Kunstwerken - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Kunstwerken - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Kunstwerken

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

29 Mei 2016 | Kroatië, Zadar

Zadar, 28-05-2016
Op ons gemakje pakken we de boel op. Het is al 10 uur als de trappers ronddraaien. Maar een klein stukje te gaan vandaag. We gaan naar Zadar, 25 km verderop. Daar appartement ARIA vastgelegd voor 2 nachten. Stukje 7%, dan 9%, weer 7% en een lang stuk vals plat. We hebben het al vaker geschreven, maar na Griekenland vindt Ali die 9% heel goed te doen. Om 12 uur staan we bij de LIDL in Zadar voor de deur om onze voorraad muesli aan te vullen. En gelijk maar de “week-end boodschappen” gedaan. We hebben immers weer een keuken tot onze beschikking. Nog zwaarder beladen fietsen we de laatste kilometer. Het appartement is weer boven verwachting, ruim en superschoon. En ter verwelkoming staat er zelfs een flesje wijn klaar. Later op de middag wandelen we naar de oude stad. Omdat we morgen ook nog hebben beperken we ons tot de winkelhoofdstraat en een terrasje. Ali verlekkert zich aan de ijssalons waar het ijs als kunstwerkjes in de vitrines ligt. Maar zij weet zich te beheersen. De kilootjes die eraf gefietst zijn komen er voorlopig niet meer op, besluit zij. Een goed idee, vindt Joop. Na het eten, als de zon ondergaat, fietsen we naar de boulevard waar twee heel bijzondere kunstwerken zijn van de architect Nikola Basic. De zonnegroet, een grote cirkel die overdag oplaadt door middel van 300 zonnecellen, en 's avonds gekleurd licht geeft op het ritme van de golven. Verder het zeeorgel dat geluid maakt op het ritme van de branding. De brede boulevard telt een aantal langgerekte treden met kleine gaten erin. Afhankelijk van de lucht die de golven door de ruimte en de pijpen stuwt, komt er een galmend geluid uit voort. Morgen gaan we Zadar verder verkennen.
Do videnja, JA

• 29 Mei 2016 - 10:49

Ida/jan:

Prachtig dat licht van die zonnepanelen, de zone groet.
    En dat ijs ziet er geweldig uit ja dan is het moeilijk om daar vanaf te blijven he.
    En met de appartementen treffen jullie ook lekker hoor.
    Groetjes Ida Jan

• 29 Mei 2016 - 13:12

Margreet:

ik zit dit kwijlend te typen. Dat ijs !!! Al likkend de prachtige kunstwerken bekijken. Heerlijk !

• 29 Mei 2016 - 13:56

Dick En Carla:

Prachtige foto's en dan dat ijs!! Ali ik wist het wel……...

• 29 Mei 2016 - 14:41

Ben & Ingrid:

Mooi, mooi, die zonnegroet s'avonds ! Weer een mooi appartement, gaan jullie ook weer eens kamperen....

• 29 Mei 2016 - 15:26

Hanny En Be.:

Beste Ali en Joop.
    Jullie ondernemen nog al wat.
    Naar ons idee zitten jullie in 1 van de mooiste landen.
    De kustweg is erg mooi.
    Zadar !!!! Wij zijn daar al een paar keer geweest.
    Geniet er van.

Wij zijn nu in Gyor/Hongarije.
    Zojuist 35 km. gefietst.
    Mooi weer 30 gaden.

Gaan richting Boedapest.

En hopen half juni op Kastenhof te arriveren. Voor een paar weken.

Groet Hanny en Be.

En nog veel fiets plezier.

• 29 Mei 2016 - 23:47

Joke:

He Joop en Ali, ik snap goed dat Ali geniet van het ijs eten ik zit hier net als Margreet te kwijlen achter het toetsenbord. Wat ziet het er mooi uit zo in de avond bij "zonnelicht", Nu nog even zien hoe het appartement er uit ziet, vele knuffels van ons.