Sevilla en Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Sevilla en Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Sevilla en Cordoba

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

22 Mei 2013 | Spanje, Córdoba

Cordoba, 22 mei 2013
In Sevilla verblijven we 2 nachten in Hostal Doňa Trinidad in de wijk Santa Cruz. Het is de oude Joodse wijk en het hart van Sevilla. Kleine straatjes, smalle steegjes, pleintjes, kleine bars en eettentjes en af en toe een luxe hotel. De sfeer is er nog een beetje dorps, ondanks de vele toeristen. In 1492 werden de Joden uit de stad verdreven en lieten dus deze prachtige wijk achter. Omdat we in de vorige bezoeken de hoogtepunten van de stad al hadden bezocht, kiezen we er nu voor gewoon wat rond te slenteren en de sfeer op te snuiven. Na Rome is Sevilla onze favoriete stad geworden. Het Plaza Espagna bekijken we wat uitgebreider. Plein en gebouwen werden ter ere van de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling (1929) opgetrokken. Er zijn 52 tegelmozaïeken (azulejos) te bewonderen waarop alle Spaanse provincies zijn afgebeeld. En we gaan natuurlijk weer eten bij onze favoriete restaurantjes. Voor de tapas “Dos de Mayo” en voor de gamba’s “El Patio San Eloy”.
Voordat we met de trein van 13.30 uur naar Cordoba vertrekken zitten we nog een uurtje heerlijk in het zonnetje in de tuinen achter het Alcazar. Als we de trein in Cordoba verlaten zien we Steve en Libby met hun fietsen op het perron staan. Zij gaan met dezelfde trein verder naar Jaen en vervolgen daar weer hun fietstocht. Ongeveer hetzelfde traject als wij vorig jaar gefietst hebben. Onze overnachtingadresjes zoeken we altijd via Tripadvisor en reserveren we via Booking.com. Dat bevalt goed. Ook nu stelt het gevonden hostal ons niet teleur. Midden in het historische centrum. De fietsen mogen nu niet op de patio, maar moeten mee op de kamer( 2e verdieping) . Geen probleem en de kamer is groot genoeg voor ons vieren. Wij slenteren langs een aantal hoogtepunten en rusten af en toe uit op een terrasje. Morgen vindt de echte bezichtiging plaats.
22 mei
Cordoba is de warmste stad van Europa. Vandaag is het tussen de 25 en 30 graden, een heerlijke temperatuur. Cordoba was ooit een van de belangrijkste steden ter wereld, in de 10e eeuw was het de een na grootste stad ter wereld. Uit de glorietijd van het kalifaat van Cordoba zijn talrijke monumenten overgebleven, waarvan de Mezquita het beroemdst is. Het gehele historische centrum van de stad staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Voordat we de Mezquita bezoeken, nemen we een kijkje in de Synagoge, gebouwd in 1315. Het is nog een van de drie overgebleven synagogen in Spanje, de andere 2 staan in Toledo. Als we daarna de Mezquita/Kathedraal binnenstappen zijn we wederom onder de indruk van dit bijzondere gebouw. Een enorme Moskee met in het midden de kathedraal. Onbeschrijfelijk, je moet het zelf gezien hebben. Na de late lunch toch nog even, met succes, gewinkeld. Dat is altijd een tricky bezigheid, alles wat je koopt moet je nog weken (soms maanden) meeslepen! En dat terwijl we morgen weer de bergen (Sierra Moreno) in gaan fietsen. Na twee weken nauwelijks gefietst te hebben, staan we weer te trapp(el)en.
Adios, JA

• 22 Mei 2013 - 19:48

Joke:

Hallo Joop en Ali, zo te zien vermaken jullie je prima en goed weer, beter dan hier hoor.
    Een tip aan Ali, wat je teveel koopt stuur je toch gewoon naar het bekende adres, geen probleem hebben er goede ervaring mee ;-)
    Zo te zien is het echt een must om daar rond te lopen wat geweldig, dit had ik niet zo verwacht dacht wat oude troep, maar dit ;-), krijg steeds meer zin om op avontuur te gaan maar ja nog 6 jr :-)
    Vele knuffels en doei he xxxx

• 22 Mei 2013 - 22:42

Emjo:

He, geen los coloniales deze keer? Dat was toch heerlijk??

• 23 Mei 2013 - 17:35

Jacqueline Van Der Wee:

Heel fijn om jullie te zien genieten.

Een hartelijke groet.

• 23 Mei 2013 - 21:16

Saskia:

Wat leuk om jullie daar in eveneens óns favoriete restaurantje te zien, Patio San Eloy! We zijn er verschillende keren geweest, een geweldige plek. In Córdoba hebben we ook een adresje waar je de meest fantastische stokvis met sinaasappel kunt eten, maar ja, daar zijn jullie alweer weg nu. Die Mesquita is echt ongelooflijk he? Inderdaad niet te beschrijven. Wij waren de eerste keer echt compleet overdonderd.
    Terwijl jullie je in lenteachtige temperaturen wentelen trekken wij onze winterjas en handschoenen aan, schenken ons een Glühwein in en zetten de kachel een graadje hoger.

Veel plezier!

Saskia en Bert

• 23 Mei 2013 - 23:01

Bea:

Hallo Ali en Joop ,

Leuk om jullie reisverhalen te lezen.
    Ik was ook overdonderd door de Mesquita. Fantastische ervaring!
    Nog heel veel plezier en fijne temperatuur!

Groetjes,

Bea.

• 26 Mei 2013 - 09:20

Lia:

Hallo Ali en Joop, met enige regelmaat heb ik jullie reisverslag gelezen en bekeken. Wat is er toch veel te zien en zo mooi! Geniet ervan. Ik ga straks naar het zuiden en dinsdag vertrekken we naar Frankrijk voor 5 weken, kamperen. Dus, even geen contact, maar we sparen het op.
    Groetjes van Ybe en Lia.