Galle - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Galle - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Galle

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

11 Februari 2018 | Sri Lanka, Unawatuna

Unawatuna, 11-02-2018

Gisteren hebben we de laatste paar fietsetappes bestudeerd. Om de grote en drukke wegen rondom de miljoenenstad Colombo te vermijden gaan de routes landinwaarts over kleinere wegen, heuvel op heuvel af door de jungle. Echt interessante dingen zoals Nationale Parken zijn niet meer aan de orde. Het komt neer op een noodzakelijke verplaatsing van hier naar Negombo. Waar we nu zijn is nog wel veel te beleven op het gebied van strand, cultuur en natuur. Eigenlijk willen we hier wel een paar dagen extra blijven. We overleggen met Rohan, onze gastheer, en leggen hem onze wensen voor. Hij gaat voortvarend voor ons aan de slag. Twee extra nachten hier is geen probleem. Hij regelt transport voor ons en de fietsen naar Negombo op woensdag. Voor maandag boekt hij een Whale Watching Boattrip in Mirissa. Grote kans dat we het grootste zoogdier op aarde kunnen zien, de blauwe vinvis. Rohan tipt ons ook de mooiste stranden in de omgeving. Ongeveer een kwartiertje fietsen. Na het ontbijt gaan we eropuit en vinden weer een uitgelezen plek. Weinig toeristen, wel steltvissers en een sterke branding. Na de lunch in het guesthouse, de verse tomatensoep van Rohan is voortreffelijk, gaan we met de tuktuk in de namiddag naar Galle. De Hollanders hebben in 1640 Galle op de Portugezen veroverd. Het werd de hoofdzetel van het Nederlands bestuur op Ceylon. Galle werd de voornaamste tussenhaven voor de scheepvaart op Batavia. De vestingstad, met smalle straatjes, heeft iets van de sfeer van de Gouden Eeuw bewaard, maar dan onder de tropenzon. Het staat op de werelderfgoedlijst. We maken een wandeling over de meters dikke stadsmuren van het Hollandse fort en drinken een biertje bij het voormalige Hollandse hospitaal. We dwalen wat door de kleine straatjes en gaan op zoek naar het nummer 1 restaurant volgens Tripadvisor, Coconut Sambol. Het is een homecooking restaurant. Het eten is verrukkelijk en uiterst vers, in een originele setting. Om 8 uur worden we weer opgepikt door onze tuktukchauffeur. We werken de blog bij en gaan dan slapen, om 5 uur morgenvroeg worden we opgehaald en naar Mirissa gebracht.
Wordt vervolgd, JA

• 11 Februari 2018 - 22:46

Mary En Fred:

Hallo luitjes
    Ziet er mooi uit allemaal,We zijn wel jaloers bij het zien van de foto's.
    Wij waren kortgeleden ook aan de Indische Oceaan.
    Nog een fijne tijd daar,we blijven jullie volgen.

• 12 Februari 2018 - 04:01

Hanneke:

Hai there,

Heerlijk aan de kust,he? Wat dat betreft zijn we echt lagelandenmensen.
    Wij zijn nog wel naar Bentota gefietst. Wel weer een mooie,niet te lastige route.
    We zijn hier tot morgen en gaan dan ook met een busje naar Negombo.
    Groeten aan de walvissen.
    En woensdag is de grote reunie in de Villa.
    Fijne dagen nog. Hanneke.

• 12 Februari 2018 - 13:00

Joke:

Hallo Joop en Ali dat ziet er weer prima uit heerlijk dat jullie nog een paar dagen gaan genieten van en rond het strand,water en op zee.
    Hoop dat jullie de grote walvissen tegen komen.
    Het is echt een plaatje daar wat een uitzicht hebben jullie daar. Groetjes van ons xxxx