Grensovergang - Reisverslag uit Peking, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Grensovergang - Reisverslag uit Peking, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Grensovergang

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

31 Maart 2010 | China, Peking

Xin Jie, dinsdag 30 maart 2010

Vanmorgen bij het terugkrijgen van de paspoorten een grote schrik: het in- en uitreisformulier van Ali was weg. Gebeld naar Sa Pa, volgens hen ontbrak dit formulier ook toen al. Toch maar naar de grens gegaan in afwachting van wat er zou gebeuren. Niets dus, er werd niet naar gekeken/gevraagd. Het bestuderen van de paspoorten, aan beide grensposten, nam veel tijd in beslag. De Chinese douanebeambten waren zeer behulpzaam bij het invullen van diverse formulieren en waren zeer geïnteresseerd in zowel onze reis als de fietsen. Ze wilden graag weten wat een dergelijke fiets moet kosten in Europa. Het paspoort van Ali werd dubbel gecheckt, ze moest nog mee naar een kantoortje. Naar fiets en bagage werd verder niet omgekeken, na 1800 km in Vietnam zijn we nu dan in China.
In HeKou geld gewisseld en gepind. Het wisselen was een ingewikkelde, tijdrovende en bureaucratische actie. Tegen elf uur konden we uiteindelijk gaan fietsen. Het was een mooie en vooral rustige tocht, weinig verkeer en weinig getoeter, er werd nauwelijks ge-hello-ed. Onze eerste indruk is dat de Chinezen toch ingetogener zijn. Wel proberen ze contact te leggen, maar dat schiet niet op in het Chinees, bovendien is voor ons hun karakterschrift volkomen onleesbaar.
De route, langs de Rode rivier (wegnummer 326), liet vooral bananen-, rubber- en ananasplantages zien. In een gehuchtje, waar we iets te drinken namen, stond na verloop van tijd een groot gedeelte van de bevolking om ons heen, uitgebreid in het Chinees tegen ons pratend.
Wij knikken, lachend terug praten en gebaren makend, zorgden blijkbaar voor een goede sfeer. Ook hier kwamen de mobieltjes te voorschijn om de nodige foto’s te maken.
De ananas die hier verbouwd wordt is klein, maar overheerlijk. Al fietsende zagen we regelmatig mannen Mah Jong spelen, met een veel groter formaat stenen dan bij ons.
Halverwege de middag moesten we schuilen voor onze eerste regen-/onweersbui tijdens het fietsen. Kort daarna kwamen we twee Duitse fietsers uit Berlijn tegen, zij hadden ongeveer dezelfde route (in omgekeerde richting) gefietst als die wij gaan doen in China.
Zagen we in Vietnam vooral vrouwen zware lasten torsen, hier maakt men gebruik van paardjes en muilezels.
Parallel aan de weg die wij fietsen ligt een splinternieuwe tolweg, er rijdt nauwelijks verkeer.
Rond vier uur in Xin Jie aangekomen, hotel opgezocht en ons getrakteerd op een Chinees pilsje, onder toeziend oog van Mao. Later, op weg naar een restaurantje, werden, bij een politiepost op straat , onze paspoorten nogmaals zeer zorgvuldig gecontroleerd en gegevens in een cahier geschreven. Er werd nog gebeld naar de grenspost HeKou, maar alles OK. Volgens de Duitsers gebeurt dit zeer regelmatig, we zijn dus gewaarschuwd.
Al met al is de eerste China-dag ons goed bevallen.

Groeten JA

• 31 Maart 2010 - 11:52

Henny En Carolien:

Hopen dat de mensen hier ook zo vriendelijk zijn als in Vietnam.Hadden jullie geen woordenlijst in het chinees?Hopen voor jullie dat deze reis net zo mooi wordt als in Vietnam.Goede reis verder.Dikke kus!

• 31 Maart 2010 - 11:57

Emjo:

spannend, china! Ali's paieren al weer gevonden? Niets voor jullie om die kwijt te raken. Hier alles goed, het lijkt wel herfst! Ga Jurre zo naar voetbal brengen, vind ie heerlijk in de regen....snap ik niets van! Veel plezier en veel Cola drinken tegen maagproblemen! dikke kus van ons.

• 31 Maart 2010 - 13:17

Harrie Ina:

dus het is gelukt daar zijn we blij over gelukkig dat je binnen mocht in China,nu maar hopen dat het net zo mooi is als de afgelopen tijd Harrij is aan het vissen ,hopen dat ie geen kou vat het is hier herfstjoop staat leuk op de foto met Mao vanuit hier veel liefs en een mooie reis gewenst in China

• 31 Maart 2010 - 17:37

Joke:

Hoi Joop en Ali
    Het lijkt wel een familie site? Leuk, kom je ook nog wat van de fam. te weten.Grapje
    Ben net een dag in Aalten geweest, lange rit achter de boeg, wel met de auto en vastzitten in file(4 u over gedaan)Misschien komen jullie die ook nog tegen.
    Veel plezier, gelukkig dat je niet blond bent :-) veel plezier. ook hier een bui en veel wind xx

• 31 Maart 2010 - 20:07

Jopie:

Lijkt me heel bijzonder, zo over de grens te gaan en China binnen te fietsen!
    Prachtige plaatjes in ieder geval. Vieren de Chinezen ook Pasen? Wij hebben morgen op school een Paaslunch, omdat het Kerstdiner immers in de sneeuw viel. Hopelijk een droog Paasweekend, zodat we een begin met de tuin kunnen maken.

(Goede reis)

• 31 Maart 2010 - 20:08

Jopie:

hmmmm... mijn Chinese karakters voor Goede reis zijn niet overgekomen.

Vrolijk Pasen!