Alweer feest! - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Alweer feest! - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Alweer feest!

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

02 Juli 2012 | Spanje, Los Arcos

Burgos, vrijdag 29 juni 2012

We vertrekken pas om half 10. Eerst staan we links en rechts nog watt e kletsen met verschillende Nederlanders die op de camping staan. Ook praten we weer met Frank, een Belg, die de Camino met een hand-bike gaat volbrengen. Hij heeft een volgauto bij zich waar o.a. zijn rolstoel in wordt vervoerd. De begeleidende ploeg wisselt van samenstelling. Kijk vooral op zijn site en reageer! Dar vindt hij heel leuk en stimulerend. Het motto is: Follow me! (Frank Van Linden , http://compostela.hetkan.be)
Vandaag fietsen we naar Burgos, een stukje van 50 km. We fietsen weer heuvel op en heuvel af. We vinden het leuk om weer te klimmen en je te laten verrassen door het uitzicht boven. Daarna wacht altijd een afdaling als beloning. Om half 2 fietsen we de camping op en om half 5 gaan we met de bus naar het centrum. In Burgos is het de laatste dag van het feest ter ere van San Pietro en San Pablo. Dat betekent veertien dagen lang activiteiten. Vandaag worden deze afgesloten met de presentatie van de feestcommissies. Zij paraderen door de stad in clubkleren en worden begeleid door muziekcorpsen en bandjes. Als wij op het plaza Mayor aankomen is het hoogtepunt voorbij en staan vele commissies te borrelen en tapas te eten. Wij zitten er ook tussen en vermaken ons met het kijken naar het doen en laten van de mensen. Na verloop van tijd beginnen de commissies zich weer te verzamelen en marcheren het plein af. Waar gaat dat heen? Naar de Plaza de Toros! Kijken naar stieren pesten en martelen… Wat een lol! Wij gaan de monumenten van de stad bekijken. De gotische kathedraal is indrukwekkend. Burgos is een mooie stad. Jammer dat alle winkels gesloten zijn. De stad is daardoor toch minder levendig. Maar gelukkig begint om een uur of zeven de pantoffelparade die niet onder doet voor die van de Italianen. De eetstalletjes op Plaza Espana zijn intussen ook weer open en wij eten onze buik vol met verrukkelijke tapas. Vooral de gambaspiesjes gaan er goed in. De wijn die erbij geschonken wordt, een ribera, smaakt er uitstekend bij. Om 9 uur gaan we met de bus terug naar de camping. Morgen willen we om 6 uur opstaan in verband met een etappe van ongeveer 100 km. naar de volgende camping.

Berceo, zaterdag 30 juni
We zitten om half acht op de fiets. Het is koud. Vandaag en morgen trekt er een depressie over. Het is echter nog steeds droog, dus we mopperen niet. Later komt de zon er weer bij en wordt het warmer. Aanvankelijk is er redelijk veel klimwerk. Na 50 km. beginnen we te dalen en dat gaat wel 25 km. zo door. Wat ons de afgelopen dagen in het bijzonder is opgevallen is de enorme kaalslag die hier n eeuwen heeft plaatsgevonden. Een kale hoogvlakte en kale heuvels. Nauwelijks bomen te zien, alleen langs de riviertjes. We fietsen vooral over kleine weggetjes. Met grote bogen om de N120, die erg druk is. De kleine dorpjes die we passeren zijn meestal vervallen en ontvolkt . Soms zijn ze opgeknapt en gerestaureerd, erg mooi. Vooral de dorpjes die aan de Camino liggen. Daar zijn ook de belangrijke monumenten, kloosters, kerken en hospitales. We komen vandaag niet veel wandelaars tegen, ondanks dat we de Camino een paar keer kruisen. Wel een paar Nederlandse fietsstellen. Zelfs in Santo Domingo, een grotere en belangrijke plaats op de Camino, zien we ze mondjesmaat.. Het is heerlijk fietsweer, niet te warm en een lekker windje in de rug. We zij intussen de landstreek Rioja binnengefietst. Prompt zien we weer wijnveldjes. Al met al is de route nog iets langer dan verwacht: 108 km.

Los Arcos, zondag 1 juli
Na het lange traject van gisteren mogen we van onszelf een half uurtje langer slapen. (…) Omdat we in Logrono, de hoofdstad van Rioja iets langer willen rondkijken plannen we voor vandaag een niet al te lang stuk. Ongeveer 75 km. Fietsen door een wijnbouwgebied betekent veelal heuveltjes op en neer. Vaak zijn het venijnige klimmetjes. Ook Logrono is weer een stad waar je gemakkelijk een dag kunt doorbrengen. De Santiago-kerk mag je niet missen volgens Ali. Sober en weelderig tegelijk. Joop heeft voorlopig genoeg kerken gezien en past buiten op fietsen en bagage. Helaas worden we in Spanje regelmatig door de Spanjaarden gewaarschuwd goed op onze spullen te letten. Boven de ingang van de kerk staat Jacob, hij is ook de patroonheilige van Spanje, als Matamores (morendoder…) afgebeeld. Op een zijportaal van de andere belangrijke kerk van Logrono, bouwstijl barok, staat st. Martinus afgebeeld, patroonheilige van Groningen. Grappig is dat we vandaag opvallend veel door de Spanjaarden, vooral in de kleine dorpen, “op weg “ worden geholpen. Volgens hen moeten we de andere kant op, naar Santiago! We roepen dan “ Vuelta" (ronde van Spanje).
Na Logrono klimmen we het Ebro-dal uit. De wind is intussen aangewakkerd van stevig naar hard, uit noordoost. Met tegenwind het Ebro-dal uit herkennen we! Dat hebben we ten zuiden van Barcelona ook al gedaan! Maar toen kwam de wind uit het zuiden. We zijn de regio Navarra ingefietst. De laatste kilometers naar Los Arcos zijn pittig . We zetten ons tentje op achter de pelgrimsherberg die door het Belgische Jacobs-genootschap wordt gerund. ’s Avonds kijken we in een drukbezette kroeg de finale Spanje-Italie. De Spanjaarden zijn natuurlijk blij en enthousiast dat ze gewonnen hebben. De voetbalgekte is echter niet te vergelijken met die van Nederland.
Adios, JA

• 02 Juli 2012 - 10:04

GeJa:

de ene kattedraal nog mooier dan de andere en ook fraaie landschappen en beelden (Jacob als pelgrim!). Ook wij leren het Spaanse land door jullie mooie beschrijvingen steeds beter kennen.
    Met deze prestaties (waarvoor alle respect) moet de conditie wel helemaal top zijn nu.
    Blijf vooral gezond en fit.
    Lieve groet en tot later.

• 02 Juli 2012 - 15:12

Emjo:

Wat een ander spanje weer, lijkt wel een beetje op toscane. Fijn om te lezen dat alles goed gaat! Gebruiken jullie de spaanse telefoon nog?? Kus van ons

• 02 Juli 2012 - 20:48

Joke:

Hoi Joop en Ali, weer hele mooie plaatjes, snap best dat Joop genoeg kerken heeft gezien, maar wat een mooie kerk is de Santiago-kerk. Wat veel bloemen bij die ene kerk op het grote plein, heb vandaag ook veel bloemen gezien, ben met de zonnebloem op de Floriade geweest, was een hele lange maar mooie dag, Vele knuffels en zet hem op he met jullie berg op en berg af xxxx

• 03 Juli 2012 - 19:12

Gonnie:

Mooi, dat jullie in Burgos waren op het goede moment. Met de prachtige kleding ter ere van San Pietro en San Pablo.
    Geniet maar lekker verder van Spanje, met alles wat daarbij hoort.