Alternatieve route - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Alternatieve route - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Alternatieve route

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

07 Februari 2019 | Thailand, Sukhothai

Sukhothai,07-02-2019

Dat was een groot feest gisteravond! Dans, muziek, kraampjes met van alles en nog wat en heel veel eettentjes. En dat alles naast en door elkaar. Een kakofonie van geluid, kleur en geur. De tempels op het terrein zijn sfeervol verlicht met olielampjes. Wij proeven van meerdere gerechtjes. Veel voedsel dat we zien is ons totaal onbekend. Wij wagen ons er maar niet aan. Joop heeft het zeer naar zijn zin (foto). Het vuurwerk, om 9 uur, wachten we niet af. Dat kunnen we vanaf onze veranda ook wel zien.
Het routeboekje van Awol beschrijft de etappe van vandaag als een prachtige rit. Maar niet voor ons. Het gaat dijkje op dijkje af, betonweggetjes, onverharde paden enz. Steeds de kronkelige rivier de Yom volgend. Bovendien wordt gewaarschuwd voor (vervelende) erfhonden en werkzaamheden aan ingezakte dijken. Wij kiezen voor een route over de parallelweg (1201 en 1195). Kunnen we lekker doorfietsen en profiteren van de rijwind en een tegenwindje. Bovendien is het 10 km korter. Onderweg zien we weer veel tabaksplantages. Hier worden de bladeren echter, net als op Cuba, eerst aan stokken geregen en in schuren te drogen gehangen. Misschien worden er ook hier sigaren van gemaakt. We maken nog een stop bij een bijzondere pagode, de Wat Thawet. De tempel is erg populair bij Thaise toeristen. De bedoeling is dat de bezoekers meer leren over de boeddhistische concepten Karma en Hel. Tjee, die boeddhistische hel ziet er ook niet best uit. Een boeddha met een schriftje oordeelt, als een soort Petrus met de sleutels van de hemel, waar de reis heengaat... Joop kijkt over zijn schouder mee. Rond 13 uur zijn we bij het prachtige hotelletje met zwembad dat we geboekt hebben (Baan Georges Hotel). Het ligt aan een kleine zijweg van de hoofdstraat. Tegen zonsondergang lopen we naar het centrum. Op het weggetje worden we opgeschrikt door een enorme (ca 2 meter) rennende varaan. Het beest wordt opgejaagd door een stel Thaise jongens met de camera's in aanslag. Komt dus waarschijnlijk niet zo vaak voor. We pakken een terrasje, eten wat en zien nu weer vele farangs (witte mensen).
JA