Met de klok mee - Reisverslag uit Shangri-La, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Met de klok mee - Reisverslag uit Shangri-La, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Met de klok mee

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

28 April 2010 | China, Shangri-La

Gyalthang, dinsdag 27 april 2010

Vandaag met de stadsbus ( 1 Yuan) naar het Songzanlin klooster, gebouwd in opdracht van de vijfde Dalai Lama in 1679. De meeste van de 600 monniken wonen en werken buiten het klooster.
Het kloostercomplex is van 1959 ( Volksleger)tot 1981 gesloten geweest en in verval geraakt. De restauratie wordt nu groots aangepakt. Na een aantal uren door de straatjes en tempels gedwaald te hebben, besloten we de weg rondom het complex te volgen . Al snel werden we door een vrouw duidelijk gemaakt dat we de andere kant op moesten lopen, met de klok mee. In het kloostercomplex werd in de tempels al duidelijk aangeven dat je met de klok mee door de tempel moet lopen. Ook de gebedsmolens moeten met de klok mee gedraaid worden, tegen de klok in roept onheil op. We zijn een tijdje met deze dame opgelopen, nu dus in de goede richting.
Op een gegeven moment zagen we een monnik met een soort alpenhoorn de berg oplopen, even later zijn we, toch wel nieuwsgierig, dezelfde richting opgegaan. Hij zat eerst te mediteren en blies later op de hoorn, hij vond het prima dat we er even bij kwamen zitten. Hij sprak helaas geen Engels en kon ons dus ook niet de functie van de hoorn uitleggen. We zijn nog verder naar boven gelopen, genietend van de uitzichten en het mooie (droge) weer. Bij een Boeddha-boom even uitgerust, er zaten al een aantal monniken en vrouwen. Daarna doorgewandeld naar de rand van de stad en met de bus weer terug. Op de terugweg informatie ingewonnen over de omgeving bij de eigenaar van Kevin’s Trekker Inn, volgens de Planet een diehard traveller. Er zijn nog een aantal interessante opties om met de fiets te bezoeken, het zal afhangen van het weer wat we gaan doen. Van hem hoorden we ook de precieze betekenis van de gebedsvlaggetjes: op de vlaggetjes staan afbeeldingen en teksten, die symbolisch door de wind verder verspreid worden. Daarom hingen ze oorspronkelijk bij bergpassen, daar waait het altijd.

Groeten JA

• 28 April 2010 - 04:15

Stefan:

erg mooi en leuk zon alpen blazer in china ;-)

• 28 April 2010 - 05:57

Harrie/ina:

wat een kleurrijk volkje en getekende gezichten. maar de kleuren van ali passen er goed bij .Nu nog een hoofddoekje en en je valt niet meer op tussen de dames. Nog steeds zijn we weer enorm verrast door de mooie dingen die jullie allemaal meemaken geniet er nog maar lekker van het is nu niet zolang meer liefs xxxxx

• 28 April 2010 - 06:48

Joke:

Hoi Joop en Ali, het lijkt wel alsof vlekkes mee kijkt naar de mooie plaatje en de mensen op de bankjes, ze sprong opeens op schoot. Nou snap ik waarom er overal van die vlaggetjes hangen op pleinen enz.Succes met het volgend project en fietse xx doei

• 28 April 2010 - 09:26

Lia:

Wat een prachtig plaatje met die kleurig geklede vrouwen! Heb nog maar even naar dat klooster gegoogled. Mooi hoor! Ali,vandaag over 2 weken stappen wij op de fiets voor ons tochtje, klein maar fijn! Groetjes!

• 28 April 2010 - 17:49

Ko En Edith:

Het is en blijft een bijzondere belevenis daar in China.

Wij hebben jullie ook een mail gestuurd.