Romeria del Rocio - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Romeria del Rocio - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Romeria del Rocio

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

20 Mei 2013 | Spanje, Sevilla

Sevilla, 20-05-2013
Matalascanas, 17 mei
Over een mooi aangelegd fietspad door het Paraje Naturel fietsen we over duinen en later door een soort marengebied naar Huelva. Vanuit deze stad maakte Colombus zijn eerste ontdekkingsreis. In Huelva kopen we eerst een kaartje voor de trein naar Sevilla op zondag. Het gebied tussen de grote steden Huelva, Sevilla en Cordoba is minder interessant om te fietsen en kost veel tijd, vandaar de trein. We willen morgen de Romeria del Rocio bezoeken, een van de grootste evenementen van Spanje. Het schijnt een adembenemend schouwspel te zijn. In Huelva informeren we bij de Touristeninformatie naar overnachtingsmogelijkheden in de buurt van El Rocio. We besluiten onze tent te gaan opzetten op een camping langs de kust, circa 35 km van El Rocio. Dichterbij is niet mogelijk. Als er nog vrije accommodatie in de buurt is, is dit onbetaalbaar. De prijzen gaan tot 20 * over de kop! We besluiten een dagje op en neer te fietsen. Als we Huelva uit fietsen begint het te regenen, later overgaand in een stortbui. Bij een Rode Kruis hulppost zien we een mooie overdekte veranda met zitjes. We besluiten daar te gaan schuilen en een broodje te eten. We zien niemand, de deuren zijn potdicht. Ali loopt rond het gebouwtje om te zien of er mensen aanwezig zijn. Ze wil vragen of ze van het toilet gebruik mag maken. Ali wordt gespot en er komen mensen naar buiten. Heel onvriendelijk! We hadden toestemming moeten vragen om te gaan zitten. Toiletgebruik wordt niet toegestaan. Als fietsers worden we zelden zo onvriendelijk bejegend, maar als het ons overkomt gebeurt het telkens wanneer we zijn verregend.
Zien we er in regenpakken soms uit als onbetrouwbare sujetten? We fietsen vervolgens verder naar de camping. Het blijft er dreigend uitzien en we besluiten 2 nachten een cabane te huren. Vanwege de Romaria ook dubbel zo duur als normaal, maar nog te doen.
El Rocio, 18 mei
Met een stralend zonnetje en een stevige rugwind zijn we al snel in El Rocio. De Romaria del Rocio is de grootste en belangrijkste bedevaart van Spanje. Broederschappen (Hermandades) uit heel Andalucia en Spanje verzamelen zich hier elk jaar met Pinksteren . Er zijn nu 113 Hermandades vertegenwoordigd. De voorbereidingen beginnen al maanden van te voren. Kleding wordt gemaakt of gekocht, huifkarren worden versierd en bovenal moeten de nodige euro’s opzij worden gelegd. Deelname aan de bedevaart kost veel geld, maar de echte liefhebbers eten liever het hele jaar droog brood dan het festijn voorbij te laten gaan. De tocht naar El Rocio wordt te voet, te paard of met versierde karren afgelegd. ’s Nachts staan de karren in een kring en wordt er tot in de late uurtjes gegeten, gedronken en gedanst. Als men in El Rocio is aangekomen vindt er 4 dagen lang een parade voor de Virgin plaats, waarbij alle broederschappen voor de kerk langs paraderen (Lanzerade). In de nacht van Pinksterzondag op maandag wordt het beeld van de Virgin door jonge mannen op de schouders genomen. De emoties stijgen ten top, iedereen probeert het baldakijn aan te raken. We hebben onze ogen uitgekeken, nog nooit zoveel paarden bij elkaar gezien. Het hele stadje is in bezit genomen door de bedevaartgangers, allemaal op hun mooist uitgedost. We zien nauwelijks toeristen, wel erg veel politie, maar de sfeer is zeer gemoedelijk. Tegen de wind in fietsen we later op de middag de 35 km weer terug.
Sevilla, 19 mei
Na de koffie, in Spanje nog lekkerder dan in Portugal, fietsen we rond half 11 kalmpjes terug naar Huelva. Bij het havenhoofd bekijken we het monument van Columbus. Als we de stad naderen begint het weer te regenen, op bijna precies dezelfde plaats als we eergisteren Huelva uitgereden zijn. Op tijd vinden we een restaurantje om te gaan lunchen. De trein naar Sevilla vertrekt om 3 uur.
Adios, Ja

• 20 Mei 2013 - 18:47

Joke:

Hallo Joop en Ali, hier nog steeds grouw en soms wat regen, niks aan en blijkt een van de koudste lente dagen/maand van de laatste 50 jaar te zijn, dus hier wordt je ook niet warm.
    Leuk zo'n hutje ziet er goed uit en droog.
    Hoop dat het weer verder wat beter is, vele knuffels xxxx