Het Rome van Spanje - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Het Rome van Spanje - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Het Rome van Spanje

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

07 Juni 2012 | Spanje, Mérida

Merida,woensdag 6 juni 2012

Dinsdag 5 juni
De mevrouw van het hotel (Cervantes, een prima familiehotel) doet Ali uit bewondering een bronzen Iberico-zwijntje als talisman cadeau. Het eerste deel over de oude N630 is niet zo bijzonder interessant, maar het fietst lekker snel weg. We gaan voor koffie en boodschappen Villafranca in, een leuk stadje. Daarna fietsten we over mooie, rustige wegen door de wijnstreek Tierra de Barros. Nooit geweten dat hier zoveel wijn verbouwd wordt. Almendralejo is de hoofdstad van deze streek en staat bekend om haar goede Cava (Spaanse champagne met de naam Via de la Plata!). De omgeving is mooi, licht glooiend, met behalve wijngaarden, olijf- en perzikbomen. Om 3 uur rijden we over een oude Romeinse brug die bijna 8oo m lang is. Tot 1992 werd de brug nog gebruikt door het autoverkeer. Het is opgetrokken uit granietsteen en was jarenlang de enige oeververbinding. Merida wordt wel het Rome van Spanje genoemd, we blijven hier 2 nachten op de camping.

Woensdag
Merida is de hoofdstad van de regio Extremadura en tot de 6e eeuw de belangrijkste stad van het Iberisch schiereiland. De Romeinse monumenten zijn indrukwekkend, vooral het amfitheater en de brug. Agrippa, de schoonzoon van keizer Augustus, was in de eerste eeuw baas in Spanje. Uit deze tijd dateren bovengenoemde monumenten. Het Moorse fort, de Alcazaba, werd gebouwd met Romeins materiaal. Het grootste gedeelte van de dag zijn we bezig met het bezichtigen van de Romeinse bezienswaardigheden. Terug op de camping , op het terras van de bar, raken we alweer in gesprek met een Zwitsers echtpaar. Zij zijn ook in Nederland geweest en zijn erg enthousiast over de architectuur van Rotterdam.
Adios, JA

• 07 Juni 2012 - 15:47

Joke:

He Joop en Ali, ziet er weer mooi uit daar in Spanje, wat nog veel "kunstwerken"van vroeger.
    Ali je hebt die perzik toch niet meegenomen he :-) , leuk dat varkentje, dat het je geluk mag brengen vele knuffels xx