Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Anuradhapura

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

23 Januari 2018 | Sri Lanka, Anuradhapura

Anuradhapura, 23-01-2018

We vervolgen onze reis over de A12 richting Anuradhapura, de vroegere hoofdstad van Sri Lanka. Het is maar 35 km. fietsen. Onderweg weer veel winkeltjes, fruitstalletjes en restaurantjes. Ali spot een overstekend leguaantje. De weg is weer wat heuvelachtig. Het is drukkend warm. Na 20 km. nemen we een colastop bij een boeddhistische tempelschool. Even later komen Dirk en Hanneke ook aangefietst. Ali gaat een kijkje nemen bij de school. De jonge monniken zijn bezig astbetplaten uit een vrachtwagentje te lossen. In de laadbak ligt veel astbestgruis! Bezorgd probeert Ali duidelijk te maken dat dit toch wel erg gevaarlijk spul is... In Anuradhapura aangekomen fietsen we langs een meisjesschool. Dat levert weer leuke foto's op. Wij fietsen vrij gemakkelijk naar ons onderkomen in de nieuwe stad, Sacred City Tourist Resort. We krijgen een heerlijk welkomstdrankje, gaan ons douchen, geven onze was om daarna op de fiets de oude stad te gaan verkennen. Foei! Wat is het warm. In de oude stad (sacred area) mag niet gebouwd worden. Daar bevindt zich een stek van de heilige Bo- boom uit de Indiaase stad Bodh Gaya waaronder boeddha tot verlichting kwam. De boom wordt door pelgrims uit de gehele wereld bezocht. De Boeddhisten beschouwen hem als de oudste historische boom ter wereld. We bezoeken de boom en zien veel ruïnes, maar we bekijken ze verder niet. We vinden het te warm om elke keer weer omslagdoeken om schouders en benen te draperen. We verlangen naar een koud biertje. Rond half 6 zijn we weer terug bij ons onderkomen. We laten ons zakken in de zitjes op het mooie dakterras. We blijven een dag extra in Anuradhapura dat op de werelderfgoedlijst staat. Veel te bekijken dus. We zijn nog wel verkouden, maar aan de beterende hand. Vooral 's nachts hoesten.
Wordt vervolgd, JA

• 23 Januari 2018 - 15:32

Saskia (en Bert):

Hallo stoere buurtjes!

Wat leuk om te lezen allemaal. Wij zijn ook in Sri Lanka geweest, in 1977...het was onze eerste reis samen. De hitte in Anhuradhapura kan ik me nog uitstekend herinneren, bloedheet was het daar! We zijn natuurlijk ook naar Sigirya geweest hoewel ik helaas niet meegegaan ben naar boven vanwege mijn hoogtevrees. Daar heb ik achteraf wel een beetje spijt van. Van resorts was toen nog helemaal geen sprake, de onderkomens waren redelijk simpel van aard. In Nuwara Eliya was het een stuk koeler trouwens, daar goot het van de regen...maar daar was dan wel weer een enorm groot koloniaal hotel waar we ons tegoed hebben gedaan aan thee met cake. Een hele uitspatting was dat toen.

Nu zijn we net terug van een reis door Costa Rica, daar hebben we met kinderen + aanhang en kleinkinderen het land van onze schoonzoon bezocht. Een hele ervaring! En heerlijk om in de sombere/koude periode in een tropisch land te zitten. Daar tekenen we voor in het vervolg! Het blog schrijf ik achteraf, dat lukte gewoon niet met zoveel mensen. Maar de eerste verhalen staan er op, hopelijk volgt de rest snel.

Goede trip verder, blijf vooral weg want hier is het grauw en grijs.

Groeten,
    Bert en Saskia
    bertensas@blogspot.com

• 23 Januari 2018 - 15:48

Margreet:

Een feest der herkenning ! Wil er nog wel een keer naar toe. Wat zijn die schoolmeisjes allemaal mooi en prachtig gekleed. Ik vond het ook prachtig dat ze dan ook nog een wit parasolletje boven hun hoofd hebben.

• 23 Januari 2018 - 17:11

Joke:

Hallo Joop en Ali, wat weer mooie foto's en wat zien die meisjes er prachtig uit, ze lijken heel rijk
    Heerlijk dat zonnetje wij hebben het helemaal gehad met het natte weer als is het vandaag echt niet koud, maar aldoor die regen, wij verlangen ook naar de zon :-).
    Vele knuffels van ons xxxx

• 11 Oktober 2018 - 11:03

Peter:

Ik heb een vraagje hadden jullie in Sri Lanka veel last van honden die achter je fiets aan rennen ?

groeten

Peter