Langs de Lago's 2 - Reisverslag uit Mergozzo, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs de Lago's 2 - Reisverslag uit Mergozzo, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs de Lago's 2

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

03 Juli 2014 | Italië, Mergozzo

Como, 01-07-2014
Tussen Bergamo en Como zijn de doorgaande wegen erg druk. Om deze te vermijden gaat de route over allerlei kleine weggetjes met verrassende hoogteverschillen. Zo komen we langs Sotto il Monte Giovanni XXIII. Inderdaad, de geboorteplaats van Johannis 23 en nu sinds de heiligverklaring een heus bedevaartsoord. Het plaatsje vaart er wel bij. Het lijkt wel een Lourdes in het klein. Ali begeeft zich nieuwsgierig in het vrij toegankelijke geboortehuis en ziet de slaapkamer waar hij geboren is. Het tweepersoons bed van de ouders staat er ook nog, hij zal er waarschijnlijk ook wel verwekt zijn. Maar dat wordt niet vermeld. Een stukje verder dalen we af naar Villa d'Adda om met het veer de rivier over te steken. De ingenieuze werking van het veer, dat hier in oude stijl is gerestaureerd, wordt aan Leonardo da Vinci toegeschreven. Het bestaat uit een plat vlak met 2 boten als drijvers, waar in het midden een groot roer is bevestigd. De boot hangt aan een kabel. Zodra de boot vertrekt worden de boten mbv het roer schuin op de stroming gebracht, zodat de stroming de boot naar de andere oever duwt. Voor ons gaat de overtocht niet door, vanwege de hoge waterstand is het veer tijdelijk uit de running. We fietsen weer terug en nemen de grote weg via Brivio. Tegen vieren zijn we bij het appartement in het historische centrum van Como. Prachtig, maar het weer wil niet zo meewerken. Zwaar bewolkt en 's avonds begint het te onweren en regenen.

Ghirla, 02-07-2014
Tegen half 10 is het eindelijk droog en gaan we op pad. We fietsen langs de oevers van het Como meer en steken, via Zwitserland, door naar het meer van Lugano. Als we Zwitserland binnen rijden begint het weer te regenen. We fietsen langs de oevers van het Lugano meer en verlaten bij Porto Ceresio Zwitserland weer. En zowaar, het wordt weer droog. Bij Ponte Tresa fietsen we over een mooi fietspad omhoog naar Ghirla. Het ziet er naar uit dat het droog blijft zodat we stoppen bij de camping aan het meer(tje) Lago di Ghirla. Ook Vacansoleil is hier aanwezig en heeft de camping volgebouwd met bungalowtenten(>40) en stacaravans(>20). Er is op dit moment minder dan 10% bezet. Dat wordt nog wat in het hoogseizoen. Wij zijn blij dat we morgen weer verder kunnen. Voor ons genoeg Lago's , morgen fietsen we door naar Zwitserland. Dwz tot Domodossola en vandaar met de trein door de Simplontunnel naar Brig.

Mergozzo, 03-07-2014
Het is stralend weer als we opstaan en opgewekt verlaten we de camping. Volgens de route een klein beetje klimmen en verder afdalen naar het Lago Maggiore. Bij Rancio Valcuvia begint volgens het hoogte profiel een kleine klim. Maar het blijft maar doorstijgen, meestal rond 7-8%. Na 2 km roept Ali: “dit komt niet goed!” Op de GPS ziet het er wel goed uit, we volgen het spoor. Misschien een verkeerd getekend hoogteprofiel? Na nog een km zwoegen zegt Ali: “we hadden nu al lang bij Cavona moeten zijn”. Samen bestuderen we kaart, boekje en GPS. We komen tot de conclusie dat we via een hele mooie weg terug rijden naar Ponte Tresa! Snel omgekeerd en genieten van een mooie afdaling. Zonder moeilijkheden komen we in Laveno aan en nemen het veer naar Intra/Verbania. Op de route langs het Lago di Mergozzo zien we een idyllisch gelegen camping, nog niet voor een kwart gevuld. Spontaan besluiten we een middag te gaan luieren. Zwitserland loopt niet weg. Het wordt ook weer hoog tijd dat we de wasmachine laten draaien.
Ciao, JA

• 03 Juli 2014 - 21:17

Ben & Ingrid:

Mooie route zo langs de meren !, jammer van het slechte weer zo nu en dan. Hier in Nederland moet de tuin regelmatig gesproeid worden, droog weer.
    Morgen bij een collega "Wereldfietser" op bezoek in Doetichem, leuk dag tochtje op de fiets, heeft een paar weken geleden een nieuwe heup gekregen. ja , ja we worden allemaal een dagje ouder......

Groet,
    Ben & Ingrid

• 03 Juli 2014 - 23:36

Joke:

He Joop en Ali, het is jullie toch nog gelukt om het verslag te plaatsen.
    \Het ziet er weer allemaal prachtig uit.
    Vandaag was het heerlijk weer wel veel wind maar lekker warm, morgen vrijdag zou het ook eerst stralend weer worden en later op de dag regen?
    We zien wel voor de rest rond de 20 graden.
    Begreep van Richard dat het nu ook een poosje droog blijft in italie en zwitserland, dus jullie kunnen nog even door fietsen en genieten, vele knuffels van ons vier xxxx

• 04 Juli 2014 - 12:46

Jolice:

Hoi Joop en Ali! Hè Laveno zijn wij een maand geleden nog heen gefietst, maar dan wel van onze camping in Lizansa, Lago Maggiore zuid! Maar toch... Gefietst! Het gebied is daar ook prachtig! Hier ook weer echt zomers weer! Genieten dus! Jullie een goede voortzetting gewenst en tot over 2-3 weken?? Groeten, Jolice

• 05 Juli 2014 - 20:15

Jan En Margreet:

ciao Joop en Ali,

Wij gaan vanavond nog even voetbal kijken bij Jaap en Gea en vertrekken morgenvroeg voor 6 weken naar Italie. Rosalie en Robert zijn daar al, dus de borrel staat koud.

tot ziens en nog een leuke voortzetting van jullie geweldige reis,

Jan en Margreet