Zondagsmis - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Zondagsmis - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Zondagsmis

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

28 Maart 2010 | Vietnam, Sa Pá

Sa Pa, zondag 28 maart 2010

Sa Pa is niet alleen bekend om de prachtige omgeving en de fleurige kleding van de verschillende minderheden, maar ook omdat het er mistig, kil en regenachtig kan zijn. Vandaag was het zo’n dag, dikke pech. Het was onze eerste regendag in Vietnam, dus een voorgenomen wandeling in de omgeving (worden hier trekkings genoemd, klinkt heel avontuurlijk, daar hoort dan ook een gids bij) kwam niet meer aan de orde. Op ons gemak door het stadje geslenterd zonder een specifiek doel. We kwamen langs de katholieke kerk, Emanuel, nog uit de Franse tijd, en daar was het een drukte van belang. Het hele voorplein stond vol met in hun mooiste kleren gestoken Hmong mensen. Opmerkelijk, de minderheidsgroeperingen assimileren slecht, blijven hun eigen taal spreken, nauwelijks Vietnamees; de paters hebben destijds hun werk dus goed verricht. Vele kerkgangers hadden een uit banenblad gemaakt kruisje bij zich, wie geen plaatsje in de kerk had kunnen bemachtigen volgde de mis buiten de kerk. Het geheel had iets onwerkelijks, zoiets als Volendammers in klederdracht naar de moskee.
Naar wat we gelezen hebben leven er in dit gebied meerdere etnische groeperingen, elk herkenbaar aan hun dracht. Na de kerkdienst gingen wij, maar ook de kerkgangers naar de markt.
Niet om te handelen, maar om inkopen te doen en andere zondagse activiteiten. Het belagen van de toeristen met handwerk, armbandjes, tasjes, sjaals, borduursels… ging natuurlijk ook gewoon door, hoewel na een nee er niet al te lang werd doorgezeurd. Af en toe konden we een leuk gesprek aanknopen in het Engels, ze spreken dit vaak beter dan het Vietnamees. De jeugd zal waarschijnlijk later meer van het toerisme kunnen profiteren, ze gaan veelal naar school waar ze Vietnamees leren en hun eigen belangen kunnen behartigen. Nu is bijna alles in handen van Vietnamese reisorganisaties, de ingehuurde gidsen krijgen maar een fractie van het bedrag dat de toeristen moeten betalen voor een trekking.
Afhankelijk van het weer gaan we naar beneden richting China, of we doen alsnog een trekking, de omgeving is wel heel mooi (zoals we op plaatjes hebben gezien).
Succes met de zomertijd!

Groeten JA

• 28 Maart 2010 - 09:45

Jolice:

Wat een prachtige kleuren hebben die vrouwen aan! Jammer dat het niet zonnig is, maar koud.....niet te geloven! Veel plezier nog en groeten, Jolice

• 28 Maart 2010 - 09:52

Harrie/ina:

wat blijft het een bijzonder iets dat je zover van elkaar met elkaar kunt spreken via skype leuke en fleurige kledij

• 28 Maart 2010 - 10:07

Edmund En Jopie:

Het ziet er prachtig en fleurig uit!
    Straks een nieuwe uitdaging: China!
    Een voorspoedige voortzetting van jullie reis gewenst!

• 28 Maart 2010 - 14:07

Lia:

Wat een prachtige serie foto's! En die kleuren!
    Joop, ben jij zo groot of zijn die mensen zo klein? En laat je de wielen er goed inzetten voor de afdaling?
    Varkens kunnen je toch zo leuk aankijken!
    Op onze eerste toernooidag bij Starkenborgh hebben we geluk gehad, het was droog en wel 12 graden!
    Sterkte voor China.

• 28 Maart 2010 - 14:09

Lia:

Oh ja, die drukte bij de kerk zal wel met Palmpasen te maken hebben. Schoot me zo te binnen.

• 28 Maart 2010 - 19:27

Margreet:

toen wij daar waren was het ook zo koud. Zelfs de dekbedden waren koud !

• 28 Maart 2010 - 19:54

Joke:

Hoi Joop en Ali
    Wat een pracht, het haantje ontbreekt nog op de stok, de kinderen hebben hier een palmpasen stok gemaakt.
    Daarom die drukte? Veel plezier en geniet maar van al dat moois xx

• 28 Maart 2010 - 22:11

Gonnie:

Inderdaad met de zomertijd begonnen.vandaag op palmzondag nog niet zo erg, maar ik zie wel een beetje tegen komende week op. "s morgens al zo vroeg uit bed om naar school te gaan en het is nog steeds koud.
    Alles wat jullie daar eten lijkt me zo lekker. Zullen jullie bij thuiskomst nog wel een aardappel-groente -vlees hap naar binnen krijgen?
    Ik geniet van die prachtige kleurrijke kleren. We zullen de mode hier ook wat feestelijker en kleurrijker kunnen maken.
    Met Pasen zal ik een fleurig kleedje aan doen. Vergeten jullie daar niet om eieren te zoeken.
    Liefs van ons voor JA.