Langs de Enns - Reisverslag uit Mautern in Steiermark, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs de Enns - Reisverslag uit Mautern in Steiermark, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs de Enns

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

13 Juni 2014 | Oostenrijk, Mautern in Steiermark

Grossraming, 10-06-2014
Wij staan op onze normale tijd op, 6.30 uur, maar bijna iedereen op het veldje is ons al voor. Nog niet eerder meegemaakt. Actieve mensen, de Donaufietsers. We gaan op weg naar Enns en moeten de Donau oversteken. In eerste instantie willen we wel over een brug, maar voor fietsers betekent dit een stalen trap met zeer krappe bochten. Voor een solofiets misschien mogelijk, maar met bagage onbegonnen werk. Over de Bundesstrasse wordt ons met klem afgeraden, veel te gevaarlijk. Dan maar de fiets/voetgangersveer in Mauthausen. Dit wordt enige tijd wachten, de veerdienst begint “pas” om 9 uur. De eerste 60 km gaan erg voorspoedig. Het is wel warm, maar de route is vrij vlak langs de Enns. In Steyer lokt de Imbisstent, we nemen een broodje Wurst en een colaatje. Verderop langs de route zien we het wereldrecord “zakmes”. Een enorm mes, tsja men bedenkt wat... De route vanaf hier gaat door het Nationaal park Kalkalpen. Erg rustig, mooi maar wel met heel veel venijnige kleine klimmetjes. Dit gaat 20 km zo door en het lijkt wel alsof het steeds warmer wordt...
De beloning uiteindelijk is een prachtige plek op een piepklein campinkje(gemeente) waar niemand is. Beneden aan een meertje staan de Dauercamper, boven,bij het gebouwtje waar alles aanwezig is wat we nodig hebben, zetten we onze tent op. Eten en drinken hebben we onderweg al gekocht. Alleen het biertje nog. Op 300 m afstand te verkrijgen bij een hotel op een heerlijk terras. Er blijft niets te wensen over.

Gstatterboden, 11-06-2014
Vanwege de aanhoudende warmte staan we nu om 6 uur op. De route blijft de Enns volgen en we verlaten Oberösterreich en rijden Steiermark in. De rivier wordt steeds smaller en zoekt zijn weg door een smal dal, de Gesäuse. Het dal is vrijwel onbewoond, magnifiek mooi. De kleine, heftige klimmetjes zijn echter in deze hitte moordend. Het zuigt alle energie en vocht op. Joop kan nog een tandje terugschakelen, maar Ali reed altijd op het kleinste verzet, dus voor haar extra afzien. Het water van de Enns is erg helder, blauw en groen tegelijk. Maar te woest stromend om even een bad te nemen. Het enige plaatsje in het Nationaal park Gesäuse is Gstatterboden, hier is ook de enige camping. Maar wel een hele mooie. Volledig ingericht voor bergsportievelingen: prima sanitair, een prachtige Aufenthaltsraum en keuken met elektrokookplaten, koelkasten en een vriezer. Dat komt goed uit, tegen etenstijd begint het te onweren. Dus niet kokkerellen bij de tent, maar samen met Hongaren en Duitsers bezig in de keuken. Het koelt lekker af. De Hongaren leggen nog een kampvuur aan en drinken er een borreltje bij. Ali is bekaf een bedankt daarvoor. Ze duikt de tent in en niet veel later volgt Joop haar voorbeeld.

Mautern, 12-06-2014
Ook nu staan we weer om 6 uur op, na zo'n lange nachtrust totaal geen probleem. De eerstvolgende camping ligt op circa 140 km afstand, teveel voor een dag. Dus een onderkomen, een appartementje, geregeld (via Booking.com) in Mautern. Dit ligt ongeveer 85 km verderop. We gaan wel over onze eerste echte pas, de Schoberpass (850 m), maar gezien het hoogteprofiel in het boekje kan dit geen probleem opleveren. We vertrekken met een zonnetje, maar we zien de donkere wolken zich al samen pakken. Tijdens de koffie in Selzthal waarschuwt de waardin al: het gaat zo regenen. De bui trekt echter langs ons heen, slechts een paar druppeltjes. Wel zien we de nodige lichtflitsen en horen de bijbehorende donder. Dit gaat een paar uur zo door. Als het er op gegeven moment erg dreigend uitziet, houden we een lunchpauze in een aantrekkelijk versierd bushokje. Het blauwe water van de Enns is intussen veranderd in een bruine, kolkende modderstroom. Plaatselijk heeft het gisteravond zeer sterk geonweerd, stortregens en hagelstenen. We verlaten de Ennsradweg en vervolgen onze weg via de Radstallradweg. Het dal is nu erg breed en druk bewoond. Bovendien loopt de snelweg van Salzburg naar Graz erdoor. Doordat de temperatuur ruim onder de dertig graden ligt, fietsen we nu veel energieker. De pas stelt inderdaad niets voor en de laatste 15 km dalen we heel geleidelijk naar ons appartement. Daar worden we allervriendelijkst ontvangen. We installeren ons met een biertje op ons balkonnetje. We zijn nu niet moe, dus de openingswedstrijd bekijken zal wel lukken.
Tschüss, JA

• 13 Juni 2014 - 16:15

Gon:

Wat een energie! Ik blijf me verbazen. Overal naartoe op de fiets. Nog even doortrappen en Venetie komt inzicht. Ga niet te snel en blijf genieten.
    Wij nemen wel een glaasje in de zon in de tuin en proosten op jullie mooie goede reis.
    liefs Gon

• 13 Juni 2014 - 18:28

Joke:

Hallo Joop en Ali, wat ziet het er weer mooi uit, prachtig zelfs.
    Was een leuke opening en heb helaas de halve openingswedstrijd gezien daar ik moest werken, maar vanavond ga ik er voor zitten, nog erger zit de eerste wedstrijd al te kijken.
    Heb mijn beenspieren vanmiddag maar geoefend in Kardinge, samen met de ouderen en tja ook daar zijn mensen al op leeftijd en is de oudste 93 en doet nog goed mee en dat terwijl ze bijna blind is, zo.n lieve vrouw zwemmend in het 25 meter bad ;-0.
    Vele knuffels en wij drinken(ik) op jullie xxxx

• 13 Juni 2014 - 20:49

Saskia En Bert:

Tjonge, dat ziet er geweldig uit allemaal zeg! En die camping, het lijkt Amerika wel, allemaal een eigen picknicktafel. En de privécamping is helemaal mooi. In elk geval blijkt maar weer dat je overal in Europa nog héle mooie plekjes hebt. Misschien moeten wij volgend jaar ook maar eens op de fiets stappen, of beter nog, over twee jaar. Want dan ben ook ík nergens meer aan gebonden :).

Heb het heerlijk, ik werk nog even hard door en dan vertrekken wij ook weer voor een hopelijk prachtige kampeertrektocht naar Amerika.

Veel groeten,
    Bert en Saskia

• 14 Juni 2014 - 19:25

Margreet:

gaan jullie ook wel eens bergafwaarts ? DAN lijkt mij fietsen ook wel leuk. Wel een mooie omgeving. Heb je de wedstrijd Spanje-Nederland gisteren gezien of gehoord? Hier in Beijum werd na elk doelpunt vuurwerk afgeschoten en wij wisten niet waarom, keken naar een film….