Damesclubje - Reisverslag uit Jianshui, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Damesclubje - Reisverslag uit Jianshui, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Damesclubje

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

03 April 2010 | China, Jianshui

ianshui, vrijdag 2 april 2010

Na het ontbijt in het hotel zijn we per fiets op weggegaan naar de Twin Dragon Bridge (Shuanglong Quiao), een brug uit de Qing dynastie met 17 bogen. Bij vertrek zagen we op de teller dat we intussen meer dan 2000 km hebben gefietst. De brug ligt een aantal kilometers buiten de stad, op weg er naar toe kwamen we enkel steenbewerkers en hun behuizingen tegen, ze leven heel basaal, het water wordt bv uit een put gehaald. De brug behoort tot de tien oudste bruggen van heel China, we hebben er geen toerist gezien. Op de terugweg kwamen we langs een school, Ali kon haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en liep naar binnen. Ze heeft gekeken bij de Kindergarten alwaar de peuters wel een kwartier lang bezig waren te leren achter elkaar over een lijn te lopen! Het gebouw en interieur zag er keurig verzorgd uit, er was zelfs een zwembad op het terrein. We hadden de indruk dat het een school voor de beter gesitueerden was.
Na het middaguur lopend op weg naar de Confucius tempel (Wenmiao), in China heel beroemd en gebouwd in de 13e eeuw; Confucius heeft er zelf nog les gegeven. Onderweg zagen we een “damesoptocht” met muziek, mooie pakjes aan en een spandoek meedragend. Ze konden ons niet duidelijk maken wat de bedoeling was. Wel maakten ze duidelijk dat ze gingen eten en wij moesten absoluut mee. Heel verrassend, we hebben lokale spijzen gegeten: geroosterde tofu met dipsausjes, een koude pittige soep met groenten en een soort brede tagliatelle en geroosterd vlees. Daarbij werd een thee met medicinale kruiden gedronken. Geprobeerd met elkaar te communiceren, eerst met het Phrase Book, later het familieboekje er bij; men wil ook hier weten hoe oud je bent, hoeveel kinderen, overige familie enz…, ze vonden het prachtig, ook de restaurantbezitters keken mee. Na het eten werden we door hen uitgenodigd hun huis te bekijken, het bleek een historisch pand te zijn, klassieke Qing dynastie architectuur en niet gerestaureerd.
Daarna naar de tempel, maar eerst nog gekeken naar Mah Jong spelende dames en daarna een ontmoeting met een leergierig Chinees peutertje in een keurig kostuumpje. Opa Joop wist er wel raad mee. Eindelijk was daar dan toch de tempel, een prachtig groot complex, bestaande uit verschillende gebouwen en gelegen in een mooi park.
Veel Chinezen komen hier om zich te ontspannen, we zagen kaarters, dammers, musici, wandelaars en groepjes keuvelaars. Uit eerbied voor Confucius hebben we beiden een wierookstokje aangestoken.
Er is hier nog veel meer de moeite waard om te bekijken, zodat we besloten hebben nog een dag te blijven. De hotelkamer met balkon, zitje en midden in de oude binnenstad is zeer comfortabel.
Alle bezienswaardigheden liggen op loopafstand.

Groeten JA

• 03 April 2010 - 07:23

Emjo:

ziet er prachtig uit! Wat een gastvrijheid, dat maak je niet mee vanuit een touringcar. Hier mager zonnetje. We maken ons klaar om paaseieren te gaan bestickeren......Ole eet sinds kort hele eieren, het blijft een aparte! Dikke kus!

• 03 April 2010 - 07:42

Joke:

He Marije, het is zo pasen dan lusten ze wel eieren, leuk .Ali je blijft echt een JUF, boven alle vrouwen staan en super nieuwsgierig.
    Wij blij, kunnen we meegenieten. Joop je bent nog nooit voor mij op je knieen gegaan, veel plezier daar xx

• 03 April 2010 - 08:00

Ina/harrie:

Als ik dit allemaal weer zie moet ik toch bekennen dat mijn reactie om niet in China te komen wel weer enigzins moet bijstellen wat weer een leuke ontmoetingen en prachtige gebouwen erg indrukwekkend hoor.Wat is er toch nog veel mooi,s te zien op de wereld liefs harrie en ina

• 03 April 2010 - 08:00

De Schoonmaker:

hallo daar in het verre Ooosten ;-) hier spreekt de schoonmaker uit het hoge Noorden. uw huis is weer schoon en zuiver en blinkt weer van alle kanten, heb alles even aan de kant gemaakt stofgezogen enz enz wat een afstand hebben jullie al gefietst zeg poeh word er bijna moe van (lol) de hele tijd op de bagagedrager zitten bevalt nog steeds goed!!!! zo zie ik nog eens iets van de wereld !!!!

• 03 April 2010 - 16:19

Joke:

Hoi Joop en Ali
    De schoonmaker heeft idd zijn best gedaan en ik mag er van genieten :-). vele knuffels uut grunn