Parijs-Dakar - Reisverslag uit Kunming, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Parijs-Dakar - Reisverslag uit Kunming, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Parijs-Dakar

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

07 April 2010 | China, Kunming

Kunming, woensdag 7 april 2010

De maaltijd van gisteravond hebben we zelf samengesteld, dit gaat als volgt: in een grote koelvitrine ligt van alles, groenten, vlees, vis en voor ons andere onbekende producten. Vervolgens wezen we aan in de vitrine wat ons wel iets leek, maar omdat niet duidelijk gemaakt kon worden wat het precies was, werd met ons Point It boekje meestal opheldering verkregen. Na onze keuze was het een verrassing wat de kok er van zou gaan maken. Resultaat: de lekkerste maaltijd in China tot nu toe. Na afloop kwam de kok nog langs en wij maakten duidelijk dat we gesmuld hadden, hij glunderde van top tot teen.
Wetende, volgens de beschrijving, dat de eerste 40 km een niet al te best wegdek zou hebben, zijn we om zeven uur op pad gegaan. Er zaten wel redelijke stukken tussen, maar het overgrote deel was bar en boos. We waanden ons in de Parijs-Dakar Rally (oude stijl, dus Sahara), door de droogte werden we door elke passerende auto/bus/vrachtwagen op een stofwolk getrakteerd. De weg was volledig kapot gereden, dit had te maken met de aanleg van weer een nieuwe (snel)weg.
Soms krijgen we het idee dat China niet weet waar het met het geld heen moet, grote wegen, grote gebouwen, HSL-lijnen etc., veel werkzaamheden worden gewoon met handkracht verricht, mensen genoeg. Het verschil tussen arm en rijk is enorm en dat in een communistisch land.
Vanaf HaiKou was de snelweg klaar en er naast lag nog een nieuwe weg waarover wij in één keer door konden rijden naar Kunming, een weg die dus niet in onze routebeschrijving stond, zo snel kan het veranderen ( we waren er al voor gewaarschuwd).
Kunming is een typische Chinese miljoenenstad, veel hoogbouw en neon, brede straten en veel keurig aangelegde fietspaden. De stad ligt aan een groot meer, Lake Dian, er gaat zelfs een kabelbaan vanuit de stad over het meer en dan omhoog de berg op (Western Hills).
We zitten nu in het Camellia Hotel, morgen de bus naar Dali bespreken en de stad verkennen.
Dali is het vertrekpunt van ons laatste fietstraject.

Groeten JA

• 07 April 2010 - 14:09

Ina/harrie:

wat gezellig om even met jullie te kletsn vanmiddag heb vanmiddag lekker van het mooie weer kunnen genieten eens een keertje zon .bij jullie was het zandhappen geblazen wat en weg het lijkt wel de middeleeuwen maar het hoort erbij of niet soms en zo te zien is er wel veel vooruitgang.
    het doet ons goed dat het allemaal zo voorspoedig gaat we wensen jullie nog veel fiets plezier en tot horens maar weer liefs harrie ina

• 07 April 2010 - 20:53

Joke:

Hoi Wat een smile heerlijk dat ze zo kunnen genieten van jullie. Wat een stad zeg, gaan jullie nog over het meer, lijkt me geweldig xx en vele knuffels