De eerste etappe - Reisverslag uit Chilaw, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu De eerste etappe - Reisverslag uit Chilaw, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

De eerste etappe

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

19 Januari 2018 | Sri Lanka, Chilaw

Chilaw,19-01-2018
Gisteravond hebben we bij “Lords” gegeten. Volgens Tripadvisor het beste restaurant van Negombo. Hoe dan ook, we hebben fantastisch gegeten, beiden een vismenu. Zelden zo gesmuld.
Vanmorgen zijn we rond 11 uur vertrokken voor een kleine eerste etappe. We drinken eerst nog een kopje koffie met Hanneke en Dirk. Zij starten morgen.
Het is warm, maar we hebben gelukkig een verkoelend tegenwindje. Nadat we afwisselend over de hoofdweg en kleine weggetjes zijn gefietst, bereiken we een klein weggetje pal langs de zee. Intussen hebben we al drie stops gemaakt om drinken, fruit en broodjes in te slaan. We spreken af om de 5 km te drinken. In deze omstandigheden ben je te laat als je pas gaat drinken wanneer je dorst krijgt. Dan krijg je veel te weinig vocht binnen. Vooral Ali heeft dan 's nachts last van kramp in de benen. Bij de zee staat een monument voor de tsunami-slachtoffers. Ook hier dus. We fietsen door vele vissersdorpjes. Dat doet het tempo behoorlijk zakken omdat er zoveel te zien valt. We eten een broodje op een bankje aan zee. Ali wil daarna even gaan pootje baden. Maar voordat ze haar schoenen uit heeft wordt ze verrast door een onverwachte golf. Met als gevolg kletsnatte schoenen en sokken. Gelukkig weinig kans op koude voeten hier. We zijn al vroeg bij Hotel Athina in Chilaw. We worden enthousiast ontvangen door de eigenaren. Hij vertelt dat hij veel Awol-fietsers krijgt. Als hij hoort dat we morgen van de route af willen wijken, komt hij onmiddellijk met een alternatief. We willen namelijk zondag een dolfijnen-spotting trip maken. Nauwkeurig legt hij uit hoe we een veel kortere, rustige route kunnen gaan fietsen. Hij vertelt zelfs dat hij deze route met de auto gecheckt heeft. Als hij hoort dat we ook nog het hier nabij gelegen Munneswaram tempelcomplex (hindoe) willen bezoeken, neemt hij weer het heft in handen. Niet met de fiets! Hij houdt voor ons een bus aan en vertelt de conducteur (!) ons op de juiste plaats uit te zetten. Terug moeten we maar een tuktuk nemen. Het tempelbezoek is zeer de moeite waard. Vooral omdat er een ceremonie plaatsvindt, met in onze ogen veel dramatiek. Heerlijk om te aanschouwen. Over fotograferen wordt ook niet moeilijk gedaan, we hebben het keurig gevraagd. We eten in het hotelletje omdat de eigenaresse bekend staat om haar uitstekende kookkunst (booking.com). Geen woord gelogen. Tijdens/na het eten schuift de baas bij onze tafel aan en vertelt over zijn ambitieuze toekomstplannen. We hebben hier een zeer aangename discussie over, ook zijn vrouw schuift later aan. Erg gezellig. Ali zegt na verloop van tijd dat wij nu naar boven gaan omdat we nog wat te doen hebben. Het echtpaar barst humorvol in lachen uit. Wij ook, maar het gaat dus over het schrijven van de blog. Een leuke dagafsluiter.
Wordt vervolgd, JA

• 19 Januari 2018 - 18:18

Ans En Hans:

Wat een leuk verslag van deze dag. Wel voortaan goed uitleggen wat je op je kamer gaat doen

• 19 Januari 2018 - 18:18

Ans En Hans:

• 19 Januari 2018 - 19:09

Joke Kwanten:

Hallo Joop en Ali, haha wat een verhaal, heerlijk zoals die mensen reageren.
    Wat weer leuke plaatjes, ben benieuwd of jullie ook nog in de buurt van het opvang centrum komen, jammer dat ik niet weet waar het precies zit, het zou toch erg leuk zijn om Henny daar tegen het lijf aan te lopen :-) veel plezier en groetjes van hier xxxx

• 19 Januari 2018 - 22:11

Winny En Joop:

Heel leuk om jullie belevenissen te volgen. Prachtige foto's

• 19 Januari 2018 - 23:16

Mary En Fred:

Leuk om jullie verslagen weer te kunnen volgen ,maak er weer een mooie reis van

Groetjes van ons

• 20 Januari 2018 - 11:41

Annemiek:

Wat leuk on jullie verslag te lezen.
    Ik wens jullie een hele fijne vakantie en zie jullie in maart weer in Oostenrijk
    Groetjes Annemiek en Rob