Si Satchanalai Historical Park - Reisverslag uit Si Satchanalai, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Si Satchanalai Historical Park - Reisverslag uit Si Satchanalai, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Si Satchanalai Historical Park

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

06 Februari 2019 | Thailand, Si Satchanalai

Si Satchanalai, 06-02-2019

We blijven tot 8 uur in bed liggen. Eerder kunnen we hier niet ontbijten. We fietsen 500m naar het Historical Park. Si Satchanalai is in de 13e eeuw gesticht door de heersers van Sukhotai. De ruines dateren uit de 13e tot 15e eeuw. Het geheel staat op de Unesco Werelderfgoedlijst. De stad was middels een koninklijke weg, de Phra Ruang, verbonden met Sukhotai. Wij verkennen het park per fiets. Bij een van de tempels vindt een ceremonie plaats. Muzikaal omlijst door traditionele muziek en begeleid door een 'voorganger'. Er wordt uitgebreid geofferd. Er ligt zelfs een varkenskop. Overal worden wierookstokjes ingestoken. Ali wordt uitgenodigd hieraan mee te doen. Aan het einde van de ceremonie wordt er met bloemen gestrooid, een kleurrijk schouwspel. Bij een andere tempel zit een grote groep kinderen. De leerkrachten geven de leerlingen een verwerkingsopdracht. Wij kijken mee en zien dat het net zo toegaat als op de scholen in Nederland. Joop raakt in gesprek met een van de leerkrachten. Deze vertelt dat ze eerst naar het vliegveld van Sukhotai zijn geweest om een opstartend vliegtuig te zien. Een hele belevenis voor de meeste kinderen!We fietsen ook nog naar het iets verderop gelegen Chialang park met de Phra Sri Pattana Mahatha tempel uit de 12e eeuw. Deze plek schijnt gesticht te zijn door de Khmer (die van o.a. Angkor Wat in Cambodja). Enkele eeuwen later hebben de Birmezen deze complexen veroverd. Alles raakte in verval. Op de terugweg gaan we nog even bij het noodle soup restaurantje langs. Vanavond, vanaf een uur of 6, begint een 5 dagen durend festival in het grote park. Men was vandaag al druk bezig met de voorbereidingen. Het lijkt een soort grote braderie op zijn Thais te worden. Dat gaan we zien. Morgen weer verder, naar Sukhotai.
JA