Moncayo - Reisverslag uit Borja, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Moncayo - Reisverslag uit Borja, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Moncayo

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

05 Juni 2013 | Spanje, Borja

Tierga, 3 juni
Vandaag en morgen trakteren we onszelf, na al dat zwoegen, op halve fietsdagen. Dat houdt in: laat vertrekken en vroeg aankomen. Rond 11 uur trekken we weer diep de bergen in zonder echt te klimmen. Een heel klein weggetje volgt het dal van de Rio Jalon, waar piepkleine dorpjes en boomgaarden elkaar afwisselen. Door het dal loopt ook de spoorlijn Madrid-Barcelona. Daar merk je weinig omdat het spoor vaak in tunnels verdwijnt. De zomer is weer terug, het jasje hoeft niet meer aan. We komen een luxe boomhut tegen, die onze kleinzoon Ole vast wel weet te waarderen. Gelegen tussen ruige bergflanken waar we steenarenden zien cirkelen, heel grote vogels in ieder geval. Vlak voor Tierga, waar we gaan overnachten, komen we een kleurrijk figuur tegen, gezeten in een ezelskar. Het grappigste vinden we dat er fietstassen aan de zijkanten van de kar hangen. Hij heeft twee honden bij zich, een in de kar en een aangelijnd achter de kar. Hij wenst ons in het Frans een goede reis toe. Onze slaapplek in Tierga is precies zoals wij het het liefst hebben. Een familiebedrijfje met een persoonlijke touch. Moeder de vrouw regelt alles en is tevens de kokkin. Een uitstekende zelfs, ze glundert als we haar een complimentje geven. Tierga is trouwens een heel bijzondere plek. Een haast leeggelopen dorp dat als een adelaarsnest tegen de berg aan ligt. In Frankrijk zou het een topattractie zijn. Spanje ligt gewoon te ver van Nederland vandaan en de schoonheid van de binnenlanden is te weinig bekend, denken we.
Borja, 4 juni
Al klimmende werpen we nog een laatste blik op Tierga. Na 2 km klimmen gaan we een aantal km’s dalen. Dan komt nog een klim van bijna 5 km. Het is een feest, mooi geleidelijk, prachtig weer en het weggetje haast voor onszelf. Daarna dalen we door een landschap waar wijnranken de boventoon voeren. De wijn, Campo de Borja, schijnt naar verluid goed te zijn. Dat willen we vanavond wel uitproberen. Vandaag rijden we maar 35 km., dus een hele middag rommelen. Deze 35 km worden we vergezeld door de Moncayo, 2315 m. De berg is bedekt met sneeuw en dat lijkt ons niet normaal voor begin juni. Maar een mooi gezicht is het wel. Borja is wederom een stadje zoals velen in Spanje. Met natuurlijk weer een burcht, meer een ruïne eigenlijk. De vroegere bewoners zijn echter wel interessant. Een van de nazaten van de Heren van Borja is Rodrigo Borgia. De roemruchte paus Alexander VI (1492), die alles deed wat zijn God hem verbood. Zijn kinderen Lucrezia en Cesare waren nog beruchter. Cesare bracht de kerkelijke staat bijna aan de afgrond. Borja waren zij toen al lang vergeten. Als we het pension in Borja verlaten, op weg naar een terrasje, komen er twee Nederlandse fietsers aangereden. Ook zij fietsen de Hispaniaroute en hebben ons ingehaald. Wat een verschil met de route van vorig jaar, toen kwamen we om de haverklap Nederlandse fietsers tegen!
Adios, JA

• 05 Juni 2013 - 11:32

Joke:

Hallo Joop en Ali,
    Heerlijk dat vakantie gevoel.
    Als ik jullie zo zie fietsen, lopen en genieten van alles wat met de natuur te maken heeft, ben ik blij.
    Ook ik heb vanaf vandaag vakantie nu nog kijken waarheen ;-). Intussen schijnt ook hier de zon en ga daar vandaag even van genieten, vele knuffels en goede reis xxxx

• 06 Juni 2013 - 14:22

Margreet:

Lieve Joop en Ali, wat weer prachtige verhalen. Ben best wel een beetje jaloers; je kunt daar ook allemaal met de auto komen? Wij zijn erg milieubewust geworden; Jan heeft een Peugeot 508 HYBRIDE gekocht. We suizen over de weg, geen lawaai meer om de kop. Gaan morgen 3 dagen met de kinderen naar een huis in Oosterhout bij Breda. Gaan naar Beekse Bergen... Het wordt allemaal wel heeeeeel opa-en-oma-achtig !
    veel liefs, Margreet

• 08 Juni 2013 - 08:59

Emjo:

Wat een mooie plaatjes weer. En inderdaad..de boomhut is cool. Nu nog even nabouwen op Minecraft. Hier inmiddels ook heerlijk weer dus genieten in tuin en bootje! Xx