Ecovia - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Ecovia - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Ecovia

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

09 Mei 2013 | Portugal, Albufeira

Sagres, 5-5-2013
Bij de haven van Sagres drinken we een kopje koffie en eten er een tosti bij. Daarna rijden we naar het Forteleza op de Ponta de Sagres. Binnen de muren van het fort vestigde Henrique o Navigador (Hendrik de Zeevaarder 1394-1460) hier zijn beroemde zeevaartschool. Hier stond de wieg van de Portugese ontdekkingsreizen. De bezichtiging van het fort bewaren we voor later. Vanaf dinsdag verblijven we een week in het Hapimagresort te Albufeira, samen met kinderen en kleinkinderen. We vieren daar ons 40-jarig huwelijk (12 maart). Vandaag verrichten we dus enig voorwerk. We fietsen verder, dalen lopend af naar een Praia en steken daar onze voeten in de Oceaan. We bekijken vluchtig het Fortelaza de Beliche . Daarin zou een prachtige Poussada gevestigd worden. Het is bijna afgebouwd, helaas door de crisis nooit in bedrijf genomen. Het verval is al ingetreden. En dan fietsen we naar het einde van de wereld of in het Portugees: O Cabo do fim do mundo onde a terra acaba e o mar começa. Ook begint hier officieel de Algarve-fietsroute. ’s Middags brengen we nog een paar uurtjes luierend op de camping door.’s Avonds fietsen we weer naar Sagres om onszelf op de beloofde Arroz de Tamboril te trakteren.
Alvor, 6-5-2013
We pakken de Algarve-fietsroute weer op en fietsen eerst weer terug naar Vila do Bispo. Vanaf daar worden we al snel een onverhard pad opgestuurd om de drukke N125 te vermijden. Na een kilometer komen we een rare “puist” tegen waar nauwelijks tegen op te fietsen valt door de ondergrond van losse keien. Een aantal km verder kruisen we weer de N125 en besluiten deze weg te nemen. De drukte valt mee en er zijn zijstroken van bijna 3m breed. Na ongeveer 10 km slaan we af richting kust en vervolgen onze weg over een prachtig weggetje met steeds blik op zee. Het gaat wel stevig op en neer. Op een gegeven moment een daling van 20% en daarna weer een stijging van 16%. We zien weer de Ecovia en denken dat deze de hellingen omzeilt. Dus het onverharde pad weer op. Die 16% krijgen we echter wel… We moeten met zijn tweeen de fietsen een voor een omhoog duwen omdat er nauwelijks te lopen/duwen valt door de losse stenige ondergrond. Onze fietsschoen met SPD-plaatjes zijn ook niet geschikt voor lopen op deze ondergrond, je hebt minder grip en glijdt vaker weg. De prachtige omgeving maakt echter veel goed. Even later pakken we de gewone weg weer op tot Lagos. Daar houdt voorlopig de Ecovia op. We hadden al gelezen dat de route nog in opbouw is. Onze indruk tot nu is dat de Ecovia door mooie natuur gaat, maar meer geschikt is voor mountainbikers zonder bagage. We zetten de tent op op een camping in Alvor. Daar staan veel Engelse seizoenkampeerders. Het lijkt een gezellige camping, maar het stikt er van de muggen! Nu al! Brrrr…
Albufeira, 7-5-2013
We fietsen langs de kust naar Portimao. Daar zien we voor het eerst appartementenhoogbouw. Tot nu zijn de kustplaatsjes relatief kleinschalig bebouwd. Het westelijk deel van de Algarve ziet er aantrekkelijk uit. Na Lagoa pakken we weer de N125. Onderweg zien we een super-de-super groot waterpark, Slice & Splash genaamd. We denken dat Jurre & Ole deze volgende week wel willen bezoeken, we nemen een foldertje mee. Bij Pera gaan we weer richting kust. Vlak voor Albufeira ligt het Hapimagresort. Eerste indruk: Super! En erg Zwitsers, schoon, goed georganiseerd en zelfs een Nespresso-apparaat op het aanrecht. We installeren ons en lunchen op het terras met uitzicht op zee. Daarna legen we onze fietstassen en fietsen naar een Supermercado om deze weer te vullen met boodschappen voor 6 personen. De familie wordt rond 8 uur verwacht.
Até logo, JA

• 09 Mei 2013 - 11:08

Saskia:

Wat een mazzel dat jullie nog een Bratwurst mee kunnen pakken voor je naar Amerika vertrekt! Dat gaat ons vast niet meer lukken.
    En we krijgen heimwee bij het zien van het geprut en gekook bij de tent, niet uit te leggen aan niet-kampeerders hoe heerlijk dat is. Ik zie dat jullie ook het superhandige opvouwbare teiltje gebruiken, dat zit bij ons ook standaard in de bagage.

Wat zijn die kleinkinderen al groot zeg, hele kerels. Ik geloof graag dat ze met het grootste plezier een ontmoeting met de zwaartekracht aangaan in dat superdeluxe buizenstelsel, om dan met een enorme splash in het water terecht te komen.

Hier na een paar echte lentedagen nu wat afgekoeld, maar toch nog steeds lekker. We gaan straks een ommetje maken; op de fiets, jawel! Even de provincie in, nu op z'n mooist met bloeiende bermen.

Verder is het voor ons aftellen. Op 6 juli vertrekken we voor wederom een kampeertrektocht door Zuidwest Amerika. Zes weken, valt in het niet bij jullie trips maar afgezet tegen het landelijk gemiddelde van de meeste vakantiegangers toch niet gek. In de meivakantie waren we achtereenvolgens in Leipzig, Dresden en Praag, ook erg de moeite waard.

Veel plezier daar met z'n allen en daarna een goed vervolg van de tocht!
    Saskia en Bert

• 09 Mei 2013 - 15:39

Joke:

He Joop en Ali, Marije,Erik Jurre en Ole, wat zitten jullie daar heerlijk bij het resort van Hapimag, ziet er prima uit, nu nog wat meer detailfoto's graag op mijn prive mail. Ben wel heel erg benieuwd hoe het er verder uit ziet en uitzicht op de omgeving vanuit jullie appartementen.
    Wat een geweldige kust is het daar, is het makkelijk te lopen naar het strand(cara).
    Kan verder alleen maar zeggen geniet ervan en veel plezier met jullie 6, vele knuffels van ons 4 xxxx :-)

• 09 Mei 2013 - 15:47

Margreet:

heel veel plezier met jullie 2 kleinzonen en hun papa en mama. Leuk om zo je 40-jarig huwelijk te vieren ! Liefs, Margreet vanuit een bewolkt Groningen (maar niet koud gelukkig)

• 09 Mei 2013 - 18:09

Edmund En Jopie:

Van harte gefeliciteerd met jullie 40-jarig huwelijk! Een fijne week gewenst, zo met elkaar, in Albufeira.