, lag wakker in bed en dacht wat ga ik doen? helaas wel blijven liggen maar niet kunnen slapen, heel jammer anders had ik 3 verslagen kunnen lezen :-), ook hier 3 x binnen gekomen, maar blijft leuk. Wat weer een leuk gasthuis wat een plaatje. echt leuk hoor.
    Nu vele knuffels ga vannacht wel kijken of er wat gekomen is ben dan toch aan het werk xxxx

• 14 November 2011 - 18:25

Gonnie:

Wat is het weer genieten van jullie. Ik krijg het gelukkig een beetje warm, als ik die zonnige plaatjes zie.Hier is het nu wel koud aan het worden. We gaan een echte Hollandse hutspot eten.
    Groeten.