Naar Mycene - Reisverslag uit Mikínai, Griekenland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Naar Mycene - Reisverslag uit Mikínai, Griekenland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Naar Mycene

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

08 Mei 2016 | Griekenland, Mikínai

Mikines, 07-05-2016
Het is na negenen als we van de camping fietsen richting Nemea. We gaan over de snelweg maar daarna kunnen we niet verder. De tunnel waar we door moeten is afgesloten, er wordt druk gewerkt. Onduidelijk is hoe de omleiding loopt, van de werklui krijgen we verschillende adviezen. Joop gaat aan de slag met de Garmin en Ali houdt een brommer aan en vraagt de bestuurder hoe hij gereden is. Hij wijst ons een sluiproute langs in aanbouw zijnde tolpoorten. Al met al misschien een kilometertje om. De klim is geleidelijk door het dal van de Zapandis. De omgeving schitterend. We brengen ruim een uur door in Archea Nemea waar om de twee jaar pan-hellenistische spelen werden gehouden. Dit ter nagedachtenis en ere van de kleine prins Opheltes, zoon van de priester-koning Lycurgus. Eigenlijk vinden we dit complex door de intimiteit leuker dan Olympia. We kunnen ons, vooral in het stadion, voorstellen hoe vroeger toeging. We zijn bijna de enige bezoekers. De vroeg christelijke keizer Theodosius heeft in 453 alle spelen verboden, zijnde heidens. En het verval en de plundering traden in. Hopelijk niet zo agressief zoals nu IS en Taliban doen. In de omgeving wordt wijn verbouwd dat bekend staat als “het bloed van Herakles”. Als een van de twaalf werken heeft hij hier de Nemeische leeuw gedood, daarbij verloor hij zijn duim. Na Nemea verlaten we weer de route van Benjaminse en gaan op weg naar de camping van Mikines (Mycene). Onderweg kopen we bij een stalletje een liter bloed van Herakles in een plastic fles. Op de camping aangekomen schrikt Ali van de tientallen tentjes en de twee grote bussen die er staan. Een van de achtergebleven begeleiders komt ons tegemoet en vertelt ons dat het Delftse gymnasium leerlingen zijn die morgen weer vertrekken en vanavond uitgaan in het nabijgelegen Nafplio. Wij krijgen een rustig plekje op een zijveld en eten 's avonds met de groep mee. Oma heeft de hele middag besteed aan het avondeten voor de groep en er is voldoende voor twee monden extra.
We hebben de groep verder niet meer gehoord.
Antio, JA

• 08 Mei 2016 - 19:32

Emjo:

Mooi gebied he! Vergeet niet naar nafplion te gaan! In de baai van doroufi staat het huis van ' lex en maxima' en iets verder naar het oosten ligt ermioni. Ontzettend leuk plaatsje!! In de baai van porto heli ( onder nafplion) zwemmen reuzeschildpadden! Ook erg leuk!

• 08 Mei 2016 - 22:19

Joke:

He Joop en Ali, ik zou zeker even een kijkje nemen bij het paleisje van Maxima en Willem Alexander :-)
    Ben wel heel benieuwd hoe het daar uit ziet.
    We hebben gewonnen bij FC en zitten toch nog in de play offs staan nu plek 7, dit had ik niet verwacht en moeten we donderdag weer aan de bak en weer tegen Heracles, vandaag van gewonnen met 2-1 en krijgen zondag nog de uitwedstrijd en ja tegen Heracles, een makkie voor de trainers :-).
    Succes jullie en wacht de foto'af :-) xxxx