Zing, dans en bewonder - Reisverslag uit Kunming, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Zing, dans en bewonder - Reisverslag uit Kunming, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Zing, dans en bewonder

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

08 April 2010 | China, Kunming

Kunming, donderdag 8 april 2010

Na een aantal zaken van praktische aard geregeld te hebben, zoals buskaarten kopen, fietsen laten wassen en zelf de fietstassen schoonmaken, zijn we op de fiets langs enkele high lights van Kunming gereden. Ondanks dat het een grote miljoenenstad is, kan je er prima fietsen. Overal zijn fietspaden of fietsstroken, de scooters die hier rijden zijn vrijwel allemaal elektrisch en dus geluid- en geurloos. Kunming is een schone en goed georganiseerde stad, niet vergelijkbaar met Saigon of Hanoi, ondanks het feit dat hier veel meer auto’s en bussen rijden. Haast alles wat oud was, is tegen de vlakte gegaan, er is dus geen oude binnenstad. Het is hier ruim, groot en hoog.
Midden tussen al deze nieuwe bebouwing ligt de eeuwenoude Zen Boeddhistische tempel Yuangtong, het heeft een geschiedenis van meer dan 1200 jaar. Het is één van de belangrijkste tempels van China en ook voor Boeddhisten uit omringende landen belangrijk. We hebben tot nu toe bij geen enkele Chinese tempel zo’n devoot gedrag gezien, het branden van kaarsen en wierook ging onafgebroken door.
Daarna zijn we naar het Cuihu park( Green Lake park) gegaan en op een terras aan het water gezeten. Terrascultuur kent men hier nauwelijks, dat missen we toch wel een beetje. Wat hier in China wel is, is een “parkcultuur”: men zingt, danst en musiceert, met elkaar, spontaan, jong en oud, man en vrouw in kleine en grotere groepen. Niemand hoeft op deze manier eenzaam te zijn en als je in alle drukte een tukkie doet of een breiwerkje ter hand neemt, dan kan dat ook.
Ondanks alle drukte en activiteiten kwam het ons harmonieus over.
Na het park nog door het voetgangersgebied gegaan, het winkelen bewaren we voor later, voordat we terugvliegen. We moeten op het gewicht letten, komende weken gaat het echte klimwerk beginnen, we stijgen tot ruim boven de 3000 m en dan telt elk kilootje. Per post hebben we alle reisliteratuur en fietsboekjes die we niet meer nodig hebben naar Nederland verzonden, dit scheelt ons 3 kilo.
We zijn klaar voor de laatste uitdaging: Fietsen op grote hoogte! ( 2350 fietskilometers in de benen, overbodige lichaamskilo’s kwijt, altijd vroeg op bed gegaan, matig met alcohol ) Zo leven is ook heel leuk!

Groeten JA

• 08 April 2010 - 14:48

Jolice:

De tempels zien er naar mijn idee steeds hetzelfde uit?! Het gaat wel lekker met de kilometertjes! En de kilootjes! Veel plezier, Jolice

• 08 April 2010 - 15:08

Harrie/ina:

heb op earth even goed rondgekeken in Kunming.Toch wel bijzonder dat we (ik in ieder geval)nog nooit van zo'n grote stad hebben gehoord.Samen met jullie zien we nog eens wat.Bij het stijgen "bek op't stuur en doortrappen".Nog veel plezier

• 08 April 2010 - 15:09

Margreet:

ach, wat prachtig allemaal en dan ook nog afvallen !!
    vanmiddag in het zonnetje naar mijn buikje zitten kijken. Helpt dus niets dat kijken, er gaat niets af !

• 08 April 2010 - 15:32

Stefan:

even weer t reisverslag doorgenomen...wordt steeds meer dagelijkse kost hahaha even kijken hoe t met de familie aan de andere kant van de wereld gaat......de groetjes

• 08 April 2010 - 17:21

Maguurke En Anna:

Het blijft bijzonder. En.... we reizen zeer comfortabel mee op jullie bagagedrager.

• 08 April 2010 - 17:29

Emjo:

boekjes naar nederland gezonden? Rotterdam? De vietnamese post is ook nog onderweg....we zijn benieuwd. Nog 37 dagen...ik ga jullie wasje maar eens draaien! Blijf benieuwd naar jullie verhalen, zouden het goed doen in een reisboekje! genietse! dikke kus van ons!

• 08 April 2010 - 18:05

Joke:

Hallo Joop en Ali, Zelfs de "Zonnebloem"aanwezig?
    Leuk hoor dat park en leuk om zo de fam weer tegen te komen.Boekjes Naar Groningen of Rotterdam?, vele knuffels en sterkte met de klim xxxx