De naschok - Reisverslag uit Fiskardo, Griekenland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu De naschok - Reisverslag uit Fiskardo, Griekenland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

De naschok

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

30 April 2016 | Griekenland, Fiskardo

Fiscardo, 29-04-2016
Vanmorgen, Goede Vrijdag, om 7 uur gewekt door een aardschok. Wat een lawaai! We waren er gisteren al voor gewaarschuwd. Afgelopen november lag 5 km. verderop het epicentrum van een aardbeving met een kracht van 7.2. Sindsdien is er haast elke dag wel een naschok, kracht 3-3.5. Het was een rare gewaarwording, hebben we in Groningen nog niet meegemaakt. Om half 11, nadat we vanaf een terras de kattenverzorger van het dorp in actie hebben gezien, gaan we op weg. Maar 20 km te gaan, het is een beetje drukkend warm. 3 uur later zijn we inclusief klimmen/dalen/koffie/klimmen/dalen/lunch in Nidri. De lunch is elke dag weer een culinaire verrassing met gevulde bladerdeeg broodjes, vers van de bakker. Terwijl we wachten op de ferry raken we in gesprek met Nederlandse bootmensen. Het echtpaar heeft al 36 jaar een jacht in Griekenland liggen. Sinds hun pensionering zeilen ze elk jaar 4 maanden, in het voor- en naseizoen, in deze regio. Het is na zessen als we in Fiscardo aankomen. Hier is het toerisme al wat meer op gang gekomen; veel zeiljachten zijn in gebruik, luxe winkeltjes zijn open net als vele restaurantjes rond de haven. Maar de plaatselijke bevolking gaat ook gewoon haar gang. In een processie wordt Jezus symbolisch ten grave gedragen. Morgenavond vindt overal in Griekenland met een nachtmis het hoogtepunt van het Paasfeest plaats.
Antio,JA

N.B. De resolutie van de foto's breng ik terug voordat ze worden ge-upload. Hierdoor worden ze waziger wanneer ze naderhand door jullie worden vergroot.

• 30 April 2016 - 07:52

Ida/Jan :

Nou dat is toch wat nou dan maak je nog en aardbeving ook mee.
    Maar jullie hebben dat wel eerder mee gemaakt in Groningen,maar ja als het dan zo heftig is ,is het toch even schrikken.
    Leuk dat je dan toch mensen tegen komt uit Holland die daar al hel lang komen om te varen.
    Is het nog de bedoeling dat jullie ook Oostenrijk nog aan doen,maar dat zal nog wel even duren voor jullie daar zijn neem ik aan.
    Gelukkig word het weer hier wat beter zeggen ze dus we wachten maar af.
    Ali/Joop verder een Goeden reis en plezier we horen wel weer van jullie.
    Leuk om jullie zo te volgen hoor.

• 30 April 2016 - 19:36

Joke:

Hallo Joop en Ali, klopt dat jullie die aardbeving niet hebt meegemaakt, jullie waren er niet.
    Ik wel kon de scherven toen opruimen :-).
    Weet wel dat zelfs Richard naar buiten was gelopen, ik was aan het tanken en daar renden ze ook naar buiten al met al wel even schrikken en lachen.
    Het weer was vandaag beter dan gisteren en hoop dat het de goede kant op gaat.
    Ik ga weer 4 nachtjes werken, vele knuffels en doei xxxx

• 30 April 2016 - 20:56

Ans Van Nieuwburg:

Hoi Joop en Ali. Leuk om jullie reisverslag te lezen. Geniet van al het moois om jullie heen. Wij blijven jullie volgen. Groetjes Ans en Hans.