Noodweer - Reisverslag uit Jianshui, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Noodweer - Reisverslag uit Jianshui, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Noodweer

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

02 April 2010 | China, Jianshui

Jianshui, donderdag 1 april 2010

Eerst weer naar de fotozaak gegaan om het verslag en foto’s van woensdag te versturen. Alweer allervriendelijkst ontvangen en direct geholpen, men wilde geen enkele vergoeding. Wat later vertrokken omdat er een korte etappe op het programma stond. Nog even in volle uitrusting langs onze fotovrienden gefietst en gedag gezegd, dat wist men wel te waarderen. De weg was veel beter dan beschreven, we waren al om half twaalf bij het eindpunt. We genoten van het fietsen, de omgeving, de rust op de weg en het prachtige, licht bewolkte weer. We besloten daarom door te fietsen. Het landschap is heel mooi en deed ons denken aan de Spaanse kant van de Pyreneeën.
Het is hier al een aantal maanden heel droog, pas de laatste dagen ’s middags een (onweers)bui.
Ook vandaag begon het vroeg in de middag te betrekken, het zag er dreigend uit. Bij een klein dorpswinkeltje een colaatje gedronken. Ali was met twee oudjes in het Chinees/Hollands de komende bui aan het bespreken en geheel onvoorzien voor alle aanwezigen was hij er al gepaard gaande met een enorme stormwind. Er was amper tijd de fietsen tegen een muur te zetten en de winkel in te vluchten. Met veel inspanning samen de winkelwand dicht geduwd, de wind en regen stond er pal op, het water spoelde onder de drempelloze deur door. Na ongeveer een kwartier was het ergste voorbij en kon het schoonmaken beginnen. Ook hier toonde Ali zich van haar goede kant, samen met de eigenaresse het water de winkel uitgeveegd. Daarna de weg (323) vervolgd naar Jianshui en zagen we welke schade de bui had aangericht. Er lagen veel geknakte bomen en afgerukte takken langs/op de weg. De mensen waren al druk bezig het hout te verzagen en takken te sprokkelen voor huishoudelijk gebruik.
Toen wij om half vijf in een stralend zonnetje de oude binnenstad van Jianshui binnen reden, waren we aangenaam verrast. We reden langs de Chaoyang poort , uit de Ming dynastie, en vervolgens door eeuwenoude straatjes, we waanden ons in het China van vroeger. Ook het hotel is gevestigd in een oud karakteristiek gebouw. We blijven hier een paar dagen, er valt veel te bezichtigen.

Groeten JA
Oh ja, nog vergeten te vertellen; gisteren, veilig gezeten in het busje, zagen we een slang van ruim anderhalve meter over de weg kruipen!

• 02 April 2010 - 07:02

Joke:

Goede morgen Joop en Ali, zal daar wel smiddags zijn, ziet er weer leuk uit, ik verbaas me nog altijd dat met zo'n vegertje zoveel werk verzet is, goed zo Ali, dat waarderen de mensen zeker, vele knuffels ik ga naar bed xx

• 02 April 2010 - 07:53

Hetty:

Vrolijk Pasen!

• 02 April 2010 - 08:18

Harrie/ina:

Aan het grote aantal foto's te zien op earth is in deze plaats inderdaad veel te zien.Mooie foto's van de gebouwen.Ik begreep van Ina dat zij en Marije het maar niks vonden daar in China.Het werd wel een keer tijd voor de enge beesten.Nu nog een pandabeer oid.Veel plezier moi

• 02 April 2010 - 08:56

Lia:

Als het er een keer regent, is het ook een fikse bui. Straatje boenen is in Nederland folkore, goed Ali, dat je dat even hebt kunnen laten zien! Deze stad is er één die je mooi kan bekijken op Google, geniet er van.
    Hebben jullie nog geen beesten gehad in de schoenen of draai je die iedere ochtend om?
    Ik ga een paar dagen naar het zuiden, moet dus jullie verslag missen! Fijne paasdagen (kennen ze die in China?).

• 02 April 2010 - 09:12

Willemijn:

Zit hier met passiemuziek tentamens te maken! Wat een verschil met jullie leven! Geniet verder.

• 02 April 2010 - 13:31

Carla En Dick Wind:

Wij genieten iedere dag van jullie verhalen.
    Prettige Paasdagen!

• 02 April 2010 - 18:32

Hannie En Thom.:

Elke dag opnieuw is het weer genieten van jullie prachtige verhalen. Het is of we zelf op de fiets jullie tocht meemaken. De foto's geven ook heel mooi zowel het landschap als de bewoners weer. Wat ons betreft mogen jullie je vakantie nog wel met een paar maanden verlengen. Hele goede Paasdagen gewenst.
    Hartelijke groet,
    Hannie en Thom.