Het hoogste punt - Reisverslag uit Nakhon Thai, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Het hoogste punt - Reisverslag uit Nakhon Thai, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Het hoogste punt

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

02 Februari 2019 | Thailand, Nakhon Thai

Nakhon Thai, 02-02-2019

Direct vanaf het begin krijgen we al een lange klim van bijna 5 km te verwerken, met max 9% in de bochten. Geen probleem, het is nog koel en een klim met enkele haarspeldbochten gelukkig. Jammer genoeg is het uitzicht boven teleurstellend omdat het heiig is. We bereiken hier het hoogste punt van de tweestromenroute (612 m). De lange afdaling, de vallei van de Nam (rivier) Fia in is heerlijk. Na 15 km komen we bij het dorp Ban Bo Pho. Hier wordt op een klassieke manier zout gewonnen uit antieke mijnen. Het zout zit diep onder de grond. Via diepe putten wordt het met water gespoeld en met emmers naar boven gehaald. Vervolgens wordt het in platte schalen ingedampt. We hebben te doen met de mensen die boven de hete damp in de schalen staan te roeren. De weg blijft heuvelachtig. We stoppen bij een tentje langs de weg waar o.a. cappuccino te krijgen is. En daar komen Pelle en Take ook aangefietst met hun ouders. Take doet een tukkie in het stoeltje. Pelle begroet ons enthousiast. 'We komen een koekje halen', roept zijn moeder. Wij hadden de jongens inderdaad beloofd dat bij elke ontmoeting er een koekje te vergeven zou zijn. Om half 1 komen we bij het Panya Kalae Resort aan. Daar is alleen nog maar een groot familiehuis te huur (4 personen. We denken aan het gezinnetje dat nog komen gaat. We overleggen met de mevrouw van het Resort en vragen of ze naar het volgende Resort voor ons wil bellen. Ook vol! Het is weekend en we zijn bij een Nationaal Park (Phu Hin Rongla). We hebben het vorige weekend al gemerkt dat er dan veel Thai op pad zijn. We besluiten dan toch maar het grote huis te nemen. Indien nodig kunnen Dorien, Martijn en de kinderen er ook wel bij. Even later komen ze aanfietsen. We overleggen en besluiten de nacht 'gezamenlijk' door te brengen. De jongens zien het helemaal zitten. De middag brengen we relaxt door waarbij eenieder doet waar hij/zij zin in heeft. De jongens schieten in de 'kleinkinderrol' en wij in de rol van 'opa en oma'. Ook wel weer grappig voor een keertje. Die tijd met onze kleinkinderen ligt al ruim 10 jaar achter ons.
JA