Yang - Reisverslag uit Xicheng, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Yang - Reisverslag uit Xicheng, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Yang

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

01 April 2010 | China, Xicheng

Gejiu, woensdag 31 maart 2010

Vandaag niet gefietst, maar wel 116 km verder gekomen. Dat was niet de bedoeling, maar soms lopen de dingen anders dan gepland. Voor het traject van vandaag, Xin Jie naar Huang Chao Ba (50 km op weg 212), werd ons in het routeboekje aangeraden voor het eerste gedeelte een busje te nemen. De toestand van de weg zou erg slecht zijn in verband met wegwerkzaamheden, bovendien erg stoffig bij droog weer en een modderpoel bij nat weer. Voor ons reden genoeg om het advies op te volgen. Er waren voldoende kleine busjes, maar er was maar één die groot genoeg was voor twee fietsen. We troffen het, de chauffeur was erg aardig, attent en sprak voldoende Engels. Onder grote belangstelling de fietsen ingeladen en op weg. We hadden afgesproken om 35 km gebracht te worden. Het wegdek was echter prima, we baalden stevig, dit hadden we best kunnen fietsen. Na 25 km doken er toch erbarmelijke stukken op, wij een beetje blij. Na 30 km, in het plaatsje Manhao, konden we zelfs helemaal niet verder, tot 12 uur was er een wegversperring vanwege grondverplaatsingen op de berghelling. De chauffeur vertelde ons dat de conditie van de weg ongeschikt was om te fietsen naar de eindbestemming. Hij bood aan te wachten en ons naar het hotel te brengen. Samen anderhalf uur gewacht en gekletst, hierbij viel op gegeven moment ons routeboekje door een spleet in een riool. Opgevist en met vereende krachten gewassen, schoongepoetst en gedroogd m.b.v. de blower in het busje.
Het tweede stuk was inderdaad aller-beroerdst, dit was inderdaad niet om te fietsen. Aangekomen bij het enige hotel, werd de kamer en de gezamenlijke douche/wc voor het hele hotel(!) door Ali direct afgekeurd. Getver! De chauffeur had dit al wel verwacht, hij had dit van te voren al gezegd… Wij dachten dat het wel mee zou vallen, we kamperen toch ook. Ter plekke besloten door te gaan naar Gejiu, zeker omdat ook in dit traject een stuk met een bus moet worden afgelegd i.v.m. een tunnel, verboden voor fietsen. Yang Hongming, de chauffeur, was gelukkig bereid door te rijden en ons naar Gejiu te brengen. Ook nu bleek de weg 30 km lang erg slecht te zijn, we moesten ons haasten om dit stuk voor 2 uur te overbruggen, dan gingen de wegwerkzaamheden weer beginnen en zou de weg tot 7 uur gestremd blijven. Het tweede stuk was prima, maar bestond uit een langzame gestage klim. We zouden bij het busstation worden afgezet en m.b.v.6 onze routebeschrijving zelf de weg naar ons hotel vinden, Yang was niet erg bekend in Gejiu, een tamelijk grote stad. Echter het begon erg hard te regenen en Yang vond het niet attent om ons nu te laten fietsen. Hij hield een taxi aan om ons naar het hotel te loodsen, zo werden we keurig voor het hotel afgezet.
Later, tijdens het verkennen van de stad, weer een strak blauwe lucht, wel koel overigens, de stad ligt op hoogte. Volgens de Lonely Planet zou er om de 50m een internetcafé zijn (ons hotel had geen internet, wel de pretenties van een “luxe” hotel). Na veel navraag uiteindelijk er één gevonden in een achteraf straat, ze leken nogal nerveus door onze vraag naar WiFi. Ze wilden weten wat we wilden doen, het bijhouden van een website was daar niet mogelijk…er zaten alleen gamers. Bij een fotozaak, waar een aantal computers stonden voor fotobewerking, mocht onze computer op hun netwerk worden aangesloten, ze waren erg behulpzaam. Op deze manier was het mogelijk het verslag en de foto’s van gisteren op de site te plaatsen. Morgen maar een korte etappe, we proberen , voor we op pad gaan, dit verslag te versturen. Afwachten hoe het verder zal gaan met Internet, we zullen ons best blijven doen, vooral omdat we er zelf veel lol aan beleven (dagevaluatie!) en het leuk vinden jullie reacties te lezen.

Groeten JA

• 01 April 2010 - 06:21

Jan En Ina (buurtjes:

We genieten dagelijks van jullie avontuurlijke reisverhalen, waarbij jullie een schat van nieuwe ervaringen opdoen.
    We wensen jullie een succesvolle voortzetting.

• 01 April 2010 - 08:39

Joke:

Hoi Joop en Ali, wat goed een "blower", lachen
    wat een bak dat het nu net moest vallen.E en R zitten vaak met de chinezen te gamen, klopt dus. Het is een heel ander land dan vietnam he.
    xx

• 01 April 2010 - 08:52

Astrid (ex-buur):

Ik dacht laat ik ook es reageren, want ik volg jullie avonturen al vanaf het begin. Ik ben ook heel jaloers natuurlijk...

Heel goed dat jullie dagelijks een reisverslag bij houden. Ik ben nog steeds bezig met een selectie van foto- en filmmateriaal van Ecuador 2008, maar jullie reisverslagen zijn een goede stimulans om daar ook mee bezig te gaan.

Goede reis verder!

• 01 April 2010 - 10:23

Lia:

Dit moet een boek worden hoor. Daar doen jullie veel mensen een plezier mee!
    Bij mij is ooit de spaghetti in een putje op de camping terecht gekomen, kon er niets meer mee.
    Wat heerlijk dat er nog busjes zijn om jullie zo af en toe verder te brengen. We hebben hier hagelbuien en het is koud. Blijf nog maar even. Fiets ze.

• 01 April 2010 - 10:50

Margreet:

wat een toestanden daar in China ! Mag je alles wel schrijven of controleren ze dat ook. Google is ook al bezig met een proces in China. Worden erg gecensureerd.

• 01 April 2010 - 11:25

Harrie/ina:

jammer genoeg is de route niet echt goed te volgen op earth.Straks krijgen jullie nog heimwee naar het luxe Vietnam
    moi

• 01 April 2010 - 11:30

Margreet:

Het is nu 13.30 uur en HET HAGELT HIER EN HET IS KOUD !! gvd !!

• 01 April 2010 - 13:05

Henny En Carolien:

haha wat een luxe,zo een routegeurboek.kun je altijd ruiken waar je geweest bent.We hebben er vreselijk om gelachen.wat een geluk dat hij net valt in het enige putje van China

• 01 April 2010 - 18:58

Buurvrouw Saskia:

Leuk al jullie verhalen te lezen! En prachtige foto's...we genieten, met de kachel aan ;) Benieuwd hoe het jullie verder zal vergaan in China.
    Wij zijn bezig een zesweekse kampeertocht door de VS uit te zetten (met tentje, niet met camper), van een geheel andere orde. Maar wat is reizen toch geweldig!
    Geniet ervan, dan doen wij dat hier samen met jullie!

• 02 April 2010 - 07:16

Emjo:

tja, wij moeten toch wel een beetje wennen aan china, lijkt allemaal een stuk 'avontuurlijker'...Hebben wij het als kinderen toch wel moeilijk mee! We zijn benieuwd! Doe voorzichtig!