Door het woeste bergland van de Maestrazgo - Reisverslag uit Cedrillas, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Door het woeste bergland van de Maestrazgo - Reisverslag uit Cedrillas, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Door het woeste bergland van de Maestrazgo

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

29 April 2012 | Spanje, Cedrillas

Cedrillas, zondag 29 April 2012

Zaterdag
Via de Puerta Sant Matteu, gelegen naast ons Hostal, verlaten we Morella. Eerst dalen we ongeveer 10 km en daarna beginnen we weer te klimmen. We zien weer gieren cirkelen. Het is mooi zonnig weer en al snel fietsen we in korte broek en T-shirt. We volgen een aantal km’s de Camino Del Cid. Via Forcall en Mirambel naderen we Cantavieja. De klim is stevig en we draaien met grote bochten het plaatsje binnen. De uitzichten zijn weer overweldigend. We gebruiken onze lunch op een bankje in het oude centrum van het stadje en daarna gaat de klim verder. Gelukkig geen tegenwind vandaag. Langzamerhand zien we de bewolking echter toenemen en als we de pas (1657 m) bereiken begint het te regenen. We trekken alle regenkleding aan en tijdens de afdaling breekt een stevig onweer los. We schuilen een tijdje in de berm en maken ons klein, zoals het hoort! Als het droger wordt dalen we verder af naar Fortanete. In de kroeg aldaar pellen we onze natte kleding af, als troost hebben we een pilsje verdiend, vinden we. Een Hostal is snel geregeld, we genieten van de hete douche. ’s Avonds eten we in dezelfde kroeg een verrassingsmaaltijd (het eten werd gewoon voorgezet, we hebben geen inspraak gehad, dus eten wat de pot schaft, het was prima). Voor het eten hebben we nog een leuk gesprek met een groep Spaanse mountain-bikers. Een Ier, een van de bikers en al jaren wonend in Spanje, tolkt.

Zondag
Het is koud als we vertrekken, over de soft-shell trekken we nog de regenjas aan. Handschoenen zijn ook nodig. Ali heeft plastic zakjes om haar sokken gedaan, omdat de schoenen nog kletsnat zijn van de bui van gisteren. We beginnen direct aan de klim die ons naar de hoogste pas van de route naar Sevilla voert. En raad eens: een stevige tegenwind! Maar het is droog en zonnig. De klim gaat, met gemiddeld 8% , door een fraai en woest landschap. Door de tegenwind voelt de klim veel zwaarder, het lijkt wel de beklimming van de Mont Ventoux, met volle bepakking. Bovengekomen is het koud en guur, maar o zo mooi. De afdaling is zo winters koud, dat we ons afvragen waarom we onze buff, in Gerona gekocht, niet hebben opgedaan onder de helm. In de kroeg van Villarroya de los Pinares is het warm, een kopje koffie gaat er goed in. Daarna klimmen we naar de volgende pas, maar eerst moet Ali nog even terug, ze heeft haar sjaal laten liggen. Na de pas volgt weer een afdaling, we lunchen beschut bij een prachtig gerestaureerd, overdekt kapelletje. Op naar de derde pas en nog steeds tegenwind. Zonder de prachtige omgeving zou het een stuk minder leuk zijn. Na slechts 42 km bereiken we tegen 3 uur Cedrillas. In het Hostal, er is een kaartcompetitie gaande, krijgen we een appartementje tot onze beschikking. Luieren is er echter niet bij: wassen, internetten, TV-kijken (Nadal-Ferrer),telefoneren, foto’s bekijken/selecteren en de blog bijhouden . Tijd genoeg, we kunnen pas om 9 uur dineren en direct daarna op bed. We gaan niet meer naar buiten, het is gewoon te koud. Tegenover de Hostal een tankstation, Eurosuper 1,35.9 , diesel 1,40.6 , ondanks de crisis.
Morgen naar Teruel, de hoofdstad van deze provincie.
Adios, JA

• 29 April 2012 - 19:15

Joke:

Hallo Joop en Ali, wat heerlijk om jullie toch in Spanje te zien, heb het gevoel om daar thuis te zijn, stom he maar het Spaanse land blijft zo mooi.
    Jammer dat het zo koud is en veel wind, petje voor jullie af hoor. Zie het met de auto wel zitten maar op de fiets NOOIT. Succes verder, morgen is het koninginnedag en vannacht de nacht, voor mij werken, maar ben er dan uit en kan smiddags hoop genieten van droog weer.

• 29 April 2012 - 20:45

Emjo:

Prachtige plaatjes, snappen niets van het weer.... Zonnig en warm spanje? Hier in markelo wel warm maar volgende week toch ook weer koud.... Dikke kus!

• 30 April 2012 - 22:23

Hilda En Bert:

Hoi, Ali en Joop,

Gisteren op de rommelmarkt gestaan ivm koninginnedag was een hectisch avontuur, maar het weer was goed lekker zonnig en warm.
    Zo te zien kunnen jullie ook wel een beetje zon gebruiken of niet dan.
    We blijven jullie volgen, fiets ze en vanuit grunn de groetjes
    Hilda en Bert

• 01 Mei 2012 - 18:53

Alex En Wilma :

Hoi Joop en Ali,
    Na Azie zijn we nu samen in Spanje op de fiets!!
    Wij zijn met auto+ fiets, hebben de spoorlijn van Valencia naar Teruel op en neer gefietst. ( daar zitten jullie nu ) en nu fietsen we vlak bij Cadiz. we doen delen van de Benjaminse route in Andalucia.
    Hoe bevalt het op de Santos met rohlof/riem?? wel lekker schakelen he!
    Wij hebben vandaag ook eindelijk in de zon gefietst, na 3 dagen regen.
    Mijn santos is opnieuw gespaakt, misschien zien we elkaar nog ergens op de route.
    Ons mobiel nr is 06-20466471 Dan kunnen wij via een sms-je onze e-mail doorgeven om contact te houden.
    Veel fietsplezier en weinig regen!!!
    Groetjes Alex en Wilma

• 02 Mei 2012 - 21:16

Gonnie:

Ook heel mooi deze uitzichten over het Spaanse land. Hier komen wij ook nog wel, maar dan niet op de fiets. We zullen wel een benzine-station nodig hebben. Voor Sevilla nog een poosje doortrappen.
    Lieve mensen geniet verder van jullie reis op de speciale fietsen.