Aragon en Castillon - Reisverslag uit Morella, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Aragon en Castillon - Reisverslag uit Morella, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Aragon en Castillon

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

27 April 2012 | Spanje, Morella

Morella, vrijdag 27 April 2012

Woensdag steken we de Ebro over voor de laatste fietsetappe in Catalunya. De route slingert over rustige, landelijke weggetjes door olijf-, fruit- en wijngaarden. De wijnstokken zijn nog kaal. We passeren in Miravel een oude, indrukwekkende burcht van de Tempeliers. I n de 12e eeuw is dit gebied heroverd op deMoren. De zon schijnt uitbundig en na de lunchpauze fietsen we verder over de Via Verde de la Alta Terra , een tot fietspad omgebouwde spoorlijn. Tot 1973 reden hier nog treinen. Het is een schitterend traject door een woest landschap met spectaculaire uitzichten, over viaducten en door tunnels. Tegen 4 uur bereiken we voldaan een mooie camping. We “lenen “ bij een te verhuren bungalow stoelen en een tafel en vieren deze mooie zonnige dag met een flesje rode wijn van de streek.

Donderdag.
Volgens de weersvoorspelling wordt het vandaag een warme, zonnige dag. We besluiten een rustdag te nemen. We delen de camping met 2 Nederlandse echtparen (caravanners) en een Spaanse familie. Met ons tentje hebben we een heel trekkersveld tot onze beschikking. Joop pleegt fietsonderhoud (controle van alle boutjes en moertjes) en Ali doet zelf (…) de was. Verder luieren, puzzelen en lezen we wat en natuurlijk besteden we aandacht aan de cursus Spaans. Tegen half 4 wandelen we naar het dorpje (Arnes) om het dagelijkse pilsje te nuttigen en doen vervolgens de inkopen voor het avondeten en ontbijt. Terug op de camping raken we in gesprek met een Nederlandse fietser (70 jaar !) die de route van Malaga naar Nederland fietst.
We liggen er weer vroeg in, want morgen wacht ons een pittige bergetappe over een pas van 1259 m.

Vrijdag.
We fietsen al vrij snel Catalunya uit en komen nu in Aragon. We lezen op grote borden langs de weg dat ook Aragon een eigen taal heeft. In Valderobbles, een schitterend Middeleeuws stadje, drinken we koffie en lopen wat rond. Vanaf hier begint de klim van ruim 35 km met af en toe een kleine daling.
We passeren een aantal beeldige zeer oude stadjes. We rijden ondertussen Aragon weer uit en komen nu in Castillon. Vanaf Herbes begint een ononderbroken klim, regelmatig stijgingen tussen 8 en 10%, maar de Rohloff naaf doet het goed. Het blijft natuurlijk wel zwaar, met al die bagage. Dus we rusten regelmatig en kunnen dan op het gemak genieten van de steeds weidser wordende uitzichten. Op de hele klim komen we maar drie auto’s tegen! De klim eindigt op de Port de Torre Miro, 1259 m . Dan volgt een grootse afdaling naar de vestingstad Morella, over een brede N-weg waar nauwelijks verkeer rijdt. Het stadje ligt als een adelaarsnest in het landschap. In 714 werd het door de Arabieren bezet, pas in de 12 eeuw kwam het weer in Christelijke handen.
We gaan eerst naar de Zona Acampada, een veldje naast het zwembad. Totaal geen voorzieningen, het zwembad is nog gesloten. Een leuk Hostal is via het touristenbureau snel geregeld.
Als we door het stadje slenteren valt ons bij de bakker het assortiment kleine zoetje hapjes op, karakteristiek voor Morella. Het doet ons enigszins denken aan baklava. Als tapas eten we o.a. gehaktballetjes in tomatensaus, het lijkt wel of deze uit de Noordafrikaanse tajine komen.
Het mobiele internet werkt nog steeds niet, we zullen langs een Vodafone winkel moeten, afwachten wanneer we die tegenkomen.
Adios, JA

• 28 April 2012 - 05:44

Carla En Dick Wind:

Geniet maar lekker van het mooie weer, want hier komt na 1 dagje zon, de regen weer met bakken naar beneden. Wij genieten weer van jullie leuke stukjes en foto's.
    Heel veel groetjes,
    Carla

• 28 April 2012 - 08:54

Joke:

Hallo Joop en Ali, toen ik gisteren naar mijn werk ging hoorde ik jullie mail binnenkomen.
    Had geen tijd om te reageren, maar Richard en ik hebben wel snel even de boel gelezen.
    Wat is het daar toch mooi.
    Hoop idd dat jullie mooi weer hebben hier erg veel regen, maar de blaadjes worden groot, dus mag niet zeuren.
    Vele knuffels en succes met de bergetappes xx

• 28 April 2012 - 10:56

Buuf Saskia :

Wat een heerlijk land is het toch....ik krijg echt heimwee! Of de Spanjaarden zelf er ook zo over denken met een hoog oplopende werkloosheid van bijna 30% is de vraag natuurlijk, maar het binnenland is en blijft schitterend. Zelfs op lange dagritten met de auto kwamen wij vaak helemaal niemand tegen, dit itt tot de kusten die natuurlijk overbevolkt en -bebouwd zijn.

Ik begrijp dat we samen Spaans kunnen praten als jullie terug zijn? Ik verheug me er nu al op ;)

¡Bien viaje y hasta la proxima! (wij gaan even naar Parijs, óók leuk)

• 30 April 2012 - 19:51

Bert En Jelleke:

We fietsen al lezend met jullie mee en steken zo heel wat van Spanje op.
    Koninginnedag was hier een heerlijke zonnige dag.
    Veel plezier!