Mihintane - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Mihintane - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Mihintane

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

24 Januari 2018 | Sri Lanka, Anuradhapura

Anuradhapura, 24-01-2018

De eigenaar van het familiehotelletje waar wij verblijven vraagt na het ontbijt elke gast persoonlijk wat de plannen voor die dag zijn. Hij geeft praktische adviezen en leuke, praktische tips. Hij en zijn vrouw runnen met veel toewijding het bedrijfje. Wij gaan met de fiets op weg naar Mihintale, ongeveer 15 km. verderop. Onderweg komen we langs velden waar een sportdag van een school wordt gehouden. Er is een opvallend mooi gekleed meiske bij, jarig? Mihintale ligt op een heuvel en is een belangrijke bedevaartplaats voor de Sri Lankese boeddhisten. In 247 vC is hier de koning overgegaan naar het Boeddhisme. Als echte pelgrims beklimmen we de heilige treden (1840 steps) naar de dagobe die in de 3e eeuw vC werd gebouwd. Bij opgravingen in 1935 kwam het bouwwerk vanonder een aarden heuvel te voorschijn! Rondom de heuvel zijn veel ruïnes van de kloosterstad. De ruïnes doen ons denken aan die van de Grieken en Romeinen. Maar in plaats van marmer werd er voor de pilaren graniet gebruikt. Na een paar uurtjes keren we terug en eten onderweg bij een bakker broodjes en joghurtjes. In Anuradhapura gaan we nog een gedeelte van de oude stad bezichtigen. Het archeologische complex strekt zich uit over een enorm terrein . In 380 vC werd het de hoofdstad van het Singalese koninkrijk, toen nog hindoeïstisch. Het had toen al herbergen, ziekenhuizen, tempels en waterreservoirs. Ook een irrigatiesysteem ontbrak niet. In de loop der eeuwen hebben de Hindoe-tamils en de Boeddhistische Singalezen vaak strijd geleverd om de hoofdstad. In 846 nC werd besloten een nieuwe hoofdstad te kiezen, Polonnaruwa. De eens machtige en prachtige stad verviel langzaam, werd overwoekerd en tot slotte vergeten. Pas in 1912 werd met de uitgraving begonnen. Wij bekijken maar een fractie van het geheel. Rond half 5 lokt het koude biertje. Hiervoor moeten we helaas naar ons eigen dakterras thuis, want openbare terrasjes kent men hier niet. De broer van de eigenaar brengt ons om 6 uur, samen met 3 andere gasten, naar de Ruwanweliseya dagoba. Daar zijn, als het donker wordt, veel pelgrims die offers brengen (vooral bloemen). Een kleurrijk schouwspel. We keren terug met een tuktuk en kunnen vervolgens direct aanschuiven voor een heerlijke home-cooked Sri Lankese maaltijd. Morgen fietsen we weer verder.
Wordt vervolgd, JA

• 24 Januari 2018 - 21:57

Joke:

Hoi daar, wat een trappen waren de trees wat smaller? waren jullie ook bekaf na al die trees, als ik er al aan denk krijg ik een astma aanval, maar goed wat weer mooi om het op deze manier mee te maken, succes morgen :-) xxxx kijk graag naar de volgende plaatjes en bij behorende verhalen en ook Richard leest de berichtjes vaak eerder dan ik, maar ja antwoord geven is er niet bij :-( doei doei

• 25 Januari 2018 - 08:30

Ida Jan:

Hallo Alie en Joop ik zie dat jullie het naar jullie zin hebben daar, wat een mooie plaatjes hebben jullie gestuurd.
    Bij ons in Oostenrijk is nu dichte mist gisteren was een prachtige dag heerlijk de zon er bij echt wintersport weer.
    Fijne reis verder.
    Groetjes IdaJan