Een woest landschap - Reisverslag uit Guadix, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Een woest landschap - Reisverslag uit Guadix, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Een woest landschap

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

15 Mei 2012 | Spanje, Guadix

Dehesas de Guadix, maandag 14 mei 2012

We citeren het routeboekje (Onbegrensd fietsen naar Andalusië):” Je bent nu zo’n 6 km achter Huesa en direct achter het bruggetje kom je bij een T-splitsing met een stenig pad. Hier rechtsaf, waarna je in een grote draai naar links stijgt. Dit is een eenzaam stuk, ruig en zwaar onder meer door de erosiegeulen; soms lijkt afstappen en een stukje lopen onvermijdelijk.” Beiden moeten we in het begin inderdaad even afstappen, door de diepe erosiegeulen, zowel dwars als in de lengterichting van de weg. Het landschap is imposant. Verder vinder we het onverharde stuk van ongeveer 15 km erg meevallen. Maar als je met storm tegen een aantal Puerto’s hebt overwonnen, moet het wel heel erg worden om iets nog moeilijk te vinden (b.v. een campingweggetje!). Op het hoogste punt, 1000 m, zien we in de verte de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada. Jammer genoeg is het een beetje heiig, een goede foto is helaas niet gelukt. Het is warm, heel warm, maar er staat een lekkere bries. Na een mooie afdaling drinken we een cola in een bar in Dehesas de Guadix. Het is er gezellig. Er is ook een hostal bij en we informeren naar een habitacion. Kamer en prijs bevallen ons en we besluiten hier te blijven i.p.v. het geplande plaatsje 5 km verderop. Dus kunnen we nu een pilsje nemen en de een na de andere tapas wordt voorgezet: - een broodje met warme fricandeau, een schaaltje couscous, olijven, gehaktballetjes in tomatensaus plus patatjes, stukjes kaas, broodje met paté. Goeie plek! Hostal Fuensanta. Na de siësta slenteren we nog wat door het plaatsje en zien dat grote delen van de huizen in de rotsen (tufsteen) zijn gebouwd. Koel in de zomer, warm in de winter. En devote uitingen alom, vooral afbeeldingen van de kruisweg.
Adios, JA

• 15 Mei 2012 - 14:08

Janny:

Ik zit achter mijn bureau (16.00 uur) en zie dat er een verslagje van jullie binnen komt en je weet Ali dat ik altijd heel nieuwsgierig ben naar jullie belevenissen, dus gauw even lezen. Wat een conditie hebben jullie. Petje af hoor! Ja, dan heb je ook wel zin in een pilsje en die verrukkelijke tapas. Ik krijg nu ook wel een beetje trek als ik dit zo lees. Veel fietsplezier en groetjes uit een regenachtig Groningen.

• 15 Mei 2012 - 17:35

Emjo:

Heerlijk om te lezen dat jullie genieten! Ziet er ook erg mooi uit! Checken jullie je spaanse telefoon soms? Xx emjo

• 15 Mei 2012 - 18:28

Joke:

Hallo Joop en Ali, hebben jullie wel ontvangst in dat ruige gebied?
    Ziet er weer erg gezellig uit en wanneer starten jullie met de verbouwing van jullie rotswoning?
    Veel bloemen ervoor en je hebt een paradijsje in de bergen, vele knuffels uit het verre noorden.