Tropisch Groningen? - Reisverslag uit Si Satchanalai, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Tropisch Groningen? - Reisverslag uit Si Satchanalai, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Tropisch Groningen?

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

05 Februari 2019 | Thailand, Si Satchanalai

Si Satchanalai, 05-02-2019

We pedaleren, zonder ons in te spannen, door een soort tropisch Groningen. Evenals in het “mediterrane” Groningen (Po-vlakte) voelen we ons hier wel op ons gemak. Het fijn vinden om ver te kunnen kijken zit misschien wel in de genen... In plaats van mais en tarwe zien we suikerriet en rijst. Bij de eerste stop is een vrouw bezig haar poezen te voeren. Wat veel! Het manneke, dat tegenover woont, komt gezellig bij ons staan. En even later gaat hij erbij zitten. Het valt ons op dat we nu veel meer vogels horen. Logisch, de rijstvelden zijn een goede voedingsbodem. Vele ooievaars doen zich ook te goed aan het voedsel in de rijstvelden. Precies op tijd, rond een uur of 10, fietsen we langs een winkeltje met een koffiekiosk. De barista maakt voor Ali een heerlijke cappuccino met koud melkschuim. Hij wil uitgebreid met ons op- de foto. Joop maakt diepe indruk met zijn Thaise taalschat: Hoeveel kost het? Dank u wel. Hallo. Tot ziens. En tellen (nu onbeperkt). Ali wordt er een beetje melig van. En begint onderweg “Moi!” te roepen. Boeren onder elkaar nietwaar? We zien in deze streek opvallend meer geestenhuisjes dan voorheen. Op elk erf wel een en soms wel twee a drie. Bij nadere bestudering ziet Ali dat er meestal een deftig echtpaar in de huisjes zit. Zou dat de oude koning met zijn vrouw zijn? Hij werd zeer vereerd door de Thai. Zijn zoon, die nu koning is, niet. Maar dat mag nooit hardop geuit worden. Staan zware straffen op. Die zoon, een voormalige playboy, heeft zelfs zijn poedel tot luchtmachtmaarschalk bevorderd. De militairen moesten voor de hond salueren. We rijden steeds naar het westen. Dat heeft als voordeel dat we meer profijt hebben van de schaduw van de bomen. Met een klein verkoelend tegenwindje is het goed te doen. Ruim voor 12 uur staan we voor de poort van het Si Satchanalai Heritage Resort. We kunnen nog niet in de bungalow. Dus gaan we eerst een noodle soup eten bij een restaurantje in de buurt. De rest van de middag brengen we door op ons terrasje aan de Yom rivier. Morgen gaan we het historische park bekijken.
JA