Monte Portela Nova - Reisverslag uit Odemira, Portugal van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Monte Portela Nova - Reisverslag uit Odemira, Portugal van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Monte Portela Nova

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

02 Mei 2013 | Portugal, Odemira

Reliquias, 01-05-2013
Dinsdag, 30-04-2013
De vrienden van de beheerder en ook de beheerder zelf, alsmede de eigenaren van Monte Maravilhas, blijken aanhangers van Osho te zijn. Door hen consequent de Master genoemd. Er zijn 4 Amerikanen, een Engelsman en een Braziliaan in het gezelschap. De Braziliaan is echter een volgeling van een andere Goeroe: Mooji. De volgelingen van Osho vertellen dat de Master “Celebration” erg belangrijk vindt. Dus het leven wordt gevierd en daar past de 5 Liter jerrycan Portugese wijn uitstekend bij ! Naar horen zeggen woont Mooji in hetzelfde dal schuin tegenover op een fantastische locatie. Wij hebben in ieder geval een gezellige en heel bijzondere avond. De volgende dag zijn we op internet gaan googelen naar de namen Osho en Mooji. Osho blijkt Baghwan te zijn en Mooji een Goeroe, oorspronkelijk uit Jamaica. Na de verwarmende avond volgt een bitter koude nacht, waarbij Ali meer bezig is geweest met warm worden dan met slapen. Zij wil een dagje niet fietsen en niet in de tent slapen. We besluiten het adres op te zoeken van de Bed & Breakfast van de vrienden van Alex en Wilma. Dat blijkt maar 2 km vanaf de kruising van de N263 en de N123-1 te liggen, hier gingen we gisteren linksaf op weg naar de camping. Als we dit gisteren hadden geweten! We gaan alsnog op pad naar Monte Portela Nova. Onderweg zien we op een steen de naam van de camping die we gisteren gemist hebben. Dit was een afslag eerder dan de GPS wilde. We worden warm ontvangen door Alfredo en zijn assistente Fernanda. De B&B is ondergebracht in een apart gebouw; 2 slaapkamers en een grote, gezellig ingerichte woonkeuken. De ligging van het geheel is prachtig. We besluiten hier een dagje extra te blijven, dus 2 warme nachten. We zijn niet de enige gasten. Een collega van Wilma verblijft hier met haar partner 10 dagen. Zij, Wilma en Tineke (de vrouw van Alfredo) zijn collega’s in hetzelfde ziekenhuis.
Woensdag,01-05-2013
Na een ongestoorde en warme nachtrust volgt een uitstekend ontbijt. We kunnen dit adres aan iedereen aanbevelen. Vooral voor motorliefhebbers een pareltje. Alfredo heeft motoren in de verhuur en organiseert on- en off-road touren. Zie www.portelanova.eu . Er is veel documentatie over de streek en het land. Daar verdiepen we ons een paar uurtjes in. Tegen lunchtijd fietsen we naar Amoreiras. Het is 1 mei, een feestdag in Portugal. Eerst gaan lunchen bij Eduardo, de kroegbaas. We hebben gisteren, bij een kopje koffie, al kennis met hem gemaakt. Toen bood hij Ali fris water aan uit een hele grote jerrycan. Blijkt er een soort brandewijn in te zitten, Na de uitgebreide lunch bezoeken we feestelijkheden in het dorp. We kopen kaartje en krijgen een polsbandje om, het feest duurt tot zondag a.s. Het meest merkwaardige dat we zien is de Canto ao Baldão. Op een podium achter een lange tafel zitten 12 mannen. Om de beurt zingt een van hen een couplet en geeft dan de microfoon door aan zijn buurman. Een soort fado-achtige klanken, het heeft wel wat. Tegen 5 uur zijn we weer terug en brengen de rest van de dag luierend door.
Até logo, JA

• 02 Mei 2013 - 11:54

Joke:

Hallo Joop en Ali
    Dat is balen na een nacht kou kleumen en dan zo dichtbij ;-) tja kan gebeuren. Zo zie je maar dat een gps ook weer niet alles is zonder "heldere" ogen.Veel plezier daar verder in Portugal xxxx

• 02 Mei 2013 - 11:55

Joke:

O ja, de zonnebloem is ook overal ;-)

• 02 Mei 2013 - 16:46

Jolice:

Hoi buren!
    Dapper hoor om alweer kilometers te fietsen! Maar ok.. je ziet dan wel wat en maakt heel wat mee! Ik kan mij Alie voorstellen dat je het wel even hebt gehad na een koude nacht!brrr
    Wij gister even op en neer naar Utrecht om onze kleine Joep te zien! In 14 dagen tijd is hij toch alweer veranderd! Heel mooi mannetje! En wij trotse opa en oma! Wij wensen jullie nog veel fietsplezier en zien we elkaar nog in Italië ?? Zou leuk zijn! Vorig jaar in Granada en it jaar in .......Pisa??? Wie weet! Groeten van Gerard en Jolice