Cultuur en Natuur - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Cultuur en Natuur - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Cultuur en Natuur

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

08 Juni 2012 | Spanje, Cáceres

Caceres, vrijdag 8 juni 2012

Donderdag 7 juni
Sinds de nieuwe snelweg klaar is, is de N630 verkeersluw. Deze weg benadert de oude Via de la Plata het best. Wij volgen deze weg in plaats van die uit het routeboekje . we willen Caceres graag zien, een belangrijke plaats aan de Zilverroute. Het staat bovendien., vanwege de oude binnenstad, op de Werelderfgoedlijst. De eerste 40 km komen we, behalve een paar fietsers en wandelaars, hooguit 10 auto’s tegen. Er liggen maar een paar plaatsjes langs de weg, waaronder Aljucen. Dit plaatsje voert, zoals veel plaatsen langs de route, het kruiszwaard van de Ridders van Santiago in haar gemeentewapen. Onderweg zien we zomaar een wild zwijntje oversteken. We rijden de hele route met aan de linkerkant de splinternieuwe snelweg en rechts de authentieke Camino. Aan de Camino vallen een Romeins bruggetje, resten van oude huizen en een 16e eeuws kasteel te bewonderen. We kamperen luxe op de camping van Caceres en hebben op onze plek een huisje met een eigen badkamer, een buitenkeuken en een waterspuit tot onze beschikking. Een goede gelegenheid voor een wasbeurt van de fiets. Tegen 6 uur fietsen we naar het centrum om de oude, ommuurde binnenstad te bekijken.
Alles is volledig in Renaissancestijl gebouwd rondom de 16e eeuw. Heel anders dan de steden die we de afgelopen weken hebben gezien. Het Plaza Mayor, van later datum en tegen de oude stad aangelegen , is heel sfeervol.

vrijdag 8 juni 2012
Nog lang zien we Caceres achter ons langzaam kleiner worden. We rijden over de EX-390, de eerste 30 km gaan door een woest en verlaten natuurgebied, de LLanos de Caceres. Nauwelijks bewoning of agrarische activiteit. Af en toe een plukje schapen, geiten of koeien. Het doet denken aan een prairie.
Na 15 km duiken we in een soort canyon om een riviertje over te steken. We klimmen er natuurlijk ook weer uit, 9,5% staat er op het bordje. Na 60 km komen we het eerste dorpje tegen, Torrejon El Rubio. Daarna rijden we het nationaal park Monfrague binnen. Bij de Poort van de Taag blijven we een tijdje kijken naar de gieren die hier huizen( vale gieren en zeldzame monnikengieren). De naam, Poort van de Taag, ontleent het aan twee hoge rotspartijen aan weerskanten van de rivier, alwaar de gieren huizen.
Een magnifiek gebied, we genieten met volle teugen. We overnachten op camping Monfrague, niet ver van Plasencia.
Adios, JA

• 09 Juni 2012 - 06:47

Carla En Dick Wind:

Hoe staat het met de voetbalkoorts in Spanje? Vanavond kijken we de eerste wedstrijd van Oranje bij Jaap en Gea.
    De groetjes van ons viertjes!

• 09 Juni 2012 - 18:53

Joke:

Nou Joop en Ali, wat voetballen betreft hebben jullie niets gemist verloren met 0-1, wat een afgang. Maar goed jullie plaatjes blijven mooi.
    Vele knuffels xxxx