Juweeltjes - Reisverslag uit Cuenca, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Juweeltjes - Reisverslag uit Cuenca, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Juweeltjes

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

03 Mei 2012 | Spanje, Cuenca

Cuenca, donderdag 3 Mei 2012

Maandag
Vandaag, Koninginnedag, wederom erg koud bij vertrek. Gelukkig maar een kort stukje te gaan.
Alle regenkleding gaat direct aan, inclusief de overschoenen. We klimmen naar 1600 m hoogte, de Pto Cabigordo, onderweg wisselen zon, regen, wolken, hagel en natte sneeuw elkaar af. Dat biedt mooie plaatjes op het landschap. Bovengekomen is de sneeuw zelfs blijven liggen, Ali gooit nog sneeuwballen, toch een beetje wintersportgevoel. Vlak voor het binnenrijden van Teruel kan de regenkleding uit, met enige moeite vinden we het door ons uitgezochte hostal. Na de picknick/lunch op onze kamer lopen we de oude binnenstad van Teruel in. Deze stad is bekend om de Mujedarkunst, door Moorse kunstenaars gemaakt. Na de Reconquista moesten zij zich tot het Christendom bekeren om te mogen blijven. Uiteindelijk werden zij, maar ook de Joden, uit Spanje weggejaagd. Symbolen van de stad zijn de Stier en de Ster, beide te vinden op het mooie centrale plein, de Plaza de Torico. In het zonnetje drinken we nog een pilsje op een terrasje. Om half 6 duikt Joop met netbook en dongel de Vodafone winkel in, deze verkoopt uitsluitend telefoons en verwijst naar een andere zaak. Door misverstand stappen we een computerzaak binnen en worden vriendelijk geholpen. Met vereende krachten wordt het probleem getackeld, echter zonder succes. Een van de medewerkers wijst naar buiten en samen gaan we twee zaken verder, de Vodafone winkel voor internet. Minstens anderhalf uur met meerdere personen, inclusief de telefonische helpdesk, van alles geprobeerd. Uiteindelijk is de diagnose: dongel OK, prepaid kaart OK, de fout zit in de computer, dus Windows XP krijgt de schuld. Dus geen mobiel internet.
Wij genieten van het stadje, doen boodschappen bij Lidl (!), om onder andere muesli te kopen en eten ’s avonds een overheerlijke pizza.

Dinsdag
We vertrekken op tijd, het is droog en zonnig, maar frisjes. Op het Plaza de Torico drinken we nog een kopje koffie. Daar treffen we de 2 Nederlandse fietsers weer, die we gisteren zijn ontmoet.Zij fietsen de route van zuid naar noord. Het volgende kopje koffie drinken we in San Blas alwaar Opa Joop en Alejandro, zoon van de kroegbazin, zich uitstekend vermaken met “fietshandschoenen- handjeklap”. Intussen zijn we er achter gekomen, dat 1 Mei in Spanje een feestdag is, alle winkels zijn gesloten. Gelukkig kunnen we een brood kopen bij een restaurant onderweg. Verderop, niet ver van Albarracin, in een onaards mooi landschap met grillige rode rotsformaties, maken we een praatje met Franse fietsers. Ze touren met camper, fietsen en scooter door Spanje. Ze blijken op dezelfde camping te staan als waar wij van plan zijn te gaan kamperen. We worden uitgenodigd ’s avonds het gesprek bij hen in de camper voort te zetten. Nadat de tent is opgezet gaan we Albarracin bekijken. Het stadje is een juweeltje tussen kale bergen met imposante verdedigingsmuren. De huizen zijn in de schutkleur van de omgeving gebouwd.
Van horen zeggen schijnt dit het mooiste stadje van Spanje te zijn. Op de camping ontmoeten we nog 2 andere Nederlandse echtparen, waarmee we leuke, interessante gesprekken hebben gehad. In de camper bij de Fransen is het lekker warm, Ali bereidt zich voor op een koude nacht, ski-onderbroek, sokken en fleece-trui gaan mee de slaapzak in!
Adios, JA

N.B. Verslag woens- en donderdag volgt z.s.m. We gaan nu slapen.

• 03 Mei 2012 - 22:17

Joke:

Hallo Joop en Ali, kom net terug van een vergadering(ja,Zonnebloem) en hoorde van Richard dat jullie weer online waren, maar dan zonder foto's. Het blijkt dat jullie net bezig waren alles online te zetten, dus moesten de foto's er nog op. Het zijn weer mooie plaatjes, alleen jammer dat het daar zo koud was. Het is vaak zo als het hier mooi weer is, dan is het daar slechter of andersom.
    Bij ons gaat het nu kouder worden en hoop bij jullie warmer zodat je snachts niet met thermo kleren aan in bed hoeft te gaan. Vele knuffels uit Groningen, voor mij weer een weekje nachtdienst xx

• 04 Mei 2012 - 07:27

Eddy En Toos:

Prachtig dat landschap. Jammer van het weer. Is dat normaal voor deze tijd?
    Jullie vinden het vast leuk om te weten dat we Julia deze week op 1 mei mochten verwelkomen . Een prachtigekleindochter groetjes .