Naar het einde van de wereld - Reisverslag uit Sagres, Portugal van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Naar het einde van de wereld - Reisverslag uit Sagres, Portugal van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Naar het einde van de wereld

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

05 Mei 2013 | Portugal, Sagres

Sagres, zondag 5-5-2013

Zambujeira,2-5-2-13
Na uitgebreid afscheid genomen te hebben van iedereen in Portela Nova rijden we rond 10 uur richting Zambujeira. Het is maar een ritje van 45 km. We komen echter een aantal taaie klimmetjes tegen. In de buurt van de kust gekomen rijden we door sinaasappelboomgaarden. Als we de kust daadwerkelijk bereiken, zijn we aangenaam verrast. De kliffen en rotsen, die de kleine stranden omsluiten, bieden spectaculaire vergezichten. We zijn in het natuurpark Vicentina. De camping bij Zambujeira is bijzonder mooi, onlangs volledig gerenoveerd volgens ons. Er zijn nog geen 10 plaatsen bezet. We hebben het mooiste plekje op een camping tot nu toe. We wandelen naar het dorpje en lopen een stuk over de kliffen. We besluiten de dag met een heerlijke vismaaltijd op een terrasje aan zee.
Aljezur,3-5-13
Eindelijk gewoon weer onder een slaapzakdeken kunnen slapen. Met blote voeten, benen en alleen een T-shirt aan (Ali). Als het zonnetje op de tent gaat schijnen staan we op. Vandaag fietsen we naar Aljezur. Weer een stukje van ongeveer 45 km. Wel weer heuvelachtig. Qua fietsen lijkt het op de Ardennen, rivierdal in rivierdal uit. Best pittig af en toe. Er staan kurkeiken, parasoldennen en velden vol kleurige bloemen langs de weg, blauw (slangenkruid), geel (ganzenbloemen) en wit van de margrieten. Deze wijsheid hebben we uit het fietsboekje gehaald. We zijn al vroeg op de camping. ’s Middags gaan we naar Aljezur (in het Moors Al Jezera). Het oude gedeelte van Aljezur is rond het Moorse kasteel gebouwd. Het plaatsje staat ook bekend om zijn idyllische strandjes. Arroz do Tambouril, visschotel van zeeduivel en rijst, schijnt hier een specialiteit te zijn. Dat bewaren we voor het weekend. Vandaag kookt Joop gewoon bij de tent. Pasta en saus, goed fietsersvoer.
Sagres, 4-5-2013
Voor toiletteren, kampeerspullen inpakken en ontbijten hebben dagelijks anderhalf uur nodig. We ontbijten altijd met yoghurt, muesli, banaan, gedroogde abrikozen en drinken jus d’orange. Rond 9 uur zitten we meestal op de fiets. Vandaag rijden we naar Sagres in de buurt van Cabo de Sao Vicente. In een van de eerste verslagen schreven we dat de Sierra de Arrabida het mooiste stuk van onze Portugalroute zou zijn. Niets is minder waar! We hebben intussen veel moois gezien, dat vergelijkbaar is. De afgelopen dagen fietsten we steeds door het natuurpark Costa Vicentina. Kliffen, heuvels, duinen, stranden en lieve witten dorpjes. De Cissusstruik groeit welig over de heuvels. Deze struik draagt grote witte bloemen. Portugezen zien het als onkruid. Het wordt elke dag een graadje warmer, ondertussen is het rond 25 graden. Vroeg in de middag zien we het eerste bord van de fietsroute langs de Algarve. De Orbiturcamping van Sagres is prachtig gelegen. Ons plekje nu is nog weer mooier dan eergisteren, prachtig in de duinen gelegen. Een beetje eilandgevoel. We blijven hier een dag om de omgeving te bekijken.
Até logo, JA

• 05 Mei 2013 - 19:26

Joke:

Hallo Joop en Ali, nog een paar dagen en jullie genieten van een geweldig stolpje in albufera.
    Ben best wel jaloers hoor, wou wel bij jullie zijn, maar ja werk gaat nog steeds voor en door ;-(
    Zit met 2 wandelcollega's in de nachtdienst die dan in zuidspanje in de natuurparken hebben gewandeld die zijn dan ook heel benieuwd naar julie fiets ervaring en zal ze jullie verslagen laten lezen.
    Wens jullie dan ook heel veel plezier en houden contact. Vele knuffels van ons 4 xxxx

• 06 Mei 2013 - 09:06

Margreet:

ciao Joop en Ali,

Wij zijn zaterdagavond teruggekomen uit een met zon overgoten Italie. Hebben een rustige week gehad: veel lezen, uit eten klussen (Jan). Toen we gistermorgen wakker werden scheen de zon ook in Groningen en hebben we heerlijk bij Rosalie en Robert op het terras gezeten. Ook vanmorgen scheen de zon en ik weet niet wat ons overkomt na zo'n lange, lange winter.

Heel veel plezier in het prachtige Portugal. Heb ik erg mooie herinneringen aan, ook door de vriendelijke mensen.

liefs,\Margreet

• 06 Mei 2013 - 12:09

Bea:

Hallo Joop en Ali,
    Heerlijk om jullie mooie verhalen te lezen. Helemaal vanuit een zonovergoten Groningen met herinneringen van mijn eigen zalige vakantie rondom de Middellandse Zee. Nog heel veel plezier en mooie plekjes!
    Groetjes,
    Bea.