Sierra Nevada - Reisverslag uit Guadix, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Sierra Nevada - Reisverslag uit Guadix, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Sierra Nevada

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

15 Mei 2012 | Spanje, Guadix

Guadix, dinsdag 15 mei 2012

Het is nog uitgestorven beneden in de bar als we vertrekken. Dan maar koffie in het volgende plaatsje, Villanueva de las Torres. “Op de fiets? Vast Nederlanders!” zegt de kroegbaas. Na de koffie pedaleren we verder langs de Rio Fardes. Vandaag het derde stukje van ongeveer 40 km. Het lijkt de Drentse fietsvierdaagse wel! Totaal geen haast, heerlijk ontspannen. We genieten van het intense groen in het dal, het is alsof we door een langgerekte oase fietsen. Links en rechts van ons tufsteenbergen, rood, bruin en geel gekleurd. Af en toe ogen ze als zandduinen in een woestijn. Het groen komt van de populieren, aangelegd vanwege het hout, nemen we aan. Water genoeg, de besneeuwde Sierra Nevada is dichtbij. Van een Spanjaard horen we dat 2 week geleden (Meivakantie!) er nog veel verse sneeuw is gevallen. De populieren hebben hun bloei net gehad en nu blaast de wind de pluizen van de bomen. Soms lijkt het alsof het sneeuwt, zoveel. Ali reageert spontaan met hooikoorts. Gelukkig heeft ze oogdruppels bij de hand, maar de aerius zit onder in een achtertas. Zelfs Joop heeft last van kriebels. Tegen 2 uur rijden we Guadix binnen. Het is bekend om zijn grotwoningen, ook heeft het een oud centrum en een mooie kathedraal die we gaan bekijken.
Morgen naar de stadscamping, Sierra Nevada, van Granada.
Adios, JA

  • 15 Mei 2012 - 20:28

    Joke:

    He Joop en Ali, kan nog net even dag zeggen voordat ik naar mijn werk ga.
    Wat zijn het toch mooie plaatjes, vlgs mij heb ik er wat in je boekje gezien, het komt me zo bekent voor, heb het gevoel alsof ik in een sprookje zit, vele knuffels en Ali hoop dat je ook de accuut korrels van Jacob Hooy bij je hebt die helpen mij zo goed xxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 15 Mei 2012 - 21:11

    Lia:

    Voor mij is het , voor dat ik naar bed ga nog even welterusten zeggen. Wat klinkt dat hè, Sierra Nevada! het heeft iets stoers, romantisch enz. Wat zijn die aardekleuren toch mooi! En de sneeuw in de verte! Het is weer genieten van alles om je heen.
    Groetjes, Lia.

  • 16 Mei 2012 - 10:00

    Saskia:

    Het kan inderdaad knap koud zijn in de Sierra, een paar jaar geleden zijn daar nog Nederlandse toeristen omgekomen door de snel omgeslagen weersomstandigheden tijdens een bergtocht. Die waren overigens zeer slecht voorbereid en hadden slechts dunne zomerjasjes aan....

    De stadscamping in Granada, dat is een supermooie plek! In de zomer snikheet, maar nu fantastisch denk ik. Ik geloof dat daar vlakbij (min of meer tegenover de camping) een kiosk is waar iedereen op zondagmorgen de allerbeste churros van de stad komt halen. Granada vond ik geweldig. We waren er al een paar keer op doortocht geweest maar ik heb de stad pas echt goed leren kennen toen ik er twee weken 'gewoond' heb in 2008, tijdens een talencursus. Erg leuk, ik zat in de oude binnenstad bij mensen in een huis met een patio. Die patio grensde aan de rotswand en daarin was een oude grotwoning. In die grotwoning had ik mijn onderkomen! Een heerlijk, altijd koele, slaapkamer! Continue een temperatuur van 19 graden, perfect.
    Leuk in Granada: altijd gratis tapas! Ik herinner me dat we meegenomen werden naar een bar waar die tapas bestond uit een grote gepofte aardappel en heerlijke salade....we hadden meteen gegeten.

    Als je vanuit de binnenstad naar het Alhambra gaat kom je langs een soort kade met allemaal terrassen. We (mijn zusje en ik) hebben daar echt uren gezeten en geluisterd naar een zeer begaafd jazzfluitist die een combo om zich heen had verzameld van toevallig aanwezige passanten, erg leuk allemaal.

    Je merkt wel, het roept goede herinneringen op!

    Tot de volgende mail,
    Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop en Ali

Bikepacken op de fiets.

Actief sinds 10 Jan. 2010
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 541149

Voorgaande reizen:

22 Januari 2019 - 21 Februari 2019

De Tweestromenroute

15 Mei 2018 - 03 Juli 2018

Fietsen door Zuid-Italie

16 Januari 2018 - 18 Februari 2018

Rondje Sri Lanka op de fiets

15 November 2016 - 05 December 2016

Rondreis Peru

23 April 2016 - 01 Augustus 2016

Op de fiets van Athene naar Groningen

19 November 2014 - 18 December 2014

Fietsen op Cuba

13 Mei 2014 - 16 Juli 2014

Rondje Midden-Europa

07 Januari 2014 - 10 Maart 2014

Fietsreis Nieuw-Zeeland

21 April 2013 - 12 Augustus 2013

Fietsen door Zuid-Europa

09 December 2012 - 07 April 2013

Wintersportseizoen

18 April 2012 - 18 Juli 2012

Rondje Spanje op de fiets

01 November 2011 - 01 Maart 2012

Op de fiets door Zuid-oost Azië

15 Februari 2010 - 15 Mei 2010

Fietsreis Vietnam en China

Landen bezocht: