Over de QL1 - Reisverslag uit Cam Ranh, Vietnam van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Over de QL1 - Reisverslag uit Cam Ranh, Vietnam van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Over de QL1

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

28 Februari 2010 | Vietnam, Cam Ranh

Cam Ranh, zondag 28 februari 2010

Na de rust van gisteren op het strand, werden we vanmorgen, na het ontbijt, verrast door harde discomuziek; voor de Vietnamees gaat gezelligheid gepaard met luide muziek, het was nog niet eens 7 uur!
In Ninh Chu werden we, als gewoonlijk, weer toegejuicht/gezwaaid door groepen schoolkinderen, bezig met de straat aan te vegen (zondagcorvee?). De aanlooproute naar de QL1 ging over een landelijk weggetje, de TL 704, met druiventeelt, rijstvelden en zoutwinning. De druiven worden gebruikt voor de “beroemde” Da Lat wijn, een wijn die inderdaad goed te drinken is weten we inmiddels uit ervaring.
Na circa 7 km komen we dan bij de QL1: brede weg, met brede zijstroken (ongeveer 3m ) waarop het prima fietsen is. Wat betreft de verkeersintensiteit het gebruikelijke beeld: zeer veel bromfietsen/scooters en zo nu en dan (zwaar)vrachtverkeer en diverse bussen. Het zware verkeer blijft keurig midden op de weg en vormt geen gevaar voor ons fietsers. Merkwaardig is wel de aanduiding voor maximale belasting van de vele bruggen die we passeren: 22T, 18T, 25T, dit alles op dezelfde weg! Er is geen by-pass en tussendoor ook geen op- of afrit…
Al vrij snel zagen we langs de wegaanduiding Hue 742 km, even later gevolgd door Hanoi 1357 km, we hebben dus nog een stukje te gaan!
Naast het gemotoriseerde verkeer wordt de QL1 ook gebruikt door ossekarren, ijscoverkopers, koeien (opgedreven door o.a. kinderen) ; kortom de vergelijking met de A2 is niet terecht, bovendien hebben we geen file gezien (maar ja, het is vandaag wel zondag).
De weg voerde door vooral heldergroene rijstvelden, aan beide kanten ingesloten door bergruggen. Op een enkele plaats werd de zijstrook zelfs gebruikt om de rijst te drogen!
Vlak na het dorpje Ba Thap werden 2 Cham torens gerestaureerd.
In Cong Hai nog een kopje koffie gedronken en naar zeer fanatiek, om geld, dominospelende mannen gekeken en ook een kampioen in de dop gezien. Vandaar was het nog een klein rukje naar ons hotel in Cam Ranh, buiten is het behoorlijk warm, maar we hebben verkoeling besteld!!

Groeten JA

• 28 Februari 2010 - 10:03

Stefan:

echt heel mooi....

• 28 Februari 2010 - 12:33

Lia:

Wat een variatie aan indrukken doen jullie op!
    Heerlijk om te lezen en mee te leven. Ik heb de geschiedenis van de Cham opgezocht op internet, heel interessant. Fiets ze!

• 28 Februari 2010 - 13:41

Ria Z.:

Hallo Joop & Ali,

Het is vandaag een ontzettend druilerige dag in Groningen, dus een goede gelegenheid om jullie verhalen eens even helemaal te lezen (jullie zijn aardig fanatiek met schrijven: goed zo!) Het lijkt me prachtig daar, vooral de kust. En al dat lekkere eten! Mooi dat de e-reader bevalt: dat jullie daar nog tijd voor hebben ;-)Heel veel plezier en succes met de klimmetjes.

• 28 Februari 2010 - 15:52

Joke Kwanten:

Hoi, wat anders dan voetballen, helaas verloren 3-2 veel plezier

• 28 Februari 2010 - 15:52

Hannie En Thom:

Hi Joop en Ali,
    Dat is genieten! Niet alleen voor jullie, ook voor ons als achterblijvers.
    Als hier de regen tegen de ramen klettert en de wind door het huis giert, of op een ander tijdstip we geen hand voor ogen zien door de mist, genieten we van jullie prachtige verhalen over zonnige stranden, bijzondere ontmoetingen en schitterende foto's.
    We krijgen dan het gevoel dat de zomervakantie ook voor ons is begonnen.
    Veel succes op jullie verdere tocht door het fascinerende Vietnam en straks China.
    Blijf ons op de hoogte houden.
    Hartelijke groet,
    Hannie en Thom.

het is geen mooi weer regen maar morgen is mooi weer voorspeld.
    we hebben een goede reis gehad en hopen nu dat het 14 dagen mooi blijft kunnen we lekker skien

• 28 Februari 2010 - 20:19

Emjo:

en de verkoeling was vast en zeker dat cola-tje dat je net dronk! Groeten aan de vietnamese dames, dikke kus!

• 01 Maart 2010 - 10:24

Anne:

De krokusvakantie is bijna voorbij en als ik mijn mail open komen er allemaal leuke mailtjes van jullie binnen. Hartstikke leuk om jullie reisverslagen te lezen. De foto's erbij zijn prachtig en maken het geheel compleet. Ik kijk uit naar het volgend verslag.
    Hier schijnt vandaag de zon en ik ga nu lekker naar buiten in de tuin aan het werk.

• 01 Maart 2010 - 13:38

Margreet:

blij te horen dat de kinderen in Vietnam net zoals de Holmsterheerd-kindertjes zwerfvuilacties houden..............