QL70 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu QL70 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

QL70

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

27 Maart 2010 | Vietnam, Hanoi

Pho Rang, vrijdag 26 maart 2010

Gisteravond, voor het eten, op een terrasje iets gedronken. Op een afstandje stonden twee jongetjes met een boekje in hun hand steeds naar ons te kijken. Wij gebaarden dat ze er wel bij mochten komen zitten, maar ze durfden niet zo goed. Uiteindelijk heeft hun vader voor hen doorgepakt; het bleek een boekje met plaatjes en Engelse woordjes te zijn. Toen ze een beetje over hun verlegenheid heen waren, bleken ze zeer leergierig. Even later kwam hun grote nicht, door tante opgetrommeld, ook aan schuiven. Ze sprak uitstekend Engels en was heel blij dat ze het in de praktijk kon brengen, er komen volgens haar zelden buitenlanders in het stadje. Ze heeft grootse ambities, ze wil eerst Engels studeren aan de beste universiteit van Ha Noi, en daarna een beurs te zien bemachtigen voor Oxford.
Vanmorgen op weg gegaan voor een traject van 90 km over de QL70 door een heuvelachtige streek. Ook nu weer kwamen we al snel langs een schoolplein van een middelbare school, waar de voltallige schoolpopulatie keurig in het gelid zat op kleine krukjes en een toespraak mocht aan horen van de directrice (?), dit onder veel vlagvertoon. Het fotograferen was voor vele leerlingen een welkome afleiding.
De omgeving werd steeds mooier en de bebouwing verandert langzaam. De stenen huizen gaan over in houten huizen met golfplaatdaken (asbest!) met daarover een palm- en bananenbladeren bedekking. Het lijkt op rietbedekte daken. Deze huizen gaan mooi op in het landschap. Heuvelachtige trajecten bevallen ons heel erg; niet alleen de afwisseling van klimmen en dalen, maar vooral ook het slingeren van de weg. Na elke bocht weer een nieuw uitzicht. Dat is toch wel heel anders in de vlakke delta, daar gaat de weg als een kilometers lange rechte streep door de rijstvelden.
Hoe eenvoudig de huizen soms ook zijn, TV en dus schotels zijn er altijd. Ook zien we veel GSM zendmasten, elk mobieltje moet natuurlijk wel bereik hebben.
In de verte gaan de heuvels in bergen over en we zien ook steeds meer etnische minderheden in klederdracht.
Tot aan Pho Rang was het wegdek van QL70 uitstekend, de weg was ook erg rustig. Wat ons wel opviel was het relatief grote aantal personenauto’s op deze weg; we denken hier meer gezien te hebben dan op de gehele QL1, de stedelijke gebieden natuurlijk uitgezonderd. Zou het noorden dan toch rijker zijn dan het zuiden/midden?
Tegenover ons hotel is een WiFi café, we proberen na het eten het verslag van gisteren (WiFi in hotel was kapot) en van vandaag te plaatsen. Lukt dit niet dan versturen we morgen alles in één keer uit Sa Pa (het gereserveerde hotel , Fan Si Pan View, heeft internet) .

Groeten JA

• 27 Maart 2010 - 10:08

Lia:

Vanmorgen weer het verslag gelezen. Wat een mooi landschap. De huizen zien er echt 'inlands' uit en passen mooi bij de natuur. Ik denk dat ik de fiets maar eens ga pakken en naar Garnwerd rij! Doe ik ook nog wat!

• 27 Maart 2010 - 10:46

Jan En Margreet:

Hoi, leuk verslag we genieten mee, wij moeten ook snel weer op reis het begint weer te kriebelen. Maar voorlopig mist Joop de bitterballen bij de afsluiting v/h tennisseizoen. Veel genieten nog, Jan

• 27 Maart 2010 - 19:56

Joke:

Hoi , daar ben ik weer uitgeslapen en wel?, nou ja wat heet uitgeslapen.
    Heb wat paaspakketten weggebracht en toen te laat mijn bed in gegaan, vandaar zo laat online.
    Wat lijken vietnam en indonesie toch veel op elkaar, mis het wel xx veel plezier