Zondagsrijders - Reisverslag uit Tam Kỳ, Vietnam van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Zondagsrijders - Reisverslag uit Tam Kỳ, Vietnam van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Zondagsrijders

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

07 Maart 2010 | Vietnam, Tam Kỳ

Tam Ky, zondag 7 maart 2010

Vanmorgen een uurtje “uitgeslapen” ! Gisteravond werden we namelijk wreed gestoord in onze slaap, op gegeven moment werd er luid gebonsd op onze deur. In eerste instantie niet op gereageerd, we dachten dat iemand zich had vergist in de kamer. Het bonzen bleef doorgaan, er was ook een heftige discussie vanuit de lobby te horen, dus toch maar gekeken. Het bleek de hotelmedewerker te zijn, met inschrijfformulieren waarop de handtekening van de gasten moet staan, dit is de gebruikelijke procedure. Heel af en toe gebeurt het niet (wordt er dan zwart verdiend…?) Het leek ons gisteren een panieksituatie, controle? In ieder geval onze handtekeningen gezet en verder gaan slapen.
Rond half acht de reis over de QL1 vervolgd en geconstateerd dat onze eerste 1000 km in Vietnam gefietst zijn.
In Binh Hiep, bij een middelbare school, was het een drukte van belang. Even poolshoogte genomen; er bleek een volleybaltoernooi gaande met veel toeschouwers. Aangezien het nu zondag is, gaan we ervan uit dat extra activiteiten buiten lestijd plaats vinden. Ook wij en onze fietsen kregen weer de nodige aandacht.
In Chau O werden we weer van het fietsen afgeleid, dit maal door een groep jongeren met vlaggen. Bij navraag een groep vrijwilligers met de opdracht de wegberm op te schonen. Een echte jongensklus, het verzamelde afval mocht in de brand worden gestoken! Ook vorige week zondag hebben we corveeploegen aan het werk gezien, zeker een traditie?
Intussen, we hadden nog geen 20 km gefietst, vonden we het al weer tijd voor de koffie. Ook in Vietnam bestaan trendy cafés en de bijbehorende bezoekers; raakten weer in gesprek en bleven daardoor wat langer hangen.
Na de voormalige Amerikaanse basis Chu Lai gepasseerd te zijn, zagen we opeens, in tegengestelde richting rijdend, twee andere fietstoeristen. Het bleken Serviërs, op weg naar Saigon en 4 weken geleden vertrokken uit Hong Kong! Zij hadden op dat moment 3000 km gefietst… Dat doen we hen niet na, tenminste niet in die korte tijd.
Nog wat gedronken in Nui Than en daarna op weg voor de laatste 20 km. Een beetje doorfietsen is vandaag niet voor ons weggelegd (maar ook niet echt ingepland, het is bovendien weekend en een korte etappe). Dus ook alle tijd om onze eerste lekke band te plakken, in de schaduw en onder toeziend oog van een Vietnamese familie. Ze hebben ons voorzien van water, zowel voor ons zelf als voor het opsporen van het lek.
Uiteindelijk rond 13 uur in Tam Ky aangekomen. Op weg naar een eethuisje langs een apotheek waar voor de zekerheid toch maar babybillenzalf is gekocht. Na de lunch rondgebanjerd over de, gedeeltelijk overdekte markt en nieuw fruit uitgeprobeerd. Het is een roze vrucht, smakend naar een frisse appel, maar het vruchtvlees is zachter en sappiger. De naam van deze vrucht is mông. We ontdekken in de verschillende streken steeds weer nieuwe vruchten, in allerlei kleuren , vormen, smaken en geuren: paradijselijk!
Morgen op weg naar Hoi An, daar willen we wat langer blijven.

Groeten JA

• 07 Maart 2010 - 15:19

Harrie /ina:

wij hebben vandaag een poging gedaan om net zo bruin als jullie te worden maar wel in de sneeuw gezeten dan het was vandaag erg mooi weer dus genieten jullie hebben weer een mooi verslag en veel nieuws gezien we hopen op de volgende verslagen we lezen ze met veel plezier groetjes

• 07 Maart 2010 - 15:25

Gea-Jaap:

Gefeliciteerd met jullie 1e 1000km. Een reis waar het plezier en avontuur vanaf spat!
    Ga zo door. We wachten vol spanning op het vervolg,
    liefs, groetjes.

• 07 Maart 2010 - 15:48

Joke:

Hoi Joop en Ali
    Wat gaan die km snel en wat leuk om andere fietstoeristen tegen te komen, heerlijk al dat fruit.
    Vannacht op mijn werk wat foto's laten zien en iedereen erg jaloers op jullie en ik trots xx

• 07 Maart 2010 - 17:59

Dick En Carla Wind:

Het is heel leuk om iedere dag jullie reisverslag te lezen. De foto's zijn prachtig. Ali, Loulou is mijn (Carla) collega. Grappig he?
    Groetjes!

• 07 Maart 2010 - 18:07

Emjo:

ziet er weer goed uit! Wij hebben vanmiddag ge-hightea-ed in hotel New York en ons compleet vol gegeten! Italianen vinden nederlandse keuken beter dan de italiaanse.....? Voelen zich als Alice in Wonderland! Veel plezier en tot morgen? Dikke kus van ons x xx

• 07 Maart 2010 - 18:40

hoi Joop en Ali!
    voor het eerst alle reisverslagen gelezen! Prachtig hoor!Wat een temperatuur ook.Beter dan hier,hoewel afgelopen week in Barcelona ook niet gek was.Alleen afgelopen dinsdag een inbraak bij ons.Jan heeft de daders gezien en ze zijn ook gepakt.Nou lui, veel fietsplezier nog. Ik zal elke dag het verslag lezen!groetjes, Jolice

• 07 Maart 2010 - 18:40

hoi Joop en Ali!

• 07 Maart 2010 - 18:42

1 keer was ook genoeg

• 07 Maart 2010 - 21:15

.....................

• 07 Maart 2010 - 21:18

Caroline:

(oeps, met vorig berichtje ging wat mis...)
    Wat doen jullie veel indrukken op en wat een kilometers gemaakt!Blijf genieten!
    Groet Caroline (zondagavondtennis)

• 07 Maart 2010 - 21:18

Caroline:

(oeps, met vorig berichtje ging wat mis...)
    Wat doen jullie veel indrukken op en wat een kilometers gemaakt!Blijf genieten!
    Groet Caroline (zondagavondtennis)

• 08 Maart 2010 - 09:27

Loulou:

Lieve luitjes,
    Gaaf om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Het zal wel verslavend gaan werken, zo'n fietsavontuur. En Ali.... wat ben je slank! Kilometers erbij en kilo's eraf zo te zien.
    Succes verder, groetjes, loulou (zondagavondtennis)

• 08 Maart 2010 - 15:12

Germ:

Dag mensen, wat een avontuur!!! Leuke foto's, vooral Ali die met kop en schouders boven iedereen uitsteekt :)