Split Pride 2016 - Reisverslag uit Split, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Split Pride 2016 - Reisverslag uit Split, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Split Pride 2016

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

05 Juni 2016 | Kroatië, Split

Split, 04-06-2016
Split is zeer de moeite van een lang weekend waard. In het hart van de historische binnenstad ligt het Paleis van Diocletianus. Het is een van de best bewaarde Romeinse paleizen. We kopen een kaartje om de Tempel van Jupiter, later in gebruik als baptisterium, en de kathedraal te bezichtigen. We beklimmen de klokkentoren en kijken uit over de rode daken van de stad. We slenteren nog wat door de stad en werpen een blik in de etalages. Ook hier in Split zijn de dure merken goed vertegenwoordigd. Na de lunch wandelen we langs de boulevard en de haven. Terug in het centrum zien we veel agenten in vol ornaat. Intervenzia Polizia staat op hun rug, zeg maar ME. We lopen verder en zien nu op elke straathoek groepjes IP staan. Je denkt dan al snel aan terroristische acties. Maar hier? In Split? We gaan het gewoon aan de politiemensen vragen. En wat blijkt? Straks, rond 6 uur, vindt er een Gay Parade plaats, de Split Pride 2016. Maar zoveel politie?? We nemen later een kijkje bij de verzamelplaats. We mogen het park niet in. Maar zoiets moet je niet tegen Ali zeggen en ze kletst ons naar binnen. Ongelooflijk! Meer zichtbare politie en pers dan deelnemers. We raken in gesprek met verschillende mensen. Men legt ons uit dat bij de eerste Pride, in 2011, er ernstige ongeregeldheden zijn geweest. De deelnemers werden belaagd en bekogeld door “ allerlei macho Balkan mannetjes” . Om herhaling te voorkomen nu deze enorme politiemacht. Men attendeert ons ook nog op de vele aanwezige agenten in burger.. De aanwezige Kroatische TV spreekt ons aan en vraagt waar wij vandaan komen. Nederland blijkt in dit geval een toverwoord te zijn vanwege de tolerantie. De Amsterdamse Gay Parade komt even ter sprake. De journalist, een soort Gerrie Eickhof, vraagt Joop of hij het verhaal van Amsterdam , nu in vergelijking met de Pride in Split, voor de camera wil herhalen. Joop kwam zeker over als een kenner van de Parade? Dus voor de camera ermee. En Ali vergeet van verbouwereerdheid haar eigen camera te gebruiken. Uit solidariteit lopen we een stukje met de tocht mee en worden daarvoor bedankt door een van de organisatoren. Wie had gedacht dat we onze sightseeing in Split met deze wandeling zouden besluiten?
Do videnja, JA

• 05 Juni 2016 - 19:15

Joke:

He Joop en Ali, wat weer een belevenis tof hoor om dit mee te mogen maken als "echte kenner" ;-)
    Zo zie je maar dat wij als homo land toch wel tolerant zijn en gelukkig maar.
    Moet er niet aan denken dat het anders zou zijn.
    Jammer dat Ali de camera vergeten is te gebruiken, maar goed je kan ook niet alles tegelijk :-)
    Succes met de overtocht xxxx

• 05 Juni 2016 - 19:46

Willemijn:

Mooi verhaal. Jullie hebben vast een beetje meegeholpen aan meer tolerantie in deze wereld.

• 06 Juni 2016 - 21:31

Yvonne:

Hoi Ali en Joop,
    Vandaag zijn wij aan ons midweekje Zuidhollandse eilanden begonnen.
    Na een enerverend autoritje van 2,5 uur hebben wij ons gesetteld in Oudorp.
    We hebben voor 5 dagen een prachtig huisje gehuurd wat geschikt is voor 6 personen. Het is zo groot dat we makkelijk verstoppertje kunnnen spelen.
    Het is van alle gemakken voor zien.
    Als we willen kunnen we zelfs in bad.
    We zitten vlak bij de duinen en het strand.
    We hebben de fietsen mee, gelukkig voor ons is het hier heerlijk vlak dus een col van de derde catagorie zullen wij niet tegen komen.
    Vanavond heerlijk gebarbecued, het zonnetje is net onder gegaan dus we genieten nu binnen van een lekker kopje thee.
    Morgen een dagje strand, op de fiets en woensdag gaan we Middelburg bekijken.

Lieve groet,

Henny en Yvonne