De Brug - Reisverslag uit Sa Huỳnh, Vietnam van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu De Brug - Reisverslag uit Sa Huỳnh, Vietnam van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

De Brug

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

06 Maart 2010 | Vietnam, Sa Huỳnh

Sa Huynh, vrijdag 5 maart 2010

Vanaf ons balkon konden we vanmorgen om 5.30, de zon was nog niet op, grote aantallen Vietnamezen zien wandelen (zonder stokken!), joggen en gymnastieken; dat zien we Nederlanders niet zo maar doen. Voor aanvang van de route eerst een bezoekje gebracht aan de “Pharmacy”, Ali’s zitvlak begon enigszins te protesteren na de afgelopen lange fietsdagen. Door middel van een tekening het probleem in kaart gebracht, de apotheker dacht de oplossing te kunnen bieden en gaf, naar achteraf bleek, een antibioticumzalf. Nou, zo heftig is het nu ook weer niet, een babybillenzalfje was voldoende geweest.
Daarna probleemloos de stad uitgefietst, het routeboekje is hierbij een uitstekende gids.
Eerst over de QL19 om na 18 km de vertrouwde QL1a weer te bereiken, op het kruispunt van deze wegen lagen op een heuvel 2 Cham torens. De route was aardig, maar niet spectaculair vergeleken met gisteren, de eerste 50 km waren praktisch vlak, daarna werd het heuvelachtiger.
Onze voorkeur gaat toch uit naar een geaccidenteerd traject, na een klim komt dan altijd een afdaling, vaak met mooie uitzichten en altijd verkoelend.
Pauzes gehad in Dap Da, Phu My, Binh Duong (hier een heerlijke noedelsoep gehad, zou niet misstaan in een sterrenrestaurant). Vervolgens doorgereden naar de overnachtingplaats Bong Son, vlak voor dit stadje moest een “noodbrug”overwonnen worden. Het leek wel een junglebrug. De onderkomens in Bong Son waren nogal somber, het plaatsje stelde ook niet veel voor en het was nog maar 13.30. We besloten nog maar iets te drinken en door te rijden naar Sa Huynh (aan zee). In Tam Quan op de markt wat fruit gekocht, iets nieuws uitgeprobeerd en geïnformeerd naar de naam: Vu Gua, niet te vergelijken met een ons bekende vrucht, maar wel lekker.
Tegen vieren reden we Sa Huyn binnen, 118 km afgelegd en ook zonder zalf geen zitvlakproblemen bij Ali, talk en huidolie hebben hun werk goed gedaan. De zalf houden we achter de hand.
Na de gebruikelijke handelingen over het strand naar een restaurant gelopen. Na afloop van onze maaltijd kwam de kok speciaal langs om een babbeltje te maken.
Morgen een korte etappe gepland naar Quang Ngai om in de middag nog een bezoek te kunnen brengen aan My Lai ((Son My).

Groet JA

• 06 Maart 2010 - 07:58

Joke:

Hoi Joop en Ali, daar zijn jullie weer.
    Ik ga nu zo mijn bed in, het is hier 9 uur.
    De zon schijnt, hoop dat het ijs voor de deur zo weer weg is, wat anders dan zo'n loop brug over het water, doei xx

• 06 Maart 2010 - 08:57

Harrie/ina:

hoi nou het gaat jullie voor de wind he de billetjes van ali met liefde behandelen joop.wij zitten voor de 3de dag binnen sneeuw en nog eens sneeuw jullie krijgen de hartelijke groeten van opa verderga zo door zou ik zeggen heel veel liefs van broer en schoonzus is hier alles ok we genieten elke keer weer van de mooie verslagen

• 06 Maart 2010 - 10:40

Margreet:

prachtig billen-verhaal ! Het sneeuwde hier gisteren weer en er waait nu een ijzige wind. Hadden een zwerfvuilactie......! Alleen de zon in jullie verhalen en op jullie foto's houden mij op de been. Eens zal het weer mooi weer worden, hoewel..

• 06 Maart 2010 - 17:33

Emjo:

wat ziet dat er geweldig uit, zou bijna zelf willen fietsen (bijna dus!). Hier geweldig weer maar koud. Cristiana loopt te bebbiren en kooktr vanavond pasta! Heerlijk.Dikke kus van ons!