Naxi - Reisverslag uit Peking, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Naxi - Reisverslag uit Peking, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Naxi

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

19 April 2010 | China, Peking

Li Jiang, zondag 18 en maandag 19 april 2010,

Op het programma stond een ritje naar een Naxi dorpje in de omgeving, onderweg begon het echter hard te regenen en zijn we rechts omkeert gegaan. Eerst wat huishoudelijk gerommeld en de plannen bijgesteld. Aangezien de Naxi cultuur intrigeert, besloten we een dagje langer te blijven. ’s Middags klaarde het weer op en zijn we naar Mu’s Mansion, een paleis gebouwd in de stijl van de verboden stad gegaan. De Mu’s clan hebben vanaf 1382 gedurende 22 generaties hier de dienst uitgemaakt. Aangezien zij loyaal waren aan de keizers kon de Naxi cultuur blijven voort bestaan, daarnaast stonden ze open voor andere culturele uitingen. Het paleis is eerst in de culturele revolutie ernstig vernield, daarna met staatssteun weer hersteld om vervolgens door de aardbeving van 1996 weer verwoest te worden. Nu met steun van de Wereldbank volledig in stijl herbouwd. In de oude geschiedenis waren de Dongba , een soort sjamanen, de hoeders van de Naxi cultuur. Ze ontwikkelden een eigen schrift met 1300 pictogrammen, waarin alle culturele uitingen, kunst, kennis, heelkunde geloof etc vervat zijn.
’s Avonds naar een recital van het Naxi orkest geweest, er wordt een soort Taoistische tempel muziek gespeeld uit de middeleeuwen, door zeer oude Naxi muzikanten op originele, zeer zeldzame instrumenten, uniek in de wereld. Dit orkest is letterlijk en figuurlijk tot uitsterven gedoemd, er is geen belangstelling van de jeugd om deze kunstvorm te beoefenen. Bij elk uitgevoerd stuk werd eerst een inleiding gegeven en werd een instrument besproken, ook werd verteld dat gemiddeld er jaarlijks twee muzikanten het orkest ontvielen. We zijn blij dat we dit nog hebben mogen meemaken, ook de leider van het orkest gaf duidelijk aan dat het einde nabij is. Aandoenlijk.
Vandaag het, gisteren in de regen gevallen, uitstapje naar Baisha gemaakt, volgens zowel ons fietsboekje als de Lonely Planet zeer de moeite waard, voor 1300 was Baisha de hoofdstad van het Naxi koninkrijk. We zijn ondertussen waarschijnlijk erg verwend met authentieke dorpjes, Baisha viel ons, eerlijk gezegd, ronduit tegen. Het was duidelijk dat ook dit dorpje leefde van het toerisme, erg veel aanbod (huis aan huis) van “oude” Naxi voorwerpen, sieraden en handwerkspul.
Midden in het dorpje musiceerde een klein Naxi orkestje, Ali werd uitgenodigd tussen hen plaats te nemen voor een foto (donatie werd zeer op prijs gesteld).
Iets verder op werden we aangesproken door de wereldberoemde Taoïstische kruidendokter Dr. Ho, hij zag direct dat Ali uit Nederland kwam. We moesten mee naar binnen en daar leverde hij verder bewijs van zijn bekendheid door brieven van niet minder dan Jan Peter Balkenende en Prinses der Nederlanden Maxima te laten zien. Gebruikelijk is dat er vervolgens een kruidenthee wordt aangeboden (graag vrijwillige bijdrage) gevolgd door een aanbod van een consult, diagnose + bijhorende kruidenmedicatie vaak binnen enkele seconden, honorarium vrij te bepalen door de cliënt, de slimmerik! (Hij schijnt nu de rijkste inwoner van Baisha te zijn). Wij werden op tijd verlost door een Chinees, die voor een echt consult kwam. We vonden het al met al wel grappig. Daarna nog een bezoekje gebracht aan het Dabaoji paleis met daarin nog een aantal middeleeuwse fresco’s.
Terug in Li Jiang werden we enthousiast aangesproken door een aantal Amerikaanse dames, vergezeld van Chinese familie, ze wilden alles van ons en onze fietsreis weten en met ons op de foto. Zelf fietsten ze ook in Amerika en Europa en dachten dat fietsen in Azie niet te doen was, we hebben hen een beetje wijzer gemaakt.
Morgen richting Tijgerkloof.

Groeten JA

• 19 April 2010 - 09:20

Joke:

Hoi Joop en Ali, zag het verslag voorbij gaan en dacht lezen en foto's kijken was benieuwd naar dr Ho, maar helaas nog geen foto's.Succes met de TIJGER kloof xxxx

• 19 April 2010 - 09:50

Lia:

Wat een interessante wandeling door de geschiedenis! Moet maar eens flink aan't googlen gaan. Nu de spannende tijgerkloof! Succes!

• 19 April 2010 - 11:01

Gonnie:

Heb je goed advies gekregen van de kruidendokter. Jullie spreken de taal inmiddels wel. Wat hebben jullie een energie. Ga door met deze fantastische reis. nog 26 dagen las ik zojuist. Blijf genieten en vergeet je 2 stuks fruit en 2 wijntjes niet, dat doen wij hier ook. liefs.

• 19 April 2010 - 11:16

Joke:

2 uur later zie ik toch nog de bijhorende foto's.
    Het lijkt wel of jullie in een sprookje zitten.
    Dat orkest ziet er wel heel speciaal uit en wat een instrumenten. Er zitten toch wel wat jongeren bij. doei doei xx

• 19 April 2010 - 15:52

Eggo:

het is net of ik elke dag in een avonturenboek
    zit,geweldig wat een land ,en wat een belevenis.
    veel fietsplezier,
    ps,wel even een paar kilo,s er bij bv bami.

• 19 April 2010 - 16:30

Hilja:

het is maar goed dat jullie alles op deze manier bijhouden, kunnen jullie later nog een rustig teruglezen wat er allemaal gebeurd is.....
    prachtige verhalen en foto's!!
    veel fietsplezier nog want het schiet al weer op!

• 19 April 2010 - 20:05

Margriet:

Hallo Joop en Ali, heb nu heel jullie verslag gelezen, kreeg een tip van Willemijn over jullie site. Wat een mooie tocht met leuk verhaal en foto,s. Alles op de fiets waar je in de natuur en dicht bij de bevolking zit! Geweldig, heel interessant! Goede reis verder.

• 19 April 2010 - 20:40

Jan Kunst:

Hallo reizigers,
    ben vanavond pas de chinese grens met jullie gepasseerd. Ik liep weer heel wat achter. Alie wordt hollands next hoeden model lijkt mij. Leuk voor de kijkcijfers.Ben nog steeds diep onder de indruk van jullie ervaringen en de eindeloze schoonheid van de omgeving en de cultuur. Verder heb ik het nederlandse weer van de laatste maand ook nog even kunnen verifieren. Maar niets over de al dagenlang ieder vliegverkeer vermijdende aswolk van onze ijslandse vulkaan.Heel europa ligt plat. heb ik ook een nieuwtje. Zal proberen meer dagritme in het volgen van jullie verhalen te brengen, want ik wil ze niet missen. Welterusten.

• 20 April 2010 - 15:36

Harrie/ina:

hallo we zijn weer gezond en wel thuis en genieten nu van jullie mooie verhaal.
    het is gelijk een sprookje al die bijzondre mensen en culturen die je opsnuift
    ook dr ho weet jou natuurlijk te imponeren ali heb je er iets van opgestoken kun je dan thuis in de praktijk brengen haha.
    we wensen jullie sterkte voor de volgende (zoals doet vermoeden )gevaarlijke route heel veel liefs en nog veel fiets plezier we wachten vol spanning af xxxxxxxxxx