Verjaardag in Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Verjaardag in Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Verjaardag in Sevilla

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

01 Juni 2012 | Spanje, Sevilla

Sevilla, vrijdag 1 juni 2012

Woensdag 30 mei
Het is mogelijk om in 2 dagen van Cadiz naar Sevilla te fietsen, de eerste dag is de route terug naar Puerto Serrano en vervolgens over een fietspad door de hete vlakte naar Sevilla (90 km). Met de trein is het anderhalf uur, de keuze is snel gemaakt. De treinen en stations zien er picobello uit, de fiets mag gratis mee. In Sevilla is het gereserveerde hostal snel gevonden, ligt midden in het centrum bij de belangrijkste winkelstraten. Het is vandaag een beetje saai in Sevilla. De Sevillanen hebben een vrije dag ter ere van een of andere heilige, we zijn de naam vergeten. Er is veel gesloten. Van de receptionist krijgen we enkele adresjes door van gezellige drink- en eetgelegenheden, geliefd bij de plaatselijke bevolking. We gaan bij alle adresjes langs, proeven of drinken wat en hebben zodoende een soort stadswandeling. ’s Avonds eten we bij een van de adresjes wat uitgebreider en vermaken ons er prima: bij de bar moeten we onze naam en het gewenste eten opgeven, als het eten klaar is worden we via een luidspreker opgeroepen. Dit geldt voor alle bezoekers, dus in een mum van tijd kennen we de namen en het eetgedrag van iedereen. Komisch.

Donderdag 31 mei
We brengen een groot gedeelte van de dag door in de kathedraal, na Rome en Londen de grootste. Het gotische bouwwerk is opgetrokken binnen de muren van een voormalige moskee. In de kathedraal is het praalgraf van Christoffer Columbus. De ongeveer 100m hoge Giralda, genoemd naar de windvaan op de top, is van oorsprong een Moorse minaret . In de 16e eeuw is de Renaissance-top met klokken erop geplaatst. De kerk bezit een van de grootste kunstcollecties van Spanje. Om 5 uur hebben we op het Alameda de Hercules, een van oorsprong Romeins plein met daarop nog 4 Romeinse zuilen, met Johan en Ina afgesproken. Zij zijn ook op de fiets en we hebben hen ontmoet op de camping in Ronda. We drinken een borrel ter ere van Ali’s verjaardag. Ze krijgt als cadeautje een verloopnippel voor het fiets- naar autoventiel. We zijn hier heel blij mee, ons eigen nippeltje zat in het gereedschaptasje en vervanging blijkt (tot nu toe) in Spanje niet mogelijk. We kunnen nu op de makkelijke manier onze banden op spanning houden. Johan en Ina vliegen zaterdag naar huis en hebben hem spontaan afgestaan.
Een nog leuker cadeau is de aanwezigheid van Marije en drie van haar vriendinnen, Monique, Desiree en Eef, in Sevilla. We hebben heerlijk Tapas gegeten, geborreld en gekletst in een van de gisteren geïnspecteerde gelegenheden. Vooral de Vino Tinto de Verano vinden de dames zeer verrassend.

Vrijdag 1 juni
Op weg naar Real El Alcazar komen we Marije en vriendinnen tegen. Ze hebben eerst Sevilla per paardenkoetsje verkend en zijn nu op weg naar de winkelstraten. Ze krijgen van Joop nog enkele winkeltips , waar ze hartelijk om moeten lachen. Het El Alcazar is misschien wel het mooiste paleis dat we ooit gezien hebben. De bouwstijl is uniek, de overgang van de Islam naar het Christendom is er aan af te lezen. Eerst de Moorse stijl, later Gotisch, Renaissance en toen Barok. Keizer Karel V (Carlos I) trouwde hier met Isabella van Portugal. Ook de bijbehorende tuinen zijn heel fraai. Het is al 3 uur geweest als we eindelijk gaan lunchen. Daarna gaan we naar het hostal om ons een beetje voor te bereiden op de nieuwe fietsroute. Deze start in Sevilla en gaat naar Santiago de Compostella: de Via (Ruta) de la Plata. Deze route was al in de Romeinse tijd een belangrijke verbinding van Sevilla naar het noorden. Ruim 200 jaar geleden aangelegd als heirbaan voor de Romeinse legioenen. Na de Romeinse tijd werd de Zilverroute een belangrijke handelsroute. Door de ontdekking van het apostelgraf van Sint Jacob(Santiago) in 813 werd de Via de la Plata een belangrijke pelgrimsroute naar de heilige stad Santiago de Compostella. Bij de Ayutamiento hebben we de eerste stempel van deze route in onze pelgrimspas (Credencial del Peregrino) laten zetten.
Morgen beginnen we met deze ca. 1200 km lange route.
Adios, JA

• 01 Juni 2012 - 18:27

Joop En Ali BoumanSchuil:

Bedankt voor alle felicitaties!

• 01 Juni 2012 - 20:17

Willemijn:

Op 30 mei is het de feestdag van de heilige Fernandus III. Hij veroverde Cordoba, Sevilla en Cadiz. Hij is stichter van de universiteit van Salamanca en bouwheer van de kathedraal in Burgos. Hij wordt vaak voorgesteld in koninklijke gewaden,hermelijnen mantel, soms een harnas, lang haar en een kroon. Soms draagt hij een Mariabeeld, soms een wereldbol of een sleutel, omdat hij zoveel steden heeft veroverd en soms een zwaard. Hij is patroonheilige van de ingenieurs, vanwege die kathedraal.

• 02 Juni 2012 - 00:06

Hilda En Bert:

Ali nog gefeliciteerd
    Het ziet er allemaal prachtig en zonnig uit en wat een mooie plaatsen
    Hebben jullie bekeken.
    Sevilla is zeker de moeite waard zo te zien en je kunt er ook goed shoppen

Groeten hilda en bert

• 02 Juni 2012 - 01:39

Joke:

Hallo Joop en Ali, zo te zien een goede geslaagde verjaardag gehad. Marije leuk om je even weer te zien is al weer zo lang geleden :-) en natuurlijk gefeliciteerd nog met je moeder.
    Vele knuffels en doei ik moet weer aan de slag puf puf het is hier benauwd op afdeling xx

• 02 Juni 2012 - 07:51

Saskia:

Felicidades de Holanda! Beetje laat, maar jullie stonden niet op de kalender ;)

Dit roept allemaal zoveel heimwee op dat ik nu bijna zeker weet dat we volgend jaar die kant weer op gaan! Het Alcázar in Sevilla heeft op ons ook enorme indruk gemaakt, en die schitterende tuin waar op dat moment alles in bloei stond, onvoorstelbaar. Wij vonden het zelfs indrukwekkender dan het Alhambra.

Die tinto de verano, heerlijk drankje is dat he? Ik snap niet dat ze het hier niet verkopen, zou het geweldig doen op zonnige dagen. Wij maken het zelf, ook n fluitje van n cent natuurlijk.
    Soms drinken ze trouwens ook wijn met cola. Dat moet dan wel goedkope wijn zijn. Al geprobeerd?? Vind ik persoonlijk toch wat minder ;)
    Wel erg leuk dat jullie daar Marije ontmoet hebben, beter verjaarscadeau is er natuurlijk niet. Hoewel, dat nippeltje kwam ook wel erg goed van pas!

Als jullie richting Santiago gaan kom je misschien nog door Ciudad Rodrigo, een heel mooi oud vestingstadje ten westen van Salamanca. Mocht dat zo zijn, en je zit op een van de vele terrassen aan het Plaza Mayor, zoek dan even Calle de Toro nr.3 op, daar heb ik meerdere weken gewoond! Een heel smal straatje, direct aan het plein, met véél meer kroegen dan huizen.....en mijn raam grensde op de 1e verdieping aan de straat! Erg leuk hoor, met al die beschonken Spanjaarden 's nachts. Maar ik heb desondanks best goed geslapen daar. Je went er kennelijk aan.

De camping is er trouwens prima, aan de rivier. We hebben er meerdere malen gekampeerd, het leuke is dat je direct (door de zigeunerwijk) het stadje in kunt lopen. Of fietsen natuurlijk :)

Hasta la proxima!

Saskia en Bert - in een herfstig Nederland

• 02 Juni 2012 - 14:36

Margreet:

Recept Tinto de Verano voor Saskia:

1 liter rode wijn naar keuze (tafelwijn)
    rode Vermouth
    citroen en sinaasappelschijfjes
    seven up of Sprite
    ijsblokjes
    1 groot glas
    Meng de rode wijn, vermouth, citroen en sinaasappel met veel ijs in een glas op het laatst nog een scheut seven up nog even doorroeren en op de rand van het glas decoreren met plakjes citroen en sinaasappel.

• 02 Juni 2012 - 18:15

Toos En Eddy:

Nog een verlate felicitatie voor jou Ali, maar niet minder gemeend. Moet wel heel bijzonder zijn je 62 ste in Sevilla te vieren. Maak er een mooie dag van en drink er een op je verjaardag.

Groetjes,
    Toos en Eddy