Tijgerkloof repeated - Reisverslag uit Shangri-La, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Tijgerkloof repeated - Reisverslag uit Shangri-La, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Tijgerkloof repeated

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

23 April 2010 | China, Shangri-La

Qiaotou, dinsdag 20, woensdag 21 april 2010

’t Was vandaag typisch Hollands zomerweer, zwaar bewolkt met af en toe felle opklaringen en een graad of 20. Tijdens het fietsen bleef het droog, maar bij aankomst begon het te spetteren. Landschappelijk was het weer een mooie route, nu het dal weer uit en daarna ongeveer 10 km gefietst op een golvende hoogvlakte( 2663 m), die ons deed denken aan Zuidduitsland met de Alpen op de achtergrond. Denk i.p.v. Chinese huisjes vakwerkhuisjes en het beeld is compleet. Daarna weer een lange afdaling naar de Yangtze rivier, kilometers lang kwamen we tientallen stalletjes tegen waar alleen maar aardbeien werden verkocht, ze werden links en rechts van de weg verbouwd. Na verloop van tijd konden we kiezen uit een nieuwe, vlakke, drukkere weg op de linkeroever,of de oude, heuvelachtige weg te vervolgen. We waren mooi op tijd en kozen daarom voor de oude weg. Deze was heel rustig en landelijk, mooie uitzichten over de rivier en groene terrassen. We zagen opvallend veel pasgebouwde lemen huisjes/schuurtjes, we konden ook zien hoe dat te werk ging, alles natuurlijk weer met handkracht, vele handen maken licht werk. Aangekomen in Qiaotou hoorden we dat de Tijgerkloof ongeveer halverwege is afgesloten, ook fietsers kunnen er niet langs. De werkzaamheden duren tot in juni, we zullen onze plannen opnieuw moeten bijstellen. Jammer!!
Morgen fietsen we in ieder geval een eind de kloof in en weer terug, we blijven hier 2 nachten.

Vanmorgen bleek de weg naar de kloof al afgesloten te zijn, althans we werden door een “official” aangehouden en kregen te horen dat het veel te gevaarlijk was de kloof in te gaan vanwege de wegwerkzaamheden. We mochten wel 300 m verder bij Jane’s Tibetan Cafe informeren naar eventuele trekkings. We reden eerst toch maar iets verder en kregen van een Chinese wegwerker te horen dat we gerust door konden rijden. We hebben 8 km langs vrachtwagens, graafmachines, draglines en stenen bikkende mannen en vrouwen geslalomd.
Dat was ook wel weer leuk (en stoffig!), normaal stikt het hier van de toeristen. Bij de tunnel hield het op, daar was de weg volledig geblokkeerd, men was hier bezig gevaar veroorzakend rotsblokken van de bergwand te verwijderen. Daar hebben we een poosje staan kijken en zagen de blokken naar beneden denderen, spectaculair! Ook zagen we een werkploegje met springstof lopen, het werd tijd weer terug te gaan, best link officiëel mochten we er niet zijn.
De kloof is overweldigend, beneden stroomt de Yangtze rivier geflankeerd door twee hoge bergruggen, de Jade Dragon Snow Mountain (5596 m) en de Haba Snow Mountain (5396 m), beiden vandaag helaas in de wolken. Op het smalste gedeelte van de kloof (12 m breed) zou volgens een legende een tijger, via een steen in het midden, gesprongen zijn om te ontsnappen aan …? (We dachten ooit gelezen te hebben dat het iets te maken had met berggeesten en de Dongba cultuur). Vanmiddag het stadje in, o.a.op zoek naar het internetcafé en lanterfanteren om energie voor morgen te bewaren. We gaan dan de hoogvlakte van Zhongdian (Shangri-La) op, Dat betekent weer een forse klim van 1833 m naar 3285 m in de eerste 40 km van deze etappe (64 km). De dag er na dan naar Zhongdian, daar is weer Internet.

Groeten JA

• 23 April 2010 - 09:31

Lia:

Ik krijg ter plekke hoogtevrees! Wat een foto's! Gelukkig kunnen jullie die springende tijger niet meer zien. Adembenemend gewoon. Wij hebben vandaag een echt mooie zomerdag, maar jullie moeten er toch niet aan denken dat het maar 10 graden is! Succes met de verdere tocht. Niet te snel anders krijgen jullie zuurstofgebrek1

• 23 April 2010 - 09:49

Joke:

Het ziet er weer fantastisch uit, niet bang om uit te glijden?
    Wat een hoogte en dat zonder muurtje.
    Heeft het verschuiven van de rotsblokken ook iets te maken met de aardbeving?

• 23 April 2010 - 10:15

Joke: