Alles valt in het water - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Alles valt in het water - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Alles valt in het water

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

24 April 2016 | Griekenland, Kérkyra

Corfu, 2404-2016
Voor de Grieken is het paasfeest het toppunt van het jaar. Het Grieks orthodoxe pasen wordt berekend volgens een andere kalender en valt dit jaar op 1 en 2 mei. De week hieraan vooraf wordt Megali Evdomada (grote week) genoemd. Pasen op Corfu schijnt een uniek gebeuren te zijn met een eeuwenoude traditie. Op Palmzondag (vandaag dus) begint om 11 uur een grote processie bij de kerk van Agios Spyridon in het centrum van Corfu stad. Dit gebruik stamt uit 1630, toen het eiland verlost werd van de grote pestepidemie. We pakken de bus van 10 uur naar het centrum. Bij het uitstappen valt het fototoestel van Ali's schoot, body en lens liggen apart op de grond. Bij nadere inspectie blijkt de bajonetsluiting van de lens kapot en past niet meer op het toestel. Ali heeft minstens een uur lang hardop op zichzelf lopen mopperen (zucht Joop). Eerst maar eens een kopje koffie. Intussen zien we donkere wolken naderen en begint het in de verte te rommelen. Ali pept zichzelf wat op met de opmerking:”Ach ik heb al heel wat jaren lol gehad van dit toestel”. En misschien kan het nog gerepareerd worden, maar ja dat wordt dan na de vakantie. Na de koffie trekken we met de meute ,onder de paraplu, mee naar de kerk. Het is de bedoeling dat de beschermheilige, St. Spyridon dus, van stal wordt gehaald en voor de ogen van tienduizenden door de stad wordt gesjouwd. Alle popes en fanfares van het eiland er achter aan. Als St. Spyridon op het punt staat de kerk te verlaten barst er een enorm onweer uit. Alles en iedereen vlucht naar een droge plek. Ook de fanfares en de popes, de St. blijft binnen. Bijna een uur regen en dondert het heftig, einde van de processie die niet eens gestart is. De Grieken zoeken een plek in cafe's, restaurants en (overdekte) terrassen. De toeristen, waaronder wij, maken een wandeling door de oude binnenstad, waar het nu lekker rustig is. Wel een mooie oude binnenstad, maar volledig op toeristen ingericht. In een van de straatjes ziet Joop een klein winkeltje, rookwaren en enkele Nikon fototoestellen in de etalage. We gaan naar binnen en raken in gesprek met de aardige eigenaar. Hij spreekt goed Engels, zoals velen hier op Corfu. Hij bekijkt de lens en geeft aan dat reparatie mogelijk is, maar uitsluitend bij de Nikon technische dienst. Dat zit er dus nu even niet in. We besluiten ter plekke maar een nieuwe standaardlens te kopen, kunnen we in ieder geval weer fotograferen. De i-Phone vindt Ali ontoereikend. Verder praten we met hem over, hoe kan het ook anders, politiek en economie. We vertellen hem dat het ons verbaast dat de terrassen zo vol zitten met goed geklede Grieken. Hij vertelt dat Pasen een uitzonderingsweek is, men heeft hier voor gespaard en met één drankje kan je “uren” op het terras zitten. Helemaal blij (vooral Ali) bussen we weer naar Anita, drinken een drankje en schrijven dit stukje. Morgen met de boot over naar het vaste land, dan gaat de fietsreis echt beginnen.
Antio, JA

• 24 April 2016 - 20:06

Joke:

He Joop en Ali, jammer dat alles en m.n. je toestel in duigen is gevallen.
    Deze St Spyridon optocht heb ik toen wel meegemaakt, was erg indrukwekkend.
    Een hele toestand kan ik me nog herinneren.
    Hoe dan ook wens jullie morgen weer veel zon en veel geluk toe en een goede fietsvakantie.
    Groetjes Uit het noorden xxxx

• 24 April 2016 - 20:22

GonnieVerwoert J.W.:

Hallo hallo,dat begint goed...... Meteen maar het fototoestel op de grond te gooien !!!!
    Jammer gewoon pech.
    Leuk jullie verslag te lezen.
    Goede reis naar het vaste land en niet het fototoestel in het water gooien Aaltje.
    Groetjes van ons.
    Gonnie en J.W.

• 25 April 2016 - 10:07

Lia:

Jammer van dat fototoestel, dikke pech!
    Ik neem aan dat st. Spyridon warme regen gestuurd heeft, beter dan hier, we hebben nèt een enorme hagelbui gehad, alles was in no time wit! Bij jullie schijnt de zon vast weer!
    Fijne dag morgen!
    Groetjes, Lia.

• 25 April 2016 - 11:01

Joep Van Der Meijs:

Hallo, met een nieuwe lens moet het toch weer lukken.
    Nu wel weer mooi weer voor jullie toegewenst.
    Groetjes

• 26 April 2016 - 12:14

Henk En Ine:

Hallo lieve luitjes. Fijn om jullie reisverslag te lezen en vooral dat jullie mooi weer hebben.
    hier is het slecht maar dat hebben jullie vast wel gehoord.
    nog een hele fijne vakantie en we lezen vast nog wel mooie reisverslagen.
    Groetjes van ons.